Skip links

Hoe gebruik je Google Analytics 4?

Heb jij moeite met de juist opties vinden in de nieuwe versie van Google Analytics? Lees dan dit blog voor de standaard opties die we in Google Analytics 4 kunnen vinden.

Onderdelen van GA4

Google Analytics 4 bestaat uit een aantal standaard rapportages die ingedeeld zijn op een aantal onderdelen. Op het overzicht is vervolgens verschillende informatie te lezen of het gekozen onderwerp. Hier een korte introductie over de standaard rapportages van GA4.

Demografie

Onder de demografie kunnen we zien hoeveel gebruikers op de site geland zijn in de tijdsperiode die je gekozen hebt. Er is hier ook extra informatie te vinden over de doelgroep. Zo wordt het duidelijk waar de doelgroep vandaan komt en hoe ze op de site geland zijn. Het is ook mogelijk om te zien in welk land de gebruikers wonen die de site bekijken. Al deze standaard rapporten zijn ook te bekijken voor nieuwe gebruikers of terugkerende gebruikers.

Technologie

Onder Technologie is meer informatie te vinden over de technologieën die de doelgroep gebruikt heeft om op de site te landen. Zo zie je hier standaard een overzicht over de browsers die gebruikers gebruikt hebben. Ook krijg je inzichtelijk welke apparaten er op jouw site gebruikt worden of hoe groot het scherm van deze apparaten is.

Acquisitie

Onder Acquisitie kun je meer informatie vinden over de verschillende kanalen waarop gebruikers op je site geland zijn. Deze zijn gesplitst in Paid Search, Organic Search, Direct, Cross-Network, Referral, Organic Social, Unassigned. Hier is zichtbaar hoeveel gebruikers uit deze standaard kanalen komen. Onder verkeersacquistie kun je nog meer informatie inzichtelijk krijgen over de verschillende kanalen. Zo zie je hier de verschillende cijfers over de conversies, de totale inkomsten en het betrokkenheid percentage van de gebruikers uit de verschillende kanalen. Deze cijfers zijn verder uit te breiden door het rapport te bewerken.

Betrokkenheid

Onder betrokkenheid is meer informatie te vinden over de ingestelde gebeurtenissen. Dit zijn de gebeurtenissen die in de code van GA4 meegegeven worden. Zo kun je hier vinden hoe vaak gebruikers pagina’s bekeken hebben, iets toegevoegd hebben aan hun winkelmandje of een aankoop gedaan hebben. Wil je meer informatie over het instellen van deze gebeurtenissen? Lees dan ons artikel over alles dat je moet weten over Google Analytics 4.

Onder Betrokkenheid is ook meer informatie over de conversies te vinden, het Purchase-event. Hier krijg je bijvoorbeeld inzichtelijk welke kanalen voor de conversies gezorgd hebben. 

De informatie over de verschillende pagina’s op de site is ook vindbaar onder betrokkenheid. Hier kun je terugvinden welke pagina’s het meest bekeken zijn of op welke pagina de gebeurtenissen plaatsgevonden hebben.

Inkomsten genereren

Onder Inkomsten genereren is alle informatie te vinden over de aankopen die op de site plaatsgevonden hebben. Bij overzicht is duidelijk inzichtelijk hoeveel aankopen er in de gekozen periode plaatsgevonden hebben. Onder e-commerce aankopen krijg je inzichtelijk welke producten er gekocht zijn. Dit was in de Universal Analytics te vinden onder productprestaties. In deze rapportage mist duidelijk het conversiepercentage. Hier komen we later nog op terug. 

Rapporten bouwen in Google Analytics 4

Over het algemeen zijn de meeste rapporten in Google Analytics 4 makkelijk aan te passen. Dit is te doen door op het potloodje rechts in het scherm te klikken. Zo kun je op de Analytics pagina Betrokkenheid > Pagina’s en schermen op het potloodje klikken en onder ‘waarde’ het bouncepercentage toevoegen. Als je deze wijziging vervolgens opslaat zul je voortaan in dit overzicht ook het bouncepercentage van de verschillende pagina’s terug kunnen lezen. 

Daarnaast is het in alle rapporten mogelijk om voor de gehele pagina een doelgroep toe te voegen. Dit doe je door bovenaan de pagina een vergelijking toe te voegen. Mocht je bijvoorbeeld de gegevens willen weten van de gebruikers die via Google Ads binnenkomen; dan klik je op vergelijking toevoegen > Opnemen > Dimensie selecteren: Standaard kanaalgroep voor sessie > Dimensiewaarden selecteren: Paid Search. Zo krijg je de grafieken niet alleen te zien voor alle gebruikers maar ook specifiek voor de Ads gebruikers. Deze doelgroepen kun je ook inzichtelijk krijgen voor dimensies en specificaties zoals gender, locatie, apparaat categorie of bron voor nieuwe gebruiker. 

Wat is er anders dan bij Universal Analytics?

Naast de nieuwe weergave van Google Analytics 4 zijn er natuurlijk nog een aantal zaken veranderd in de nieuwe versie van Analytics.

Doelen instellen

Waar je vroeger in UA kon werken met doelen, stellen we aangepaste conversies en doelen nu in onder de configuratiepagina op GA4. Klik op configureren (Het kan ook via de beheer pagina). Klik vervolgens op gebeurtenissen onder de juiste property. Als je doel-conversie hier nog niet bij staat, kun je een conversie actie toevoegen door te klikken op ‘gebeurtenis maken’. Klik vervolgens opnieuw op ‘maken’. Geef de conversieactie vervolgens een naam en kies hoe je deze conversie wil meten. Zo kun je bij de conversie ‘bedankt pagina bereikt’ kiezen voor de parameter ‘page_location’ bevat /bedankt. Vervolgens wordt deze gebeurtenis getriggerd zodra de bedankt pagina geladen wordt. Het is hier natuurlijk wel belangrijk dat de GA4 tracking correct geïnstalleerd is.

Referrals uitsluiten

Voor de correcte tracking van de verschillende kanalen in GA4 raden wij aan regelmatig referrals uit te sluiten. Voorbeeld: Wij zien vaak dat bij een conversie die afgerekend is via een Ideal transactie de link van de bank als referral geteld wordt, dit terwijl deze transactie eigenlijk via Organic komt. In dit voorbeeld zouden we de link van de bank uitsluiten als referral. 

In UA was dit een knop die makkelijk te vinden was. In GA4 moeten we iets verder graven en is deze optie als volgt te vinden. Beheer > Gegevensstreams > Het GA4 account aanklikken > Taginstellingen instellen > Onder instellingen ‘Alles tonen’ > Een lijst met ongewenste verwijzingen maken. Hier kun je de link toevoegen aan de lijst.

Bron / medium opzoeken voor UTM tagging

Mocht je gebruik maken van UTM tagging in Facebook ads of Display ads bij een andere partij. Dan is het prettig om een overzicht van je bron/medium te kunnen inzien. Hierdoor krijg je inzichten in hoe de gebruikers vanuit deze advertenties zich gedragen hebben op je site. 

Waar het Bron / medium en Gedragstroom overzicht bij UA een standaard optie is. Moet deze in GA4 grotendeels gebouwd of gevonden worden. Zo zou je  Bron/medium data kunnen zien door te klikken op Gebruikersacquisitie en bij de dimensie (standaard is dit: Standaard kanaal voor nieuwe gebruiker) op het pijltje te klikken en te kijken naar Bron/medium voor nieuwe gebruiker. Onder de optie ontdekken zou je ook zelf een rapport kunnen bouwen voor deze inzichten. 

Hier is ook de beste optie te vinden om de gedragsstroom van je gebruikers inzichtelijk te krijgen. Klik op ontdekken en bouw een rapportage met padverkenning.

Meer informatie over de Google Ads

Als Google Ads en Google Analytics 4 correct aan elkaar gekoppeld zijn is het ook mogelijk om de cijfers van Google Ads inzichtelijk te krijgen in GA4. Hiervoor raden wij aan om te klikken op het kopje ‘Advertenties’. Vervolgens klik je op ‘Alle kanalen’ en als dimensie kies je voor ‘Campagne’. Vervolgens kun je de gegevens per Google Ads campagne inzichtelijk krijgen.

Conversiepercentage

Ook voor het conversiepercentage moet in Google Analytics 4 een rapport gemaakt worden. Dit doen we opnieuw door te klikken op ‘Ontdekken’. Hier kun je kiezen voor het maken van een rapportage. Voor het conversiepercentage kun je kiezen voor een tabel. Hier kun je als Dimensies kiezen voor Standaard kanaalgroep voor sessie. Voeg deze ook toe in de rijen. Bij de statistieken kies je voor Aankopen, transacties, Conversiepercentage en Waarde van gebeurtenissen. Deze voeg je toe als waarde. Als je het rapport nu verlaat zal het opgeslagen worden onder het rapporten kopje. Zo kun je het makkelijk terugvinden en kun je volgende keer opnieuw de conversiepercentages van de verschillende kanalen terug zien.

Google Analytics 4 Ontdekken Dashboard rapport

Voordelen van Google Analytics 4?

GA4 is gemaakt om veiliger data te verzamelen van je bezoekers. GA4 is beter in te zetten met de huidige cookie regels die in de wereld toegepast worden. Hierdoor kunnen we meer gegevens zien in Google Analytics, maar is het gebruik van deze meettool ook veiliger voor de gebruikers van je site. 

Daarnaast zijn de rapportages, zodra deze gebouwd zijn, overzichtelijk. Hierdoor is het programma makkelijker voor ondernemers die op zoek zijn naar inzichten maar niet alles hoeven te weten over de cijfers van hun site. 

Wil je meer weten over Google Analytics 4? Lees dan ook eens het blog dat wij eerder geschreven hebben over Google Analytics 4.

Heb je hulp nodig bij het correct instellen van jouw Google Analytics 4 account. Neem dan contact met ons op.

Meer weten? Lees onze andere artikelen

Door Don Schinkel

Don is al 5+ jaar één van onze SEO en Google Ads specialisten en is daarnaast teamlead van onze online marketeers. Hij is op de hoogte van alles wat je kunt doen met personalisatie om de conversie van jouw site te verhogen. Don kan je alles vertellen over overtuigingstechnieken en bereikt keer op keer succes met zijn personalisatie campagnes.

Neem contact op met Don