Skip links

Interne links: 7 tips om ze optimaal in te zetten

Interne links zie je overal op een site terug. In de footer, in het menu in een breadcrumb of gewoon in een van de vele teksten die een website rijk is. In tegenstelling tot externe links, kun je de interne links van een website heel makkelijk aanpassen. Ze staan ten slotte op je eigen website. 

Door in je SEO strategie rekening te houden met je interne linkstructuur, kun je een zoekmachine een heel duidelijk beeld geven van hoe je website in elkaar zit. Door links zorgvuldig en goed te gebruiken, kun je de relevante pagina’s binnen je website meer aandacht geven. Binnen SEO (zoekmachine optimalisatie) is dit een onderdeel dat vaak weinig krijgt, terwijl de impact behoorlijk kan zijn. In dit artikel geven je tips om te werken aan een interne linkstructuur die bijdraagt aan een goede positie in Google.

1. Gebruik een duidelijke anchor text

De anchor text is de tekst waarmee gelinkt wordt naar een andere pagina. Zorg ervoor dat het altijd duidelijk is waar deze link naartoe gaat door te kiezen voor een duidelijke anchor text. Dit zegt iets over het onderwerp van je interne link, idealiter zorg je ervoor dat deze anchor text ook een zoekterm is waar voldoende naar gezocht wordt. Termen als ‘klik hier’ ‘op deze pagina’ of ‘Via deze link’ zeggen niks en zijn zowel voor klanten als zoekmachines niet duidelijk. 

Link je echter met een term als ‘Interieuradvies’,  ‘Badkamer ontwerpen’ of ‘offerte dakkapel’, dan is het voor gebruikers direct duidelijk wat ze kunnen vinden via deze link. Voor een zoekmachine is het ook duidelijk voor welke zoekterm deze pagina is geschreven, er wordt tenslotte ook met deze term naar de pagina gelinkt. 

2. Wees concreet, wees consequent

Interne links plaatsen is vrij gemakkelijk. Je voegt een kopje toe aan het menu van een site of plaats binnen een tekst wat linkjes naar verschillende pagina’s. Maar omdat het zo gemakkelijk is, kan het gebruik van interne links ook misgaan. Zo zien we vaak dat sites dezelfde anchor texts gebruiken voor verschillende pagina’s. Dit is een onduidelijk signaal, wat kan zorgen voor onderlinge concurrentie. 

Idealiter gebruik je één zoekterm of een aantal verwante zoektermen voor 1 url. Zodra je met dezelfde url naar verschillende pagina’s linkt wordt dit onduidelijk voor een zoekmachine. Ook weet je op een gegeven moment zelf ook niet wat de beste pagina is om naar te linken? 

Damesschoenen

  1. www.mijnschoenenwinkel.nl/damesschoenen/
  2. www.mijnschoenenwinkel.nl/uggs/
  3. www.mijnschoenenwinkel.nl/damesschoenen/hoge-hakken/

In het voorbeeld hierboven zie je drie pagina’s. Er is er slechts maar één echt relevant voor een link met de anchor text ‘damesschoenen’. Dit zou je dus altijd en overal consequent door moeten voeren op je site.

3. Verdeel je links

Een webpagina krijgt dus extra waarde door interne links. Maar verdeel je de links evenredig over alle pagina’s, dan is er dus geen enkele pagina die ‘meer waarde’ krijgt. Het is dus niet aan te raden om op elke pagina, naar alle andere webpagina’s te linken. 

Je doet er dus goed aan om je links te gebruiken voor de belangrijkste pagina’s. Zorg ervoor dat deze de meeste interne links krijgen zodat deze extra opvallen binnen je eigen site. Je kunt in Search Console onder het tabje ‘links’ precies zien welke pagina’s de meeste links krijgen. Heb je belangrijke pagina’s die weinig interne links krijgen? Dan weet je wat je te doen staat.

4. Zorg voor een cluster

Binnen een bepaald onderdeel van je site, kun je links ook gebruiken om verder te verdiepen binnen rondom een bepaald thema, onderwerp of binnen een categorie. Zo kun je werken aan een bepaald topic cluster. Heb je een interieur webshop, dan hoef je vanaf je woonaccessoires niet te linken naar je pagina voor ‘leren banken’, maar binnen de categorie banken is deze link wel heel relevant. 

Door heen en weer te linken binnen een bepaald onderdeel van je site, kun je een zoekmachine laten zien dat je binnen een bepaald ‘topic’ veel verschillende interessante pagina’s heb. Zo kun je beter zichtbaar worden op een belangrijke zoekterm met veel concurrentie, door vanaf gerelateerde pagina’s te linken naar de pagina die op deze term moet scoren.

Een goed voorbeeld is een merk binnen een webshop dat onderverdeeld in subcategorieën en uiteindelijk in producten. Alle producten en categorieën verwijzen met interne links naar het merk en andersom. Zo zorg je voor betere zoekresultaten op allerlei relevante rondom het merk in je webshop.

5. Vermijd broken links en redirects

Een broken link is een link die leidt naar een 404 pagina. Daar wil je natuurlijk geen bezoeker of zoekmachine naartoe sturen. Je kunt deze pagina redirecten, maar ook dat is jammer omdat het niet bijdraagt aan een goede linkstructuur.

In sommige gevallen zul je pagina’s wel moeten redirecten. Bijvoorbeeld bij een site migratie. Heb je interne links die je kunt aanpassen? Zorg dan dat deze niet verwijst naar een redirect, maar direct linkt naar de nieuwe webpagina. Door een redirect verlies je altijd iets van je linkwaarde.

6. Pas op voor orphan pages

‘Orphan pages’ zijn pagina’s in je site waar geen of heel weinig links naar verwijzen. Zo raakt een pagina letterlijk verweesd van je site structuur. Voor zoekmachines zijn links vrijwel een vereiste om nieuwe pagina’s te ontdekken. Zorg er dus voor dat al je pagina’s in je interne linkstructuur terugkomen. Om ervoor te zorgen dat een zoekmachine als Google de URL van je pagina kan vinden, is het ook belangrijk om na te gaan of al je pagina’s in je sitemap worden opgenomen. 

7. Maak gebruik van breadcrumbs en structured data

De breadcrumb is een navigatie item op je site. Het is letterlijk het kruimelpad waaraan een gebruiker zijn weg door de site kan terugvinden. De breadcrumb op zich is ook een interne link. Deze breadcrumb kun je met behulp van structured data ook opmaken. Zo kan een zoekmachine de verschillende niveau’s van je links goed interpreteren en daarmee kun je sitelinks verkrijgen. 

Die site links zie je terug in de zoekresultaten. Zo kunnen mensen die naar onze site zoeken, direct naar onze dienstenpagina of onze cases bekijken, zonder daarvoor eerst de homepage te bekijken. Dit scheelt kliks en maakt de gebruikerservaring op een site een stuk beter.