Skip links

Social Proof – overtuigen met klantreviews

Mond tot mond reclame is al eeuwenlang een van de meest efficiënte manieren om jouw producten of diensten te verkopen. Hoe andere mensen denken over bepaalde merken of bedrijven, maar bijvoorbeeld ook over politieke opvattingen, beïnvloedt ons zo sterk dat wij bijna geneigd zijn om die mening over te nemen. Ook online leunen we vaak op de mening van anderen. Dit fenomeen noemen we ook wel ‘social proof’ en is één van de 7 overtuigingsprincipes van Cialdini.

Klantbeoordeling bij bol.com

Vandaag de dag is het dankzij social media mogelijk geworden om comments, reviews, tips en adviezen wereldwijd te delen. Deze data kan je handig inzetten voor je eigen online marketing. Wij vertellen je hoe je gebruik kunt maken van social proof en zo kunt zorgen voor meer leads en sales.

Wat is Social proof?

Social Proof is het fenomeen waarbij de waarde van iets bewezen wordt door de mening, feedback en acties van anderen. Dit kan gaan over de waarde van producten en diensten, maar ook over uitspraken en acties van personen. Het effect van Social Proof wordt groter of kleiner afhankelijk van de connectie tussen de partijen. Een aanbeveling van een goede vriend kan zo meer impact hebben dan het advies van een expert. Simpelweg omdat je geen persoonlijke band of connectie hebt met de expert.

Ook de hoeveelheid ervaringen of reviews kunnen van invloed zijn. Leest een potentiële klant slechts één goede review, dan is de invloed beperkt. Heb je intussen meer dan 1500 reviews verzameld van zeer tevreden klanten, dan neem je een hoop twijfels weg bij jouw doelgroep!

Tunturi klantreview

Ook de hoeveelheid ervaringen of reviews kunnen van invloed zijn. Leest een potentiële klant slechts één goede review, dan is de invloed beperkt. Heb je intussen meer dan 1500 reviews verzameld van zeer tevreden klanten, dan neem je een hoop twijfels weg bij jouw doelgroep!

Social proof voor een hogere conversie

De kans is groot dat jij voor jouw bedrijf of website al enige tijd reviews verzameld of vraagt aan je klanten wat ze van jouw service vonden. Doe je dit niet, dan laat je een hoop liggen. Je krijgt namelijk een goed inzicht in waar je goed in bent, maar bijvoorbeeld ook wat beter kan. Bovendien kunnen je positieve reviews weer zorgen voor een stroom nieuwe klanten.

Deze reviews kun je namelijk goed gebruiken om nieuwe klanten te laten zien waar jouw krachten liggen. Wanneer je van je klanten te horen krijgt dat ze heel blij zijn met de levertijd van hun bestelling of bijvoorbeeld de brede collecties in jouw assortiment, kun je ervoor kiezen deze elementen op te nemen in jouw USP’s. Daarnaast zullen reviews aan onbekende mensen bewijzen dat je een betrouwbare partij bent.

Op dit vlak heeft Social Proof enigszins een overlap met het overtuigingsprincipe autoriteit, wat verder ingaat op het uitstralen van vakkennis en betrouwbaarheid. Als al jouw klanten tevreden zijn, kan vrijwel niemand meer om je heen.

klantreview keukenexpo

Er zijn verschillende tools voor webshops waarmee je reviews kunt verzamelen en de resultaten hiervan kunt communiceren op jouw site. Denk hierbij aan tools zoals Kiyoh of Trusted Shops. Hiermee kun je in de header of footer direct laten zien hoeveel klanten jouw site en diensten hebben beoordeeld en wat de gemiddelde score is. Door aan te tonen dat anderen jouw service als goed hebben ervaren, zal je de twijfel wegnemen en zullen klanten sneller tot aankoop overgaan. Je kunt er ook voor kiezen om een duidelijke testimonial op te nemen in je website. Om aan te tonen dat een product populair is of favoriet onder jouw doelgroep, kan je deze ook specifiek onder de aandacht brengen als ‘meest verkochte’ of ‘populaire’ producten.

Personalisatie inzetten om met Social Proof te overtuigen

Niet iedereen is even gevoelig voor Social Proof en sommige klanten zal je dus niet lastig willen vallen met meldingen zoals “deze week al 6 keer verkocht” of quotes van andere klanten op de ‘Over Ons pagina’. Met behulp van Personalisatie kunnen we deze uitingen alleen tonen aan degene waarvan wij weten dat ze gevoelig zijn voor de overtuigingstechniek Social Proof. 

Ben je benieuwd hoe wij de overtuigingsprincipes van Cialdini kunnen inzetten om jouw klanten te laten converteren? Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvende strategiesessie.

Meer weten? Lees onze andere artikelen

Door Don Schinkel

Don is één van onze SEO-specialisten en werkt al enkele jaren met Datatrics. Hij is op de hoogte van alles wat je kunt doen met personalisatie om de conversie van jouw site te verhogen. Don kan je alles vertellen over overtuigingstechnieken en bereikt keer op keer succes met zijn personalisatie campagnes.

Neem contact op met Don