In april rolde Google een nieuw algoritme uit, waarbij mobile friendly websites duidelijk herkenbaar weer worden gegeven in de resultaten, én hoger ranken. Het was onduidelijk wat er precies verwacht kon worden van “Mobilegeddon” maar de eerste cijfers zijn duidelijk en keihard: geen mobile friendly site hebben heeft een dramatische invloed op je ranking bij Google en dus op je bezoekersaantallen.
Het goede nieuws
Het team van Searchmetrics heeft enorm veel data verzameld en onderzoek gedaan naar de resultaten van de Google update van 21 april. En wat blijkt? Een mobile friendly website hebben loont echt. Searchmetrics heeft de vijftig winnaars en de vijftig verliezers van deze update op een rij gezet en heeft de veranderingen in mobile SEO visibility gemeten. En wat blijkt? De mobile SEO visibility van mobile friendly websites stijgt in sommige gevallen explosief.
Maar er is meer goed nieuws; de crawlers van Google werken snel en meten (zoals altijd) per pagina. Als jouw website dus nog niet mobile friendly is, kun je ervoor kiezen om eerst je belangrijkste landingspagina’s aan te pakken. Binnen een paar dagen zal je vindbaarheid toenemen.
Het minder goede nieuws
Tot 21 april kon je met een slechte mobiele site toch hoog scoren in mobiele zoekresultaten. Allicht daardoor hebben sommige bedrijven niet echt gereageerd op deze belangrijke Google update en deze bedrijven worden nu hard gestraft voor het niet mobile friendly maken van hun websites.
Zoals je op deze afbeelding kunt zien, keldert de mobile SEO visibility van websites die niet mobile friendly zijn. Heel simpel gezegd; zonder mobiele website ben je minder zichtbaar en verlies je traffic, én daarmee omzet.
Wat veel mensen vreesden is dus inderdaad waar: mobile friendly is een must. Het heeft geen invloed op je zoekresultaten vanaf desktops, maar in Nederland heeft haast iedereen een smartphone en gebruikt deze ook om online aankopen te doen.
Hoe mobile friendly is jouw website?
Eerder schreven we al over het schokkende feit dat 44% van de grootste Nederlandse webshops niet mobile friendly zijn. Dit biedt kansen voor beginnende online ondernemers; met een mobile friendly webshop én een ijzersterke m-commerce strategie, kun je grote concurrenten achter je laten. Als je bedenkt dat ruim 50% van de bezoeken aan webshops vanaf een mobiel gedaan worden, liggen hier dus enorme kansen.
Google is de beroerdste niet, dus hebben ze samen met de update een eenvoudige tool vrijgegeven, waarop jij kunt zien hoe mobile friendly jouw website is. Zijn de resultaten goed? Ga vooral zo door? Waarschuwt de tool je? Doe er dan ook echt iets mee.
Weet je niet precies wat je kunt doen om jouw webshop mobile friendly te maken? Wij geven je graag advies!