Skip links

Hoe zorg je voor de juiste Facebook doelgroepen

Facebook is een heel populair en effectief marketing platform. Met een groot bereik en veel persoonlijke data van Facebook gebruikers kun je een groot deel van je gewenste doelgroep bereiken met jouw marketingboodschap.  Wij vertellen je hoe jij zelf deze Facebook doelgroepen kunt instellen.

Allereerst is het belangrijk om je doelgroep te kennen. Spreek je weleens klanten via je klantenservice of mail je regelmatig met je klanten? Dan kun je misschien al beter inschatten hoe je doelgroep eruit ziet.

Facebook doelgroepen

 Je kunt ook voordat je begint met Facebook marketing vast in Google Analytics uitzoeken hoe je doelgroep eruit ziet. Wat is de gemiddelde leeftijd van je doelgroep? Bestellen voornamelijk mannen of vrouwen in je webshop? En wat zijn de hobby’s en interesses van je klanten? Op basis van deze data zou je al kunnen ontdekken welke klanten het beste converteren bij jou. Met Facebook Advertising kun je je richten op nieuwe klanten door een doelgroep aan te maken in de Ads Manager.

Deze gekozen Facebook doelgroepen kun je vervolgens koppelen aan de Facebook Advertenties die je maakt in het Facebook Business Center. Voor de te maken doelgroep kun je diverse zaken instellen die overeenkomen met je gekozen doelgroep. Zoals: Locatie, demografie, gedrag en interesses.

1. Locatie

Waar bevindt je doelgroep zich? Wil je bijvoorbeeld de provincie Utrecht targeten? Of de Randstad. Of kies je er bewust voor om een geheel land te bereiken met je advertenties? Het is allemaal mogelijk in Facebook Ads. Let hierbij wel op dat je doelgroep niet te klein wordt.

Heb je bijvoorbeeld een kledingzaak in Haarlem, dan heeft het geen zin om landelijk te adverteren. Noord-Holland zou wel interessant kunnen zijn, maar vooral in Haarlem wil je natuurlijk gevonden worden. Heb je bij deze winkel ook een webshop? Dan kunnen klanten vanuit het hele land bestellen en kun je een hele grote doelgroep bereiken.

2. Demografie

In het demografie gedeelte van je doelgroep kun je je doelgroep instellen op onderdelen zoals geslacht of leeftijd. Maar het is ook mogelijk om je advertentie te targeten op gebruikers die werken in een bepaalde sector, gebruikers die net moeder zijn geworden of gebruikers die nu studeren aan een HBO-opleiding. Met deze instellingen kun je heel specifiek targeten op een levensgebeurtenis of demografische gegevens.

Verkoop je kinderkleding, dan wil je natuurlijk focussen op mensen met kinderen. Zijn gamers jouw doelgroep? Dan kan je het beste op hobby’s en interesses targeten.

Deze doelgroep is demografisch namelijk lastiger te targeten. In de afbeelding hieronder zie je dat de doelgroep 24 – 34 volgens Analytics het meest heeft opgebracht. Deze data kun jij gebruiken om je Facebook doelgroep gericht aan te maken.

demografie doelgroep

3. Gedrag

Is het interessant om gebruikers te bereiken die een een Android telefoon hebben? Dan kun je je doelgroep hierop aanpassen. Onder gedrag vallen zaken als browsergegevens, apparaattype en digitale activiteiten; zoals spelletjes spelen.

Zo kan een bedrijf als Smartphonehoesjes bijvoorbeeld direct adverteren met de juiste hoesjes voor jouw type telefoon. Dat werkt natuurlijk beter dan een advertentie met een willekeurig telefoonhoesje.

4. Interesses van je doelgroep

Iedereen heeft hobby’s en interesses. Binnen Facebook kan jij je doelgroep selecteren op basis van deze interesses. Zo kan je dus mensen targeten die ‘gamen’ leuk vinden, ongeacht hun geslacht of leeftijd. En zo kan je voor elke branche wel een interessante invalshoek vinden. Is je doelgroep bijvoorbeeld geïnteresseerd in tuinieren of in online shoppen? Houd je doelgroep van paardrijden of voetbal? Gaat je doelgroep graag naar het theater of heeft je doelgroep de facebook pagina van Netflix geliked?

De mogelijkheden zijn eindeloos. Wij raden altijd aan de targeting mogelijkheden van Facebook goed door te lopen en op basis van de opties een perfecte doelgroep te omschrijven.

Mogelijkheden Facebook doelgroepen

5. Retargeting

Als je Facebook Pixel (het analytics programma van Facebook) goed geïnstalleerd staat op je site kun je ook doelgroepen maken op basis van de siteactiviteit. Daarnaast kun je een doelgroep maken van mensen die je Facebookpagina geliked of bezocht hebben. Als je aan de slag wilt met retargeting is dit zeker een aanrader.

Maak bijvoorbeeld een doelgroep van alle website bezoekers in de afgelopen 180 dagen. Sluit hierbij de gebruikers die in de afgelopen 14 dagen een aankoop gedaan hebben uit. Dit is een perfecte doelgroep voor Retargeting. Deze gebruikers zullen makkelijker te overtuigen zijn van je boodschap en je conversiepercentage zal bij deze doelgroep hoger liggen omdat ze al bekend zijn met je naam. Perfect dus voor een mooie ROAS (Return on Advertising Spent).

6. Look-a-like Facebook doelgroepen

Heb je na een aantal weken of maanden je volledige retargeting doelgroep bereikt. Dan is het belangrijk om je doelgroep verder uit te breiden. Dit kan met de doelgroep die we in de eerdere kopjes beschreven hebben (Locatie, demografie, gedrag en interesses). Maar je kunt dit ook doen met een look-a-like doelgroep. Met een look-a-like doelgroep gaat Facebook gebruikers targeten die lijken op een ingestelde doelgroep (zoals websitebezoekers in de laatste 180 dagen). Het is mogelijk dat de look-a-like doelgroep bijvoorbeeld in dezelfde leeftijdsklasse valt of dat deze doelgroep dezelfde interesses heeft. Als je deze doelgroep instelt let er dan op dat je de oorspronkelijke doelgroep uitsluit zodat je niet tweemaal voor dezelfde doelgroep betaald.

Lookalike doelgroep

Met bovenstaande mogelijkheden kun jij ook de perfecte doelgroepen targeten. Let er van te voren goed op dat je je doelgroep kent en zorg ervoor dat je je boodschap aansluit bij je doelgroep. Zo maak je elke Facebook campagne tot een succes!

Meer weten? Lees onze andere artikelen

Stefan

Door Stefan Stitselaar

Stefan is één van onze SEO specialisten en weet alles van de nieuwste SEO ontwikkelingen. Dagelijks werkt hij doordachte strategieën uit om onze klanten goed te laten scoren in Google. Een SEO traject kan je gerust aan hem overlaten.

Neem contact op met Stefan