Skip links

Zo vergroot jij je naamsbekendheid

Bekend worden als bedrijf bij nieuwe klanten en doelgroepen kan soms een flinke uitdaging zijn. Er zijn een hoop manieren om je naamsbekendheid te vergroten, maar om zoveel mogelijk naamsbekendheid te krijgen onder de juiste doelgroep, daar komt nog wel wat bij kijken. In dit artikel vertellen wij je over zes verschillende manieren om die naamsbekendheid te vergroten onder jouw doelgroep.

Naamsbekendheid vergroten

Wat zijn de beste manieren om jouw naamsbekendheid te vergroten en op welke manieren heb je daar het meeste profijt van. Uiteindelijk wil je dat jouw potentiele klanten van jouw bedrijf, producten of diensten op de hoogte zijn.

Dit noemen we ook wel awareness. Wij vertellen je graag meer over de verschillende manieren om de naamsbekendheid van jouw bedrijf te vergroten.

1. Naamsbekendheid offline vergroten

Het voelt misschien een beetje ouderwets, maar goede offline marketing kan altijd nog een hele goede manier zijn om je naamsbekendheid te vergroten. Door te adverteren met brochures of op bushokjes en billboards langs de snelweg je bedrijf te promoten, kan je ervoor zorgen dat mensen je bedrijf leren kennen. Zo blijf je altijd top of mind, daarnaast heb je ook het voordeel dat je een doelgroep aanspreekt die je online misschien niet bereikt. Het voordeel hiervan is dat je het heel goed kunt schalen. Zo kan je bijvoorbeeld alleen in het dorp, in de regio of in de provincie inzetten. Denk bijvoorbeeld ook aan lokale radiostations en nieuwsmedia bij jou in de buurt.

Een andere mooie manier om offline je naamsbekendheid te vergroten, vooral aan de beginfase van je onderneming, is door regelmatig jouw producten of diensten te etaleren op beurzen. Op de beursvloer kun je direct ervaren wat het publiek van jouw producten of diensten vindt en bij welke doelgroep ze het beste aanslaan. Misschien ontdek je wel een totaal nieuwe doelgroep voor jouw product!

Coca Cola

2. Zorg voor een goede uitstraling

Zowel offline als online wil je natuurlijk goed voor de dag komen. Op deze manier kan je beïnvloeden hoe mensen over jouw bedrijf denken. Denk dus goed na over je uitstraling, want het kan ervoor zorgen dat mensen meteen de juiste associatie hebben bij jouw bedrijf.

Zorg er daarom voor dat je winkel of showroom er netjes en aantrekkelijk uitziet en zorg ervoor dat je een mooie huisstijl hebt, zodat jouw site dezelfde uitstraling heeft als de rest van jouw bedrijf.

Staat service op nummer 1 bij jou? Laat dan zien dat je aandacht hebt besteed aan de gebruiksvriendelijkheid van je site en zorg ervoor dat je vertrouwen en autoriteit uitstraalt. Daarnaast kun je sympathie opwekken bij gebruikers door duurzame doelstellingen na te streven of maatschappelijk verantwoord te ondernemen. Zo probeert het merk ‘It’s About RoMi’ met een deel van hun opbrengst elektriciteitsvoorzieningen aan te leggen in ontwikkelingslanden.

Naast je website en winkel, is het belangrijk dat jouw doelgroep je ook tegenkomt op de plekken waar zij zich al bevinden. Social Media is daarom altijd een goed kanaal om in te zetten voor je naamsbekendheid. Facebook alleen al heeft in Nederland zo’n 10 miljoen actieve gebruikers die je kunt bereiken met inspirerende berichten, zoals nieuwsberichten, give-aways en sfeerbeelden. Zo blijf je constant top of mind terwijl zij hun timeline doorscrollen.

3. Erg belangrijk: wees relevant

Door altijd bezig te zijn met de laatste relevante ontwikkelingen in jouw vakgebied toon je aan dat je meegaat met de tijd. Zo raden wij onze klanten bijvoorbeeld aan om altijd te blijven bloggen. Wanneer een nieuw product op de markt komt of wanneer er in een specifieke markt een ontwikkeling is, kun je er geld op inzetten dat mensen hiernaar op zoek gaan via Google.

Wanneer jij als een van de eerste een blog geschreven hebt rondom dit onderwerp, is de kans groot dat deze mensen vervolgens uitkomen op jouw site. Zo ben je met relevante artikelen niet alleen waardevol voor gebruikers die al op je site zijn, maar is het ook een hele goede aanvulling om aan de hand van een SEO strategie op deze manier je naamsbekendheid te vergroten.

4. Adverteren op awareness

Online zijn er verschillende advertentiemiddelen die je in kunt zetten om jouw naamsbekendheid te vergroten. Door bijvoorbeeld gebruik te maken van een advertentie in het zoeknetwerk van Google kun je heel gemakkelijk opduiken wanneer iemand op zoek is naar datgene dat jij aanbiedt. Zo zou jij ervoor kunnen zorgen dat er een advertentie getoond wordt jouw interieurzaak op een site als Funda.

Een andere manier om meer awareness te creëren is door branding op social media. Zorg ervoor dat je vertoond wordt in sponsored posts op Instagram of Facebook.

Sponsored post

5. Werk samen met influencers

Samen sta je sterk. Een geweldige manier om zichtbaar te worden bij een nieuwe doelgroep is om gebruik te maken van het publiek van influencers of bedrijven die al in contact staan met jouw gewenste gebruikers. Wanneer je deze samenwerking goed aanpakt zal dit voor beide partijen een win-win situatie zijn.

Samenwerking voor naamsbekendheid

Voorbeelden van zo’n succesvolle samenwerking zijn in deze tijd rond de feestdagen vaak te vinden in de vorm van actieverpakkingen van producten zoals deze klassieke combinatie tussen Coca Cola en Jack Daniel’s Tennessee Whiskey.

6. Mond-tot-mond reclame

Last but not least; er is nog een erg krachtig middel voor het vergroten van jouw naamsbekendheid: jouw eigen gebruikers. Jijzelf en je personeel kunnen zorgen voor een goede indruk bij je bestaande klanten. Die mond-tot-mond reclame is goud waard. Want zij zijn als het ware kleine influencers die in hun eigen kring een goed woordje voor jou doen. Zo kan jij verwachten dat een tevreden klant kan leiden tot nieuwe klanten.

Deze mond tot mond reclame kun je echter heel goed stimuleren door bijvoorbeeld gebruik te maken van een referral korting of giveaways (op social media) waarbij mensen kans maken op jouw producten als ze jouw bericht delen met hun kennissenkring. Dit noemen wij ook wel social proof en kun je ook inzetten door in jouw communicatie gebruik te maken van positieve reviews van jouw klanten. Heb je eenmaal die naamsbekendheid en komen die nieuwe bezoekers naar jouw site, dan kan dit extra vertrouwen kweken waardoor jij kunt rekenen op meer conversies.

Meer weten? Lees onze andere artikelen

Don

Door Don Schinkel

Don is één van onze SEO-specialisten en werkt al enkele jaren met Datatrics. Hij is op de hoogte van alles wat je kunt doen met personalisatie om de conversie van jouw site te verhogen. Don kan je alles vertellen over overtuigingstechnieken en bereikt keer op keer succes met zijn personalisatie campagnes.

Neem contact op met Don