Skip links

Waarom A/B testen?

A/B testing is een belangrijk onderdeel van conversie optimalisatie. Als jij aanpassingen maakt op je site op basis van een onderbuikgevoel, dan kan het zelfs nadelige gevolgen hebben voor jouw conversiepercentage. A/B testing is dan een must de juiste conclusies te trekken en het gewenste resultaat te bereiken.

Tijdens een A/B test kunnen we kleine aanpassingen in jouw site of webshop testen. Zo kunnen we afbeeldingen groter maken, een call-to-action verplaatsen of bijvoorbeeld de cart page van jouw webshop aanpassen. Op basis van de data uit deze A/B tests kunnen wij jouw site doorlopend verbeteren, waardoor jouw bezoekers sneller en gemakkelijker converteert.

A/B testing bij Yellowlab

Waar moet je rekening mee houden?

Een goede A/B test moet aan de volgende zaken voldoen.

Duidelijk kader

Bij een goede A/B test beperk jij tot één of enkele onderdelen om de impact te kunnen meten.

Concreet doel

Het doel van je A/B test moet helder zijn en moet bijdragen aan jouw business.

Voldoende data

Met meer data verkrijg je betere resultaten voor een succesvolle A/B test.

Externe factoren

Externe factoren kunnen de resultaten van je A/B test beïnvloeden.

A/B testing bij Yellowlab

Waar moet je rekening mee houden?

Een goede A/B test moet aan de volgende zaken voldoen.

  1. Duidelijk kader

Bij een goede A/B test beperk jij tot één of enkele onderdelen om de impact te kunnen meten. Hoe groter de verschillen tussen de varianten van jouw site, hoe lastiger het wordt om aan te tonen, welke onderdelen zorgen voor een verbetering. Idealiter test je slechts één onderdeel tegelijk.

2. Concreet doel

Het doel van je A/B test moet helder zijn en moet bijdragen aan jouw business. Het verlagen van het bounce percentage, of het aantal pageviews vergroten, dit zijn metrics die op zichzelf weinig zeggen. Let er dus op dat je altijd een duidelijk doel voor ogen hebben.

3. Voldoende data

Met meer data verkrijg je betere resultaten voor een succesvolle A/B test. Heeft jouw site duizenden bezoekers per dag, dan heb je na een aantal weken al voldoende data. Maar bij lagere bezoekersaantallen heb je een langere tijd nodig om de juiste conclusies te kunnen trekken uit jouw A/B tests.

4. Externe factoren

Externe factoren kunnen de resultaten van je A/B test beïnvloeden. Lijkt je A/B test heel goed uit te pakken, of misschien juist tegen te vallen? Dat kan ook aan externe factoren liggen. Misschien is het weer een belangrijke factor in jouw business of verkoop je een seizoensproduct, waardoor de data een vertekend beeld geven. Ook als je A/B test een groot succes, is het ook belangrijk om rekening te houden met andere zaken, zoals bijvoorbeeld de impact die jouw aanpassingen op SEO kunnen hebben.

Een sessie van 1 uur
bij ons op kantoor
Onze specialist kijkt direct metje naar verbeterpunten
lekkere koffie
met m&m’s
uiteraard geheel
vrijblijvend

A/B Testen bij Yellowlab

Wil jij je website verbeteren aan de hand van A/B testen? Dan ben je bij Yellowlab aan het goede adres. Wij hebben voor meerdere klanten bijzondere resultaten bereikt aan de hand van A/B testen, heatmaps en recordings.

Voor onze A/B tests maken wij gebruik van de tool VWO. Met deze tool kan je gemakkelijk aanpassingen doorvoeren aan je website. Naast A/B testen, is het bij VWO ook mogelijk om een Split URL test te doen. Bij deze vorm van testen worden de twee varianten op een andere url getoond. Of het nu gaat om het prominenter maken van een bestelbutton of een verbeterde checkout-pagina. Met VWO kunnen wij onderzoeken welke aanpassingen bijdragen aan een betere conversie van jouw site.

Bij ons krijg je na analyse van je site altijd een eerlijk advies. Wij vertellen je welke aanpassingen je moet doorvoeren om de conversie van jouw site te verhogen. Heb jij een Lightspeed shop? Dan kunnen wij de aanpassingen voor je doorvoeren.

NEEM CONTACT OP

Ontdek de verbeterpunten voor jouw site

Lees onze CRO artikelen

Wil je meer weten over conversie optimalisatie? Lees de artikelen van onze specialisten

Meer CRO artikelen