Facebook en Instagram staan vol met content en advertenties. Vaak zijn dit spannende video’s of mooie foto’s. Regelmatig worden er advertenties gebruikt waarbij de producten van een aanbieder vertoond worden. Hoe val je tussen al deze posts en advertenties nog op en hoe verleid je je doelgroep om een bezoek te brengen aan je site of je producten aan te schaffen?
Om inzichtelijk te krijgen op welke advertenties jouw doelgroep op Facebook reageert, klikt of direct producten aankoopt, raden wij aan om je advertenties goed te testen. Denk van tevoren uitgebreid na over je advertenties. Doe inspiratie op op Facebook en Instagram en denk ‘out of the box’. Vervolgens kun je je advertenties makkelijk en vrij goedkoop testen op Facebook Zo zie je meteen welke advertenties het beste aansluiten bij je doelgroep.
Dit zijn de stappen om een succesvolle test op Facebook uit te voeren:
1. Wat wil je testen?
Denk voordat je begint met testen goed na over je onderwerp. Wat wil je precies testen? En hoe meet je welk onderdeel het grootste succes geworden is? Bedenk van te voren een hypothese.
Bijvoorbeeld: Advertenties A zal meer klikken opleveren dan Advertentie B omdat er gebruik gemaakt wordt van een duidelijk call-to-action.
Vervolgens bepaal je welke onderdelen je naast elkaar gaat testen. Wil je een oorzaak testen zoals de bovengenoemde Call-to-action? Verander in de verschillende advertenties dan alleen dit onderdeel.
Bijvoorbeeld: Advertentie A en Advertentie B bevatten dezelfde video. In Advertentie A vermelden we de call-to-action, Klik hier, in de video.
Bepaal van te voren ook hoe je de successen van de twee campagnes gaat meten. Bepaal duidelijke KPI’s.
Bijvoorbeeld: De campagne die de meeste klikken verzameld voor een vergelijkbare cost per click is de winnaar van het experiment.
2. A/B Test
Bij het testen van advertenties kun je in Facebook een A/B test instellen. Dit doe je tijdens het maken van de campagne. Bij het instellen van deze A/B test krijgen beide onderdelen een vergelijkbaar budget. Zo kun je aan het einde van het experiment duidelijk zien welke advertentie de beste resultaten oplevert.
3. Conclusies
Na meer dan twee weken kun je conclusies maken over de resultaten van de advertenties. Geef Facebook voldoende tijd en budget om van de campagnes een succes te maken. Let bij het concluderen ook op het budget dat door de onderdelen (advertenties) verdeeld is. Hebben beide advertenties ongeveer evenveel budget uitgegeven? Hierna lees je aan de hand van de eerder bepaalde KPI’s af welke advertenties het meest succesvol is. Deze advertentie kun je vervolgens gaan gebruiken. Daarnaast kun je deze advertentie ook opnieuw testen tegen een nieuw advertentie idee.
Algemene tips:
Schermvullend op Instagram
Zorg ervoor dat je advertenties afgesteld zijn op alle mogelijke plaatsingen. Werk bijvoorbeeld op Instagram met een schermvullende afbeelding of video. Op Facebook kun je op het nieuwsoverzicht het beste adverteren met een vierkante post.
Call-to-action
Zorg ervoor dat je advertenties een duidelijke call-to-action bevatten. Laat gebruikers weten wat je van ze verwacht. Wil je zorgen voor kliks? Vermeld dan ergens in je advertentie de call-to-action: Klik hier of Klik voor meer informatie. Door gebruikers een opdracht te geven wordt deze opvallend vaker uitgevoerd.
Leef je in in je klant
Bij het maken van de advertenties is het belangrijk je in te leven in de klant. Waar heeft de klant behoefte aan? En wat kan de klant overtuigen om op jouw advertentie te klikken? Houd er rekening mee dat de klant nog niet bekend is met het product wat door jou aangeboden wordt. Probeer de klant te enthousiasmeren. Zorg er daarnaast voor dat je boodschap duidelijk is. Gebruikers op Facebook scrollen snel. Als je boodschap niet binnen 3 seconden overgekomen is, is de aandacht van de Facebook gebruiker al verdwenen. Houd hier bij het maken van de advertenties rekening mee.
Maak jezelf enthousiast!
Zorg ervoor dat je tijd en aandacht besteed aan je content. Als je zelf niet enthousiast bent over de content dan zullen Facebook gebruikers dat ook niet zijn. Een belangrijke stap in het maken van Facebook content is dus: Maak jezelf enthousiast!
Met deze tips kan iedereen starten met het testen van advertenties op Facebook. Denk vanuit je klant en wees kritisch op je advertenties. Met genoeg testen worden jouw advertenties sowieso een succes.
Kom je er zelf niet uit? En ben je benieuwd naar wat wij voor jou kunnen betekenen? Bekijk dan hoe onze specialisten social media advertenties voor jou kunnen laten werken!