Skip links

Jouw producten verkopen op Bol.com

In de e-commerce is het belangrijk dat consumenten zo eenvoudig mogelijk producten kunnen kopen. Hoe makkelijker dat is, hoe sneller ze bestellen. Het is dus belangrijk dat we online shoppen vooral niet te moeilijk maken. Een van de manieren waarop je het jouw klanten gemakkelijk kunt maken, is het verkopen via Bol.com.

Verkopen via bol

Omdat Bol.com een platform is met duizenden, zo niet miljoenen producten en een heleboel bezoekers, bereik je in één keer een enorme doelgroep die al snel geneigd zijn om meerdere producten in een keer te bestellen via Bol.com. Voor klanten is dit ideaal, het bespaart ze namelijk veel tijd en ze hoeven hun bestelling slechts één keer te doen. In dit artikel geven we jou de voor- en nadelen voor verkopen op Bol.com, zodat jij kunt bepalen of verkopen via Bol.com voor jou interessant is.

Aan het zakelijk verkopen via Bol.com zitten uiteraard een aantal voor- en nadelen. Je kunt snel een hogere omzet krijgen, maar het zou ook kunnen dat jouw organisch verkeer terugvalt of de omzet uit Google Ads minder wordt, doordat veel bezoekers de weg gevonden hebben naar Bol.com

Wij zetten de belangrijkste voor- en nadelen voor jou op een rijtje.

De voordelen van verkopen op Bol.com

Je profiteert van het bereik van Bol.com

Probeer eens een product te zoeken op Google, waarschijnlijk zul je in de resultaten vrij snel een resultaat van Bol.com tegenkomen. De organische vindbaarheid van Bol.com is heel goed, daar profiteer je dan van. Daarnaast begint niet iedere consument zijn zoektocht op Google, maar direct op Bol.com. Volgens de cijfers van Bol zelf heeft het bedrijf een bereik van 11 miljoen klanten in Nederland en België Het grote bereik van Bol.com zal dus zorgen voor meer omzet!

Verkopen via bol voordelen

Je betaalt alleen bij een verkoop

Aanmelden bij zakelijk verkopen via Bol.com is gratis, zodra een van jouw producten verkocht wordt via Bol.com dan draag je een percentage aan commissie af. No cure no pay dus.
Bol.com betaalt jou al uit, ook als klant kiest voor achteraf betalen.
Alle inkomsten en uitgaven op 1 factuur met maandelijkse uitbetaling
Een (extra) online winkel zonder opstartkosten. In principe heb je zelf niet eens een webshop nodig.

Service vanuit Bol.com

Persoonlijke service met specialisten die klaar staan om je verder te helpen en Kennisdeling vanuit bol.com en de bol.com partners

De nadelen van verkopen op Bol.com

Koppeling met Bol.com

Je producten krijg je niet zomaar op Bol.com, hiervoor is een koppeling nodig middels een productfeed. Een aantal webshop systemen hebben deze feed al standaard in het systeem, in de andere gevallen dient deze op gebouwd te worden, een plugin geïnstalleerd te worden etc.

De commissie per verkoop

De kosten die je per order betaalt aan Bol.com verschilt nogal, maar kan behoorlijk oplopen. Hierdoor kan het zijn dat je veel minder marge overhoudt per verkoop dan een verkoop via je eigen webshop. Per order betaal je een vast bedrag afhankelijk van de verkoopwaarde en daarbij een percentage van de order. Dit percentage varieert van 5% tot 20,7% (op het moment van schrijven), afhankelijk van de productcategorie. In de productcategorieën Boeken, Film, Muziek en Games Software betaal je ook nog eens een extra media toeslag van €1 (exclusief btw) per verkocht product.

Al met al kunnen de kosten per order dus flink oplopen. We zien daarom in de praktijk vaak dat verkopers middels de product feed hun producten op Bol.com een stukje duurder maken qua verkoopprijs om hier meer aan een order over te houden. Meer informatie over de exacte tarieven per categorie kun je hier vinden: https://partnerplatform.bol.com/help/financien/commissie.

Voorwaarden van Bol.com

Bol.com heeft een miljoenenpubliek en een goede reputatie. Daarom zul jij als verkoper ook aan bepaalde voorwaarden moeten voldoen. Heb je veel vertraagde leveringen, annulering of een lage beoordeling dan kun je onder de servicenorm van Bol.com terecht komen.

Ik wil starten!

Je kunt je aanmelden voor Bol.com zakelijk verkopen in 3 stappen:

  1. Om een zakelijk verkoopaccount aan te maken, heb je een account bij Bol.com nodig. Dit kan een bestaand particulier koopaccount zijn, of je kan hiervoor een nieuw Bol.com account aanmaken. Ook kun je een verkoopaccount aan een bestaand particulier koopaccount koppelen.
  2. Je ontvangt een e-mail waarin gevraagd wordt je aanmelding te bevestigen door op een validatielink te klikken. Daarna kun je inloggen in het verkoopaccount om aanvullende gegevens in te vullen.
  3. Je ontvangt binnen drie werkdagen een brief met een verificatiecode op het adres waar je bedrijf is gevestigd. Je kan de code invullen door in te loggen nadat je stap 3 hebt afgerond.

Vanaf dat moment kan jij beginnen met verkopen op Bol.com. Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen of wil je met ons sparren of het voor jou interessant is of niet? Aarzel niet om contact met ons op te nemen. Tijdens een gratis strategiesessie van een uur sparren we graag met jou om jouw online business naar een hoger niveau te tillen.

Meer weten? Lees onze andere artikelen

Erik

Door Erik Nesselaar

Erik werkt inmiddels 7 jaar bij Yellowlab als Google ads specialist. Hij weet alles over Smart Google Ads campagnes en wanneer je deze wel of niet moet inzetten. Samen met jou bepaalt hij de beste strategie en zorgt hij voor optimaal rendement.

Neem contact op met Erik