Al eerder (https://www.yellowlab.nl/mobile-commerce/) schreven we over het schokkend lage aantal webshops dat een fatsoenlijke mobiele site heeft. Mocht je nog twijfelen over het belang van mobiel; Google geeft de markt vanaf 21 april 2015 een wel erg belangrijke zet in de goede richting: mobile friendly websites zullen hoger scoren in de zoekresultaten.
Gevolgen voor SEO-beleid
Dit heeft gevolgen voor het SEO-beleid van iedere webshop. Het kan namelijk best zo zijn dat jouw SEO op dit moment zo sterk is, dat je op de eerste pagina staat in Google. Heb je echter geen goede mobiele webshop, kan dit ernstige gevolgen hebben voor je vindbaarheid en indirect dus ook voor je omzet.
Maar er is ook goed nieuws, je ranking gaat alleen omlaag bij zoekopdrachten vanaf een mobiel toestel. Als iemand Google gebruikt vanaf een desktop of laptop, zal je nog even hoog scoren als voorheen. Echter heeft 72% van de Nederlanders een smartphone, en 51% van de huishoudens beschikt over een of meerdere tablets. De kans is dus groot dat er meer en meer zoekopdrachten vanaf een mobiel platform zullen komen, zoekopdrachten waarbij een webshop zonder goede mobiele site slecht te vinden is.
Responsive is meer dan de lay-out geschikt maken voor mobiel
Veel mensen hebben de indruk dat bij een responsive website slechts de lay-out van de site automatisch wordt aangepast aan het medium waarmee bezoekers op de site komen. De functionaliteit en inhoud kun je echter ook aanpassen. Erg verstandig om te doen, want afhankelijk van je doelgroep, kan het best zo zijn dat ze op mobiel met een heel andere hulpvraag binnen komen dan vanaf een desktop of laptop. In dat geval kan het raadzaam zijn om de content op mobiel anders te presenteren dan op een desktop, zonder dat je apart een mobiele site hoeft te bouwen.
Dit heeft voor je ranking in Google verder geen gevolgen, maar als je je (potentiële) klanten goed wilt bedienen, moet je dit meenemen in je toekomstplannen.
Neem je strategie kritisch onder de loep
Natuurlijk is het niet voor iedere webshop nodig om een mobiele site én een app te hebben. Maar het is wel nodig om goed stil te staan bij de behoeften van je klanten. Hoe belangrijk is een goede mobiele beleving voor jouw klant? Hoeveel moet je investeren om je klanten optimaal te bedienen? En nog belangrijker; hoeveel kost het je als je dit niet doet?