Skip links

1. DE UITDAGING

Voor het merk Dirkje waren we op zoek naar een manier om de Shopping vertoningen en plaatsingen effectiever in te zetten. Daarnaast hebben we afgelopen periode een duidelijke trend gezien in de automatic bidding strategies van Google. Deze werden steeds meer gepushed door Google. En het was duidelijk dat het bereik met de Automatic Bidding strategieën hoger lag dan met de handmatige bieding-campagnes. Hierdoor moesten we in 2022 noodgedwongen de Performance Max campagnes van Google overwegen.

2. DE OPLOSSING

Wat is Performance Max?

Performance Max is de nieuwste grote update in Google Ads. In deze campagne vraagt Google veel input. Zo moeten er teksten, afbeeldingen, video’s en een shopping feed gevuld worden in de Performance Max campagnes om deze maximaal in te zetten. Hier worden vervolgens advertenties van gemaakt door Google. Deze advertenties worden door Google op vele beschikbare advertentie locaties getoond. Door het gebruik van Prestaties Maximaliseren zouden de vertoningen flink stijgen en worden de resultaten gemaximaliseerd.
Hoewel Performance Max een complexer campagnetype is dan het op het eerste gezicht lijkt, kan het campagnetype ook mooie resultaten opleveren. 

 

 

De uitdaging van Performance Max.

De uitdaging van Performance Max zit hem voornamelijk in het feit dat de Campagne minder data en inzichten geeft dan de Standaard Shopping campagnes of de slimme shopping campagnes. Het is niet mogelijk om te zien op welke zoektermen de advertentie vertoond is en ook de plaatsingen van Performance Max worden niet standaard getoond. Hierdoor is de Performance Max campagne moeilijk bij te sturen. In essentie zijn er maar twee knoppen waaraan gedraaid kan worden om de prestaties van Performance Max te verbeteren. Het dagbudget en het ingestelde doel.

Het voordeel van Performance Max?

Het voordeel van Performance Max zit vooral in het bereik dat door deze campagne gepakt kan worden. Zo kunnen de itemgroepen van Performance Max niet alleen getoond worden op shopping, zoals de oorspronkelijke Shopping campagnes. De PMax campagne kan ook geplaatst worden op Display-, Search- en Youtube. Door deze ruime mogelijkheden aan plaatsingen en het zoeken van de doelgroep via deze kanalen behaald de Performance Max campagne een enorm bereik ten opzicht van de originele Shopping campagnes.

3. HET RESULTAAT

Mede door een (licht gedwongen) overgang naar Performance Max zijn de conversiecijfers van onze klanten Dirkje en Buurs enorm gestegen. De CTR van de advertenties is flink verhoogd en voor Dirkje is het conversiepercentage meer dan verdubbeld in de gemeten periode.

Dirkje CTR Conversiepercentage Roas
2022 2,27% 7,25% 6,79
2021 1,37% 3,28% 4,70
Buurs CTR Conversiepercentage Roas
2022 1,05% 3,64% 13,66
2021 0,87% 3,95% 9,39

Don Schinkel

Marketing specialist

Met zo’n 5 jaar ervaring bij zowel grote als kleine klanten is Don een echte allround specialist. Voor onze klanten zorgt hij niet alleen voor meer verkeer naar de site, maar ook voor meer leads en een hogere omzet. Welke uitdaging jij ook hebt, Don weet als geen ander wat er voor nodig is om die toppositie in Google te krijgen.

YELLOWLAB CASES

Resultaten die wij voor onze klanten behalen

bol listing case

Wake-up Light: Meer verkopen op Bol.com

Bol.com listing optimalisatie