Uit onderzoek van Cap Gemini blijkt dat webshops voor het eerst vaker vanaf een mobiel apparaat bezocht worden, dan vanaf een desktop. Naar aanleiding van dit onderzoek heeft Marketingfacts gekeken of Nederlandse webshops wel klaar zijn voor deze ontwikkeling, en kwam met de schokkende conclusie dat 44% van de 100 meest succesvolle Nederlandse webshops niét geschikt zijn voor mobiel.
Mobiel gebruik – de cijfers en feiten
Uit eerder onderzoek van Marketingfacts bleek al hoe explosief de mobiele markt is gegroeid. In 2010 waren slechts 3,4% van de bezoeken aan een webshop afkomstig van een smartphone of tablet, en nu ruim 50%. 72% van de Nederlanders heeft een smartphone, en 51% van de huishoudens beschikt over een of meerdere tablets. Het staat dus onomstotelijk vast dat mobile commerce (soms m-commerce genoemd) onderdeel uit moet maken van je marketingstrategie.
Uit de statistieken blijkt dat mensen vaak mobiel verkennen, en vervolgens overstappen naar de desktop voor de daadwerkelijke aankoop. Als consumenten tijdens het verkennen op een slechte mobiele site stuiten, zijn ze niet geneigd om deze via de desktop opnieuw te bezoeken.
Een slechte mobiele site en gebrekkige mobile commerce kunnen dus ook tot een omzetdaling van de desktopbezoeken leiden.
Smartphone vs tablet
Hoewel er meer bezoeken vanaf smartphones komen, wordt de meeste omzet gemaakt vanaf tablets. Niet alleen worden er vaker aankopen met een tablet gedaan (82% van mobiele verkopen), maar de uitgaven liggen ook hoger. Blijkbaar zijn consumenten eerder geneigd om een dure aankoop vanaf een tablet te doen, dan met een smartphone.
Responsive vs aparte mobile site
De makkelijkste manier om een webshop mobiel toegankelijk te maken, is door de site responsive te maken. Dit wil zeggen dat de lay-out van de site automatisch wordt aangepast aan het medium waarmee bezoekers op de site komen.
Makkelijk is echter niet altijd beter…
De gewone webshop is immers geoptimaliseerd voor bezoek vanaf een desktop. Als je deze responsive maakt, is deze wel goed te bekijken op mobiele apparaten, maar dit kan gebruikersvriendelijkheid kosten. Zo worden blokken die op een desktop naast elkaar staan, onder elkaar gezet. Belangrijke informatie uit de sidebar staat opeens helemaal onderaan de pagina en het menu is verscholen achter een button.
De trend op het gebied van mobile commerce is dan ook het ontwikkelen van ijzersterke mobile sites. Als bezoekers via mobiel naar de gewone site surfen, worden ze doorverwezen naar de mobiele site. Deze is vaak herkenbaar aan de “m” voor het adres. Bijvoorbeeld; m.denaamvandewebshop.nl. Deze aparte mobiele site is optimaal geconfigureerd voor mobiel gebruik, en kan dus een hogere conversie opleveren dan responsive sites.
2015
De voorspellingen voor 2015 lopen uiteen, maar het is een veilige gok om te zeggen dat de mobiele verkoop nog meer zal stijgen. Je kunt als webshopeigenaar niet langer om het feit heen dat een slechte mobile commerce strategie klanten en omzet kost. Wat is jouw mobiele strategie voor 2015?
Wil je hulp, advies of meer weten over het belang van mobile commerce? Neem nu contact met ons op en we helpen je graag verder!