Skip links

1. DE UITDAGING

Een divers aanbod zichtbaar maken

Lamplord is een webshop met een grote collectie ouderwetse, authentieke lampen. Naast de webshop, hebben zij ook nog een winkel in Soest. Online zijn er niet veel aanbieders met zo’n specifiek assortiment. Naast een beperkte voorraad, zat er een uitdaging in het goed naar voren brengen van de gehele collectie lampen.

Omdat het om zulke specifieke producten gaat, was het ook belangrijk om op specifieke zoektermen te focussen. Zo werden vrijwel alle lampen onder een generieke categorie als ‘hanglampen’ of ‘staande lampen’ geplaatst, waardoor een bezoeker snel verdwaald kon raken in het grote aanbod en Lamplord ook moest concurreren met grote interieur webshops.

Op verschillende lamp onderdelen presteerde de webshop van Lamplord al goed. Echter viel het verkeer vaak tegen omdat Lamplord op deze termen vaak net buiten de top 3 in Google’s zoekresultaten vielen. Een kleine positie stijging op de lamp onderdelen kon dus al een flinke impact hebben op het organisch verkeer.

2. DE OPLOSSING

Assortiment uitsplitsen

Omdat het assortiment van Lamplord lastig onder één of enkele categorieën is te plaatsen, hebben we een grondig keyword research gedaan op basis van verschillende stijlen en tijdperken, denk hierbij aan termen als: vintage, brocante, antiek, jugendstil, art deco, enzovoorts. De term retro hebben wij bewust achterwege gelaten, omdat het in dat geval om nieuwe lampen in een oude stijl gaat.

Er wordt veel gezocht naar termen als ‘art deco lampen’ of ‘vintage wandlampen’. Op basis van al deze zoektermen hebben we het menu van Lamplord uitgebreid met meerdere subcategorieën waarmee wij ons kunnen richten op dit soort termen. Daarmee verkreeg Lamplord tientallen extra landingspagina’s voor potentieel verkeer.

Naast dat wij voor deze pagina’s content hebben geschreven, hebben wij ook de structuur van de lamp onderdelen aangepast, zodat we voor elke categorie één specifieke zoekterm kunnen hanteren. Om ervoor te zorgen dat de pagina’s die al goed presteerde een betere positie hebben we als laatste ook nog een focus gehad op het uitbreiden van het aantal verwijzende domeinen om zo de domein autoriteit van Lamplord.nl te verhogen.

Lamplord menu

3. HET RESULTAAT

Meer sessies, meer conversies, meer omzet!

Vanaf 21 januari gingen we live met de nieuwe menustructuur live. Vanaf dat moment hebben we de belangrijkste pagina’s van content voorzien en regelmatig nieuwe links verkregen om bepaalde pagina’s extra autoriteit mee te geven.

Een halfjaar na livegang van de nieuwe menustructuur stonden alle cijfers ruim in het groen. We hebben niet alleen een mooie groei in organische sessies bereikt van 21%, we hebben ook meer dan 24% nieuwe gebruikers aangetrokken. In combinatie met een groei in conversiepercentage van 10,7% heeft dit geleid tot een flinke omzetstijging met dubbele cijfers uit het organische verkeer.

+ 21 %
Meer organische sessies
+ 24 %
Nieuwe gebruikers
+ 11 %
Conversiestijging

RESULTAAT BINNEN 3 MAANDEN

21 januari gingen wij live met de nieuwe menustructuur van Lamplord. De maanden februari en maart vielen een klein beetje tegen. Aanvankelijk daalde het aantal organische sessies met zo’n 2-3%. Dat is iets wat je vaker ziet wanneer je een menustructuur wijzigt. Een zoekmachine heeft dan even de tijd nodig om de nieuwe structuur van de site te doorgronden.

Wat wel opviel in deze maanden is dat vrijwel alle user signals verbeterde. Zo was het bounce percentage lager, de gemiddelde sessieduur hoger en ook het conversiepercentage lag hoger. Bovendien trokken we meer ‘nieuwe bezoekers’. Aanvankelijk trokken we minder verkeer, maar wel relevanter verkeer dat beter converteerde.

De maand april maakte echter alles goed. Het aantal organische sessies nam toe met 33,5%, de user signals presteerden een stuk beter en in combinatie met een verhoogd conversiepercentage steeg de omzet deze maand met maar liefst 56,5%. De nieuwe menustructuur was dus niet alleen beter voor het organisch verkeer, gebruikers bleven ook langer op de website en bestelden daardoor ook vaker. Ook andere kanalen, zoals betaald verkeer of direct verkeer profiteerden hiervan. Met onze maandelijkse optimalisaties blijft Lamplord gestaag doorgroeien.

Deze case laat zien dat SEO niet altijd heel veel geld hoeft te kosten en dat optimalisaties soms al binnen een half jaar effect kunnen krijgen. Ook wanneer er geen grote budgetten beschikbaar zijn, zijn er genoeg mogelijkheden om meer uit het organisch verkeer van een website te halen. Benieuwd naar de mogelijkheden voor jouw site of webshop? Neem dan contact op met onze specialisten.

Stefan

Vraag het Stefan onze SEO Specialist

Stefan is één van onze SEO specialisten en weet alles van de nieuwste SEO ontwikkelingen. Dagelijks werkt hij doordachte strategieën uit om onze klanten goed te laten scoren in Google. Een SEO traject kan je gerust aan hem overlaten.

Vraag Stefan alles over SEO

YELLOWLAB CASES

Resultaten die wij voor onze klanten behalen

Lamplord homepage

Organisch groeien in een niche

Lamplord

B2B redesign Shopify theme

Yellow Rebel