Skip links

Google Analytics 4. Alles wat je moet weten

De nieuwste versie van Google Analytics is al een tijdje uit. Google Analytics 4. In deze blog leggen wij je de meeste opvallende zaken uit over GA4 en behandelen wij hoe je deze zou kunnen implementeren voor een Lightspeed site. 

Hoewel Google Analytics 4 al een tijdje beschikbaar is, is het vanaf 1 juli 2023 niet meer mogelijk om met het oudere Universal Analytics gegevens te verzamelen en raden we aan om ver voor dit moment over te stappen naar deze nieuwe manier van meten en gebruikersgegevens verzamelen en dus  Google Analytics 4 zo snel mogelijk te implementeren. Het is namelijk niet mogelijk om data vanuit de Universal Analytics property te kopiëren. 

Wat moet je weten over Google Analytics 4?

Google Analytics 4 verzamelt website- en app gegevens en geeft inzicht in het gebruikersgedrag van jouw website of app. In deze nieuwe property van Google Analytics is het mogelijk om gegevens terug te vinden over de demografie en technologie van je gebruikers. Het is ook mogelijk om informatie over de gebruikte kanalen op te zoeken waarmee gebruikers naar je site gekomen zijn. Het is mogelijk om meer te leren over de engagement op de site of de conversies inzichtelijk te krijgen. 

Helaas lijken er ook een aantal functionaliteit naar de achtergrond gedrukt te worden, zoals het bouncepercentage op bepaalde pagina’s of de landingspagina’s waarop gebruikers binnenkomen. 

Google Analytics 4 is op de markt gebracht om beter te voldoen aan de privacy eisen van deze tijd en zal goed om moeten gaan met de afname van het gebruik van 3rd party cookies. GA4 werkt nog steeds met first party cookies voor onder andere het onderscheiden van nieuwe en terugkerende gebruikers en het bijhouden van de verschillende sessies van een gebruiker. 

Hierdoor is een daling in de data van Google Analytics 4 wel een mogelijkheid. De gegevens mogen namelijk alleen verzameld worden als de gebruiker hiervoor expliciet toestemming gegeven heeft. Ook anticipeert Google hiermee op een toekomst waar 3rd party cookies helemaal niet meer van de partij zullen zijn. 

Wat is het grootste verschil tussen Google Analytics 4 en Universal Analytics?

Waar Google Analytics werkt met standaard rapporten, zijn de rapporten in GA 4 customisable. Hierdoor is de informatie in eerste instantie behapbaar voor niet frequente Google Analytics gebruikers. Als je vaker gebruik maakt van Google Analytics zul je merken dat de informatievoorziening niet compleet lijkt.

In GA4 wordt merendeel van de data gemeten in javascript events. Deze zijn in de implementatie code van GA4 toegevoegd. Hierdoor kun je meten hoe vaak een bepaalde pagina of product bezocht is, maar ook hoe vaak een product toegevoegd is aan het winkelmandje of wanneer er een bestelling geplaatst is en welke conversiewaarde deze had. 

Hoe implementeer je Google Analytics 4 in een Lightspeed webshop?

Voor een uitgebreide implementatie van de Google Analytics 4 view kun je altijd contact opnemen met Yellowlab. Wij helpen je graag verder. Maar het proces werkt gesimplificeerd ongeveer als volgt:

Stap 1:
Controleer of je je Google Tag manager (correct) geïnstalleerd hebt in je site. De code wordt via Google Tag Manager naar Google Analytics 4 gestuurd. Deze stap is dus noodzakelijk.

Stap 2:
Bouw een datalayerPush in een snippet met de Google Analytics 4 code voor de evenementen die je getrackt wilt hebben (viewPage, viewProduct, AddToCart, ViewCart, StartCheckout en Purchase)

Stap 3:
Controleer of deze GA4 snippet geïmplementeerd is in je standaard site code. Let op! De snippet moet toegevoegd worden boven je Google Tag Manager code.

Stap 4:
Voeg de variabelen uit je event code toe als variabelen en bouw Tags voor de verschillende events in Google Tag Manager. Hierbij is het belangrijk om de Datalayer events die uit de code meegegeven worden als trigger te gebruiken. Deze stap is het meest ingewikkeld, mocht je hier hulp bij nodig hebben, neem dan contact op met Yellowlab.

Stap 5:
Koppel de Tag Manager events met de gegevensstroom in het beheer van GA4 en test de site. Komen al je events door in de Google Tag Manager dan zou Google Analytics ingesteld moeten zijn. Controleer na een dag of je hier ook de events in terug ziet. 

Meer weten? Lees onze andere artikelen

Door Don Schinkel

Don is al 5+ jaar één van onze SEO en Google Ads specialisten en is daarnaast teamlead van onze online marketeers. Hij is op de hoogte van alles wat je kunt doen met personalisatie om de conversie van jouw site te verhogen. Don kan je alles vertellen over overtuigingstechnieken en bereikt keer op keer succes met zijn personalisatie campagnes.

Neem contact op met Don