Skip links

SEO pijler: Domein autoriteit

De autoriteit van een domein geeft de waarde van een website weer. Simpelweg is dit een score van 1 tot en met 100, die onder andere te bepalen is aan de hand van inkomende links op de website. Hoe hoger dit getal, hoe meer autoriteit een specifiek domein heeft. In het algoritme van Google wordt de autoriteit meegenomen in de ranking binnen de zoekmachine. Ben je benieuwd naar de autoriteit van jouw domein? De waarde van jouw domein is met meerdere tools te meten. 

Wat is domein autoriteit?

De waarde van een autoriteit wordt vastgesteld aan de hand van verschillende metrieken. Onder andere het Amerikaanse internetbedrijf MOZ heeft een tool bedacht om hier inzicht in te krijgen. Een internetdomein heeft met hun tool een score van 1 tot 100. De hoogte van deze score geeft een goede indicatie weer van de autoriteit van dat domein/pagina, die invloed heeft op de positie binnen de zoekmachine. 

Om je een idee te geven. Bedrijven als Google, TikTok en Facebook komen in de buurt van een domein autoriteit van 90 en 100. De website van de Rijksoverheid komt in de buurt van 70. Voor de duidelijkheid, dit betekent niet dat Google meer waarde toekent aan bijvoorbeeld TikTok als het gaat om Nederlandse belastingwijzigingen. Dit is ook afhankelijk van het topic, of onderwerp van het domein. Google hecht immers veel waarde aan het E-A-T principe (Expertise, Authoritativeness en Trustworthiness). 

Niet getreurd als jouw domein niet in de buurt komt bij de score van deze domeinen. Deze domeinen hebben een ontzettend groot draagvlak. 

Domein autoriteit checken. Wat is mijn domein autoriteit?

Nu je weet wat domein autoriteit is, ben je waarschijnlijk benieuwd naar de autoriteit van jouw website. De waarde is middels verschillende tools te meten. De MOZ toolbar is hier een voorbeeld van. Zij hebben een extensie ontwikkeld, waarmee je de waarde van jouw domein en andere domeinen kunt controleren. Een andere website om achter de waarde van jouw domein te komen is Majestic. Echter is dit wel een betaalde tool.

Deze twee tools hebben hetzelfde doel, namelijk inzicht verkrijgen in de domein autoriteit. Desondanks, bieden ze wel verschillende inzichten. Ben je benieuwd naar de waarde van een specifieke pagina?  Je kunt beide tools ook inzetten om inzicht te krijgen in de pagina autoriteit van een domein.

Wat is pagina autoriteit?

Wat is pagina autoriteit en hoe meet je dit? Nu je weet wat domein autoriteit is, gaan we iets dieper in op de materie. In het kort, pagina autoriteit bevat de waarde van een specifieke landingspagina in plaats van een geheel domein. Wat is nu precies het verschil? Kan jouw domein een andere autoriteit hebben dan één specifieke landingspagina op jouw domein?

Hierbij een voorbeeld. Stel je hebt een blog website waar je content deelt over jouw favoriete vakantiebestemmingen. Je hebt een landingspagina geschreven over één vakantiebestemming en de activiteiten die daar te doen zijn. Lezers zijn hierin geïnteresseerd en bekijken jouw blog. Ondertussen hebben andere bloggers, reisbureaus en plaatselijke horecatenten ook de blog gelezen en raken enthousiast. Ze verwijzen vervolgens naar jouw landingspagina voor meer informatie over de desbetreffende vakantiebestemming.

Met het bovenstaande voorbeeld geven we een voorbeeld van hoe een specifieke pagina autoriteit kan opbouwen. Wanneer een landingspagina autoriteit opbouwt, heeft dit ook effect op het gehele domein. Je kunt de waarde van een landingspagina of url meten met de eerder genoemde tools van Majestic en Moz.

Domein autoriteit verhogen

Een reden om de autoriteit van jouw domein of een een webpagina te verbeteren is om hoger te scoren in de zoekresultaten van Google. Hoe pak je dit nu aan? Allereerst is het belangrijk om te weten wat er meegenomen wordt in de autoriteit score. 

 

  1. Het domein is geoptimaliseerd volgens de SEO richtlijnen. Onder de SEO richtlijnen valt ook de technische SEO. Wij van Yellowlab kunnen jou hier meer over vertellen.
  2. Zorg voor een sterke sitestructuur met logische interne links. Hoe beter een bezoeker door de website kan navigeren, hoe positiever de autoriteit van een domein.
  3. De meest krachtige manier om je domein autoriteit te verhogen is middels linkbuilding. Het verkrijgen van externe links vanuit andere domeinen is essentieel voor domein autoriteit. Denk aan bloggers en online magazines die een stukje over jouw website schrijven.
  4. Tijd is ook een belangrijke factor. Je kunt een hoge domein autoriteit niet forceren bij een nieuwe website. Het heeft tijd nodig voordat jouw website als een autoritair domein wordt gezien.

 

Bij het verbeteren van jouw domein autoriteit is het belangrijk om vast te stellen waar je naartoe wilt groeien. Zeker bij het toepassen van linkbuilding is het belangrijk om te onderzoeken welke domeinen voor jou interessant zijn, en welke juist niet. 

Wil je jouw domein autoriteit verbeteren? Dan is het verstandig om een situatieschets te maken van de domeinen in jouw branche. Hoe ziet de autoriteit van concurrenten eruit bijvoorbeeld?

Ben je benieuwd naar de mogelijkheden voor linkbuilding? Wil je bijvoorbeeld hoger scoren in Google? Als je hierbij hulp of advies nodig hebt staan we maar al te graag klaar om jou verder te helpen. Eventueel kunnen we zelfs jouw domein autoriteit in kaart brengen middels een SEO audit.

Meer weten? Lees onze andere artikelen

Door Maarten Den Heijer

Maarten laat als SEO en SEA specialist het betaalde en organische verkeer mooi hand in hand lopen. Hij kan als de beste het meeste uit beide werelden halen.

Neem contact op met Maarten