Het optimaliseren van afbeeldingen om organisch beter gevonden te worden? Zoekmachines analyseren niet enkel tekst, maar ook afbeeldingen. Zo doen ook de gebruikers van Google. Zoekmachine gebruikers zijn constant op zoek naar content die het best aansluit op waar ze naar op zoek zijn. Met het optimaliseren van afbeeldingen kun je zorgen dat je organisch meer zichtbaarheid krijgt. Hoe dit werkt? Dat leggen we je graag uit.
Wat is SEO voor afbeeldingen?
SEO in brede zin is het optimaliseren van je content op websites of landingspagina’s om organisch beter gevonden te worden in de zoekmachine. Een onderdeel van dit optimalisatieproces is de toepassing van afbeeldingen. Het optimaliseren van afbeeldingen voor de zoekmachine kan je veel meer verkeer opleveren. Hoe je dit doet? Je kunt afbeeldingen op je site voorzien van specifieke informatie. Indien deze informatie relevant is voor de bezoeker, kunnen deze vertoond worden in de zoekresultaten van de zoekmachine.
Waarom is SEO toepassen voor afbeeldingen effectief?
Bij sommige zoekintenties is het voor meer mensen aantrekkelijk om tussen afbeeldingen te zoeken, in plaats van de normale zoekresultaten. Denk hierbij aan zoekintenties waarbij sfeer en beleving een grote rol spelen, zoals bij vakanties, reizen, kleding en meubels. Dit kan je wel 50% of zelfs meer verkeer opleveren! Uiteraard is dit afhankelijk van meerdere factoren, waaronder de branche waarin je opereert en uiteraard de effort die je in SEO optimalisaties steekt.
Wist je dat je binnenkomend verkeer uit afbeeldingen kan inzien via Google Search Console? Onder het kopje prestaties kun je het zoektype selecteren: web, afbeelding, videobestanden en nieuws. In onderstaand voorbeeld wordt verkeer uit afbeeldingen vergeleken met verkeer uit reguliere zoekresultaten.
In het voorbeeld is te zien dat het verkeer dat op de site binnenkomt via afbeeldingen toch 50% is ten opzicht van het totale webverkeer. Dit is dus 50% meer verkeer omdat je afbeeldingen hebt geoptimaliseerd.
Hoe pas je SEO toe op afbeeldingen?
Om je afbeeldingen te optimaliseren voor SEO zal je in ieder geval rekening moeten houden met de volgende aspecten. Allereerst zal je minimaal in de content moeten verwerken wat het onderwerp rondom de afbeelding is. Hieronder hebben we het voor je opgesomd:
Dit zijn de belangrijkste aspecten om jouw afbeeldingen vertoond te krijgen in de Google afbeeldingen resultaten. Je kunt hier zelfs nog dieper op ingaan door bijvoorbeeld meerdere links op je site te zetten die leiden naar deze afbeelding. Een gezonde interne linkstructuur is altijd belangrijk voor SEO.
Hopelijk heb je nu voldoende handvatten om zelf aan de slag te gaan met SEO voor afbeeldingen! Mocht je toch vragen hebben over het optimaliseren van afbeeldingen, of SEO in het algemeen? Neem dan gerust contact met ons op! Don en Maarten zijn SEO specialisten die al veel websites hebben geoptimaliseerd om organisch beter gevonden te worden.