Skip links

Facebook marketing tips voor een goede start!

Wil je beginnen met het adverteren op Facebook en Instagram? Of ben je onlangs begonnen om via social media te adverteren voor jouw bedrijf?  Lees dan onze Facebook marketing tips zodat jij social media ook echt effectief kunt inzetten voor meer sales en leads.

facebook for business

Ken je doelgroep!

Het mooie aan Facebook Advertenties is dat je een hele specifieke doelgroep kunt targeten. Bestaat jouw perfect doelgroep uit jonge ouders van een 1 jarige? Dan kun je dit in Facebook instellen als een doelgroep. Het is mogelijk om te targeten op demografische gegevens zoals leeftijd, woonplaats of levensfase. Het is ook een mogelijkheid om je doelgroep in te stellen op een aantal interesses of werkervaring, zoals paardrijden, online winkelen, huisdieren of reizen.

In het voorbeeld hiernaast zie je hoe je de doelgroep kunt bepalen in Facebook. Wanneer je een bruidszaak hebt in Utrecht, zou je bijvoorbeeld de volgende doelgroep kunnen targeten:

  • vrouwen van 18 tot 40 jaar
  • Regio Utrecht
  • interesse in: trouwjurk
Doelgroep bepalen

Als je gebruik maakt van doelgroepen in Facebook advertising is het dus belangrijk om je huidige en potentiële doelgroep goed te kennen. Verplaats je in je ideale klant en visualiseer hoe deze eruit ziet. Haal data uit je Google Analytics account over de interesses van je huidige doelgroep en stel dit specifiek in in Facebook. Let bij het instellen van je potentiële doelgroep op de grote van deze doelgroep. Het is belangrijk dat je het evenwicht vindt tussen een te generieke doelgroep met weinig specificaties en een te specifieke doelgroep die kleiner is dan 200.000 personen. In beide gevallen kan Facebook moeilijk de door jou gewenste resultaten behalen.

Spreek je doelgroep aan

Zorg ervoor dat de boodschap van je advertentie aanspreek bij de doelgroep die je ingesteld hebt. Verplaats je bij het schrijven van je teksten in je doelgroep en vraag je af met welke advertentietekst de doelgroep verleid kan worden tot een klik, tot een bezoek aan je website of zelfs aan tot een conversie.

Vertel een verhaal

Zorg ervoor dat je met Social Ads een verhaal vertelt dat groter is dan: “koop je producten bij ons!” Vertel bijvoorbeeld het verhaal hoe het leven van je doelgroep verbeterd zal worden met jouw producten. Vertel het verhaal van vrijheid, comfort of creativiteit. Als je een volledige ‘Story’ kunt vertellen in je Advertenties zul je zien dat je advertenties meer kliks en conversies zullen opleveren.

verhaal advertentie

Facebook marketing is perfect voor Remarketing

Om Social Media Advertising perfect te laten werken raden wij aan om Social Advertising te gebruiken als Remarketing. Als je de Facebook Pixel (het analytics programma van Facebook) volledig geïnstalleerd hebt op je site kun je met Facebook advertenties makkelijk retargeten.

Installeer bijvoorbeeld de Pixel Events CategoryView en Purchase en maak vervolgens in de business manager een doelgroep die een bepaalde categorie op je website bekeken heeft (CategoryView) maar geen aankoop gedaan heeft (Purchase). Door deze doelgroep na het bezoek op de pagina nog vele malen te targeten op Facebook blijf je aanwezig in de gedachten van je klant en is de kans op een aankoop groter.

Daarbij zullen de kosten van remarketing meevallen aangezien dit vaak een kleine doelgroep is waarvan de kosten per klik niet heel hoog zijn.

Kijk naar de juiste metrics

Om het succes van je Social Media campagnes te bepalen is het goed om voor het live zetten van je campagnes doelen te bepalen. Bepaal hierbij ook met welke metrics je deze doelen kunt controleren. Is je doel bijvoorbeeld het verkeer naar je site optimaliseren? Dan kun je als metric CTR gebruiken of klikken op links. Is het ook belangrijk hoeveel het kost om bezoeken naar je site te verkrijgen? Dan zijn de kosten per 1000 views (CPM) ook een belangrijke metrics om in de gaten te houden.

Met deze tips kun jij het meeste uit je Social Media campagnes halen en je doelgroep op de juiste manier vinden en bereiken. Kom maar op met al dat extra verkeer!

Meer weten? Lees onze andere artikelen

Door Paul Smit

Als Ads Specialist bij Yellowlab zorgt Paul voor mooie resultaten voor al jouw Search, Shopping en Performance Max campagnes in Google Ads. Benieuwd wat hij voor jou kan betekenen?

Neem contact op met Paul