Skip links

Doel-ROAS: Wat is het en hoe bepaal je het?

Met het brede arsenaal van instellingen en mogelijkheden die we ter beschikking hebben binnen Google Ads is het belangrijk dat je bijstuurt op basis van accurate data. De data is waar je aandacht voornamelijk naar uitgaat, hangt maar net af van je bedrijf, wat je aanbiedt, en waar je de focus op legt. 

Over het algemeen is er binnen marketing het onderscheid te maken tussen e-commerce en leadgeneratie. Lead-generatie houdt zich voornamelijk bezig met het genereren van zo veel mogelijk kwalitatief verkeer tegenover zo lage mogelijk kosten. Hierbij wordt voornamelijk gelet op de metriek ‘kosten per conversie’. Bij e-commerce, daarentegen, gaat de aandacht voornamelijk uit naar de metriek ‘ROAS’.

Gemakkelijk zelf je break-even ROAS berekenen

Gemiddelde orderwaarde
Retourpercentage
%
Gemiddelde marge
%
Fulfillment kosten (verzending, verpakking etc.)

Wat is de ROAS?

ROAS staat voor ‘Return On Ad Spend’ en betreft het rendement dat de Google Ads campagnes opleveren. Hierbij worden overige kosten die buiten het Google Ads account vallen buiten beschouwing gelaten. De metriek biedt hiermee inzicht in het geldbedrag dat je voor een bepaalde investering teruggekregen hebt, procentueel uitgedrukt.

Het berekenen van je ROAS percentage gaat vrij simpel. Deel simpelweg de omzet door de kosten en vermenigvuldig de uitkomst met 100.

VOORBEELD:

Luuk is de trotse eigenaar van zijn eigen online potloden zaak. Om snel meer potentiële klanten te bereiken werkt hij sinds kort met een online marketing agency om zijn bedrijf door middel van Google Ads op de kaart te krijgen. 

Om inzicht te krijgen of de campagnes reeds rendabel zijn, duikt Luuk samen met zijn contactpersoon het Google Ads account in.

Ze kunnen binnen het dashboard zien dat de campagnes in totaal 1600,- aan kosten hebben gedraaid met een omzet van €8000,-. Vervolgens maken ze de rekensom:

                (€8000 / €1600) * 100 = 500%

Een ROAS van 500%. Hier is Luuk in eerste instantie erg tevreden mee, maar als nieuwe ondernemer begint hij dan toch te twijfelen … is het eigenlijk wel genoeg?

Wanneer je zeker wilt weten dat je campagnes rendabel zijn, is het sterk aan te raden om een concrete doel-ROAS aan te houden.

De doel-ROAS: Wat is het en waarom is het belangrijk?

Wanneer je gevraagd wordt wat voor rendement je graag uit de advertenties terugziet, ben je mogelijk geneigd om te antwoorden: ‘Het liefst zo hoog mogelijk, natuurlijk!’ Dat snappen wij helemaal! Maar, hierdoor is de kans groot dat je in de toekomst omzet laat liggen. In principe is het namelijk zo dat je bij het nastreven van een erg hoge ROAS uiterst voorzichtig binnen de Google veilingen meespeelt. Hierdoor zal het potentiële webverkeer en de conversies geremd kunnen worden. 

Om dit te voorkomen is het sterk aan te raden om realistisch doel-ROAS te bepalen. 

Hoe kun je het doel-ROAS bepalen? 

Om je doel-ROAS te bepalen is het allereerst noodzakelijk om te berekenen welke ROAS je nodig hebt om quitte te spelen op je kosten, oftewel de ‘break-even ROAS’. Zo voorkom je dat je langdurig investeert in campagnes die eigenlijk helemaal niet rendabel zijn en daarmee budget stelen van campagnes die betere prestaties leveren. 

Wat heb je nodig om je doel-ROAS te bepalen?

  1. De gemiddelde orderwaarde excl. BTW (€)
  2. Je brutowinstmarge (%)
  3. De totale leveringskosten (€5 – €15)

4 stappen om je doel-ROAS te bepalen

  1. Bereken de nettowinst per aankoop door met de gemiddelde orderwaarde (excl. BTW) en de brutowinstmarge. 
  2. Trek de leveringskosten van dit bedrag af. 
  3. Deel de gemiddelde orderwaarde (excl. BTW) door dit bedrag en vermenigvuldig deze met 100%. Dit is je break-even ROAS.
  4. Wij raden aan om voor je doel-ROAS minimaal 200% aan de break-even ROAS toe te voegen. Zeker als je extra kosten hebt zoals bijvoorbeeld het uitbesteden van je advertentiecampagnes. 

Zelf gemakkelijk het break-even doel-ROAS berekenen? Gebruik dan onze handige calculator.

VOORBEELD:

Luuk wilt zekerheid en besluit zijn doel-ROAS te bereken.

Hij weet dat zijn gemiddelde klant hem €50,- opbrengt en dat hij een winstmarge heeft van 30%. Zijn leveringskosten zijn goedkoop met €1,75. Hij maakt de berekening: 

(€50,- * 0,70) – €1,75 = €35. Luuk behaalt per aankoop gemiddeld €35,- netto winst. 

Vervolgens deelt Luuk de gemiddelde orderwaarde door de nettowinst en vermenigvuldig deze met 100%:

(€50,- / €35,-) * 100 = 143%

Nu weet hij dat hij per €1,- die hij investeert in Google Ads €1,43 moet verdienen op quitte te spelen. Om te verzekeren dat hij winst nastreeft bepaalt hij tot slot een minimale doel-ROAS van 400%. Hier zal het marketingbedrijf waar hij mee werkt op richten. 

Doordat Luuk’s werkelijke ROAS 500% is, wordt het duidelijk dat er ruimte is om feller te bieden in de Google veilingen door middel van hogere CPC’s om zo meer verkeer te bereiken en mogelijk de omzet te verhogen. Zonder het berekenen van zijn break-even ROAS en het bepalen van zijn doel-ROAS had hij dit niet geweten en zou hij de kans op groei mislopen.  

Laat ons je het uit handen nemen

Optimaliseren om de doel-ROAS te behalen is langdurig proces met vele hoeken en valkuilen. Campagnes die het ene moment uitstekend presteren kunnen het volgende moment, om wat voor reden dan ook, hard teruglopen. 

Wij begrijpen als geen ander dat je intern niet altijd de tijd hebt om langdurig de data in en om Google Ads te analyseren en hierop bij te sturen. Om die reden nemen wij jouw Google Ads zorgen graag uit handen door middel van een transparante en persoonlijke samenwerking. 

Benieuwd naar wat wij naast het ontzorgen voor jouw Google Ads prestaties kunnen betekenen? Neem dan meteen contact op en daag ons uit! 

Meer weten? Lees onze andere artikelen

Door Paul Smit

Als Ads Specialist bij Yellowlab verzorgt Paul mooie resultaten voor al jouw Search, Shopping en Performance Max campagnes in Google Ads. Benieuwd wat hij voor jou kan betekenen?

Neem contact op met Paul