Skip links

Simpel stappenplan voor een zoekwoorden analyse

Als je simpel bekijkt waar de zoekmachine Google het gros van zijn data op baseert, dan zijn dit zoekwoorden. Bezoekers starten hun zoektocht op Google door enkele woorden in te toetsen waar hij of zij op zoek naar is. Vervolgens worden de meest relevante resultaten getoond die de bezoeker verder kunnen helpen. Uiteraard zou je willen dat jouw pagina bovenaan komt te staan in de relevante zoekresultaten. Een zoekwoorden analyse omtrent jouw topic helpt hierbij.

Wat is een zoekwoorden analyse?

Met een zoekwoorden analyse ga je op onderzoek uit om de juiste termen te vinden en te analyseren voor jouw website content. Het is een noodzakelijk middel om toe te passen binnen een succesvolle contentstrategie (SEO). Bovendien is een zoekwoorden analyse ook onmisbaar als je gebruik maakt van zoekadvertenties via Google (SEA). 

Het analyseren van zoekwoorden geeft jou als marketeer of website eigenaar inzicht in waar mensen naar op zoek zijn. Vervolgens kun je aan de hand van relevante zoekwoorden jouw content gaan inrichten. Bekende synoniemen van zoekwoorden analyse zijn: keyword research, of trefwoorden onderzoek. Een zoekwoord is letterlijk een term die zoekmachine gebruikers invoeren. Het doel achter deze zoekopdracht, heet een zoekintentie. De zoekintentie van een bezoeker kan bijvoorbeeld zijn: informatie vergaren, oriënterend of transactioneel. 

Er zijn meerdere factoren afhankelijk om in de zoekresultaten (SERP’s) naar voren te komen. Het gebruik van de juiste zoekwoorden is daar één van. Zoekwoorden kunnen uit één woord bestaan, maar zeker ook uit meerdere woorden. Hoe meer woorden, hoe specifieker en relevanter de zoekopdracht zal zijn. In sommige gevallen kun je zoekwoorden koppelen aan de fases binnen de customer journey. Klein voorbeeld:

 

Voorbeeld 1: Apple iPhone 13 pro vs 13 vergelijken (oriënterend)

Voorbeeld 2: iPhone 13 pro kopen (transactioneel)


In het eerste voorbeeld is een bezoeker nog aan het oriënteren. Hij weet waarschijnlijk al dat hij een iPhone wil aanschaffen, alleen nog niet welk model. Hij bekijkt de voor- en nadelen in de oriëntatiefase. In het tweede voorbeeld is hij nadrukkelijk op zoek naar een geschikte  webshop of provider waar hij een iPhone 13 pro kan aanschaffen.

Hoe richt je een zoekwoorden analyse in?

Stap 1: Gebruik je eigen kennis en logica

Om een idee te krijgen welke zoekwoorden mogelijk relevant zijn voor jouw doelgroep, zal je eerst een mindmap of lijst moeten maken van termen die betrekking hebben op jouw onderwerp. Als marketeer of ondernemer heb jij verstand van jouw branche en weet je dus veel ins en outs omtrent jouw aanbod. Je kent jouw klanten en je zal dus al een idee moeten hebben wat relevant kan zijn voor mensen die jouw website bezoeken. Waar is jouw doelgroep naar op zoek? Welk probleem ervaren ze? Wie kan hen verder helpen? 

Je zult simpelweg moeten brainstormen en enkele steekwoorden op pen en papier moeten zetten. Is jouw aanbod breder? Maak dan categorieën. Dit is maatwerk voor iedere website. Verkoop jij bijvoorbeeld meerdere merken op jouw webshop? Maak dan verschillende categorieën omtrent deze merken. Of is jouw product of dienstenaanbod erg breed? Categoriseer jouw mindmap dan in verschillende productcategorieën.

Zorg ervoor dat je in deze fase van het onderzoek nog niet te veel gaat specificeren. Noteer termen waar waarschijnlijk naar gezocht wordt. De eerste fase is meer een middel om je op weg te helpen. Het analyseren van specifieke zoekwoorden volgt pas later in het stappenplan.

Stap 2: Concurrentie analyse van zoekwoorden

Nu je meerdere brede zoektermen in jouw mindmaps hebt staan, kun je deze termen zelf gaan invoeren op Google. Precies zoals een zoekmachine gebruiker dit zou doen. In de zoekresultaten zie je vervolgens concurrenten omtrent jouw onderwerp, die goed scoren o.b.v. deze keywords. Bekijk deze landingspagina’s en noteer de zoekwoorden of vragen die hier in de titels (H1 & H2) worden benoemd. Voeg deze toe aan jouw mindmap. Door te kijken naar termen die concurrenten gebruiken, krijg je meerdere inzichten van zoekwoorden met mogelijk potentie. Misschien staat er iets tussen waar je nog niet aan hebt gedacht.

Stap 3: Gebruik een zoekwoorden analyse tool

Je hebt in kaart wat mogelijk interessante zoektermen zijn waar jij op gevonden wilt worden, en wat nu? Nu ga je jouw brainstorming en concurrentie analyse vergelijken met harde data. Deze data is essentieel in zoekmachine optimalisatie. Je wilt namelijk weten hoe vaak mensen zoeken naar een specifiek keyword en hoe groot de concurrentie omtrent dit keyword is. 

Er bestaan meerdere SEO tools om dit inzichtelijk te krijgen. Er zijn enkele gratis tools, zoals de Google Keywords Planner en de gratis versie van Übersuggest. Verder hebben de uitgebreide tools van SEMRush, Long Tail Pro, Ahrefs en Rankingcoach een betaalde versie. Deze beschikken over onwijs veel keyword data. Wanneer je in deze systemen een breed zoekwoord invult krijg je meerdere resultaten en extra suggesties omtrent dit woord te zien. Op deze manier kun je de potentie van jouw zoektermen vinden en exporteren in bijvoorbeeld een excel bestand. 

Met behulp van deze tools kun je de potentie zien van generieke zoektermen, maar ook van specifieke zoektermen. Nadat je meerdere interessante zoekwoorden hebt verzameld, ga je deze analyseren.

Stap 4: Analyseer de zoekwoorden data

Wanneer je in de beschikbare tools de zoekwoorden hebt verzameld, kun je de data gaan analyseren. Aan de zoekwoorden zijn verschillende parameters gekoppeld, zoals bijvoorbeeld: zoekvolume, Keyword Difficulty, zoekintentie en gemiddelde CPC (Cost per Click). De laatste parameter is interessant als je wilt gaan adverteren. 

Tijdens het analyseren moet je je vooral richten op zoekwoorden met een hoog zoekvolume en een lage Keyword Difficulty (KD). De KD is een graadmeter die aangeeft hoe moeilijk het is om hoog te ranken in de zoekmachine met het desbetreffende zoekwoord. Hoe hoger de KD, hoe lastiger het is om te ranken en zal jouw domein erg sterk in zijn schoenen moeten staan. 

Uit de analyse kun je meerdere keywords meenemen om op te nemen in de content van jouw landingspagina. Zorg ervoor dat de keywords enigszins in verband staan met elkaar. Kijk nogmaals naar hoe concurrenten met topposities dit hebben gedaan en leer van hun structuur. Zorg er ook voor dat je niet veel verschillende keywords op een landingspagina hanteert. Je kunt het best je pagina SEO optimaliseren op basis van één onderwerp omtrent enkele relevante keywords. 

Tip: vermijd duplicate content door twee of meer pagina’s over hetzelfde onderwerp te schrijven. Google ziet dit als een nadelig signaal en weet niet welke pagina belangrijker is.

Stap 5: Maak jouw zoekwoorden onderzoek compleet

Om jouw zoekwoorden onderzoek te laten slagen zal je meteen actie moeten ondernemen vanuit de geanalyseerde data. Je hebt de belangrijkste zoekwoorden nu op een rij. Bekijk waar je deze op jouw website kunt verwerken. Het is ideaal om aparte landingspagina’s per aan te maken voor ieder zoekwoord categorie. Verwerk vervolgens niet alleen de zoekwoorden in de content en titels, maar ook in de structuur. Denk hierbij aan het hoofdmenu of footer van jouw website. 

Daarnaast helpt het om de zoekwoorden in de URL, title tag, Alt tekst en meta beschrijvingen te verwerken. Op deze manier geef je Google voldoende handvatten om te bepalen wat de inhoud van jouw landingspagina is.

Zoekwoorden analyse met Yellowlab

Het is nu tijd om aan de slag te gaan! Het uitvoeren van een optimaal zoekwoorden onderzoek vergt inspanning en tijd. Zorg ervoor dat je er rustig de tijd voor neemt, want dit is niet een taak die je even tussen de werkzaamheden door doet. Zeker niet als je het proces goed wilt uitvoeren. 

Heb je geen tijd, of vind je het vinden van de juiste keywords lastig? Dan staan we bij Yellowlab klaar om je verder te helpen. Onze collega’s Maarten & Don zijn professionals als het gaat om zoekwoorden vinden en analyseren. Neem gerust contact op om jouw vragen aan ons te stellen.

Meer weten? Lees onze andere artikelen

Door Maarten Den Heijer

Maarten laat als SEO en SEA specialist het betaalde en organische verkeer mooi hand in hand lopen. Hij kan als de beste het meeste uit beide werelden halen.

Neem contact op met Maarten