Autoriteit is één van de 7 overtuigingsprincipes van Cialdini. Robert Cialdini somt in zijn boek ‘Influence: the power of persuasion’ 7 technieken op waarmee mensen te overtuigen zijn om een actie te ondernemen of bijvoorbeeld een aankoop te doen. Nu is elk individu gevoelig voor andere technieken. In dit artikel gaan we dieper in op het principe ‘autoriteit’ en vertellen wij je hoe je dit kunt inzetten in de online marketing.
Wat is autoriteit?
Kijken we naar de definitie van autoriteit, dan luidt deze als volgt:
’Autoriteit of gezag is de aanvaarde macht van een persoon of een organisatie om een andere persoon of groep te leiden.’
Er is een verschil tussen autoriteit of gezag enerzijds en macht anderzijds. Autoriteit wordt namelijk altijd geaccepteerd, waar macht ook overheersend of afgedwongen kan zijn. Zo hebben ouders autoriteit over hun kinderen, houdt de Autoriteit Financiële Markten (AFM) toezicht op de financiële sector en spreken we ook wel van ‘de autoriteiten’ wanneer we het over de overheid hebben.
Het autoriteitsprincipe gaat er dus vanuit dat wij geneigd zijn om op mensen met meer kennis, ervaring of vaardigheden te vertrouwen. En natuurlijk zul je eerder een nieuwe auto kopen bij een goede dealer dan bij een rommelige garage, ook al zou die garage veel meer kennis in huis hebben dan de autodealer.
Autoriteit uitstralen
Het voorbeeld hierboven laat direct zien hoe verwarrend het autoriteitsprincipe kan zijn. Een autodealer met een mooie showroom kan autoriteit uitstralen, ook al is de garage een stuk vakbekwamer als het gaat om het onderhoud voor jouw auto. Ook als je dus niet vanzelfsprekend autoriteit hebt, kan je er wel voor zorgen dat je autoriteit uitstraalt.
Zo kan je goed gekleed naar je werk gaan om een goede indruk te wekken bij klanten en collega’s, maar ook zaken als een goede houding of het uitstralen van zelfvertrouwen dragen bij aan de mate van autoriteit die mensen je toekennen. Je kunt autoriteit dus in zekere zin manipuleren. Daarom raden tandartsen ook altijd een bepaald soort tandpasta aan in reclames en wordt wasmiddel gepresenteerd als de autoriteit ten opzichte van product x van de concurrent.
Je kunt hier dus handig gebruik van maken, maar je kunt ook de plank misslaan door een te groot beroep te doen op autoriteit. Draag je dure pakken, rijd je mooie auto’s en laat je graag zien dat je succesvol bent, dan wordt je al gauw gezien als een ‘snelle jongen’, daarmee kan je bepaalde klanten ook afschrikken.
Hoe wordt je een online autoriteit?
Je kunt op verschillende manieren een autoriteit worden in jouw online branche. Zo kan je ervoor zorgen dat je op belangrijke zoektermen een organische toppositie krijgt. De gebruikers van Google gaan er vrijwel automatisch vanuit dat zij de beste resultaten in de top 3 van Google zullen vinden. Bovendien is er een Google Update geweest in 2018 die ook specifiek kijkt naar de autoriteit van een website of auteur. Zo kan je aan de hand van zoekmachine optimalisatie zorgen voor meer autoriteit.
Verkoop je een specifiek product waar kennis voor nodig is? Deel je kennis dan zoveel mogelijk in blogs of op social media, zodat potentiële klanten weten dat ze bij jou moeten zijn voor vragen en informatie.
Op je site zelf kan je ook de autoriteit verhogen door een webshop keurmerk te gebruiken. Voor extra vertrouwen zou je zelfs kunnen kiezen voor een ‘Trusted Shops’ keurmerk, waarbij klanten tot € 2.500,- beschermd zijn. Verzamel reviews van je tevreden klanten, laat zien dat je de complete collectie hebt van een bepaald merk of vermeldt de expertises van jouw werknemers of collega’s op jouw site.
Uiteraard kan je ook diploma’s, awards of partnerships inzetten om je autoriteit te tonen. Zo kan je op site vermelden dat je de webshop van het jaar geworden bent.
Overtuigen met autoriteit
Niet elke klant is natuurlijk gevoelig voor autoriteit. Door klanten te segmenteren kan je het autoriteitsprincipe veel beter in zetten. Dit kan je op je site inzetten door gebruik te maken van personalisatie. Met tools als Datatrics kunnen wij gebruik maken van gepersonaliseerde content. Daarbij kunnen wij op basis van de 7 overtuigingsprincipes van Cialdini ervoor zorgen dat jouw klanten sneller en beter converteren.
Ben je benieuwd naar de mogelijkheden van personalisatie? Als Datatrics partner weten wij precies hoe jij dit kunt inzetten voor meer leads en sales.