Skip links

De ins & outs van het bouncepercentage

Voor de optimalisatie van websites houden wij verschillende user signals in de gaten. Eén van deze user signals is het bouncepercentage. Wij merken dat er veel onduidelijkheid is over wat dit nou precies is, en hoe belangrijk dit gebruikerssignaal is. Een bounce kan een hoop oorzaken hebben en hoeft ook niet altijd negatief te zijn. Wij vertellen je wat je moet weten over het bouncepercentage.

bouncepercentage analyics

Wat is het bouncepercentage?

De definitie die Google zelf geeft aan een bounce is als volgt:
“Bouncepercentage is het aantal sessies waarbij één pagina wordt geladen, gedeeld door alle sessies, of het percentage van alle sessies op uw site waarbij gebruikers slechts één pagina hebben bekeken en slechts één verzoek aan de Analytics-server hebben geactiveerd.”

Dit betekent dat wanneer een bezoeker op jouw site terecht komt, deze verder geen acties onderneemt die naar Google Analytics gecommuniceerd worden, en dan de site weer verlaat. Deze bezoeker wordt dan geregistreerd als een bounce. Voorbeelden van dit soort hits naar Analytics zijn (mits ingesteld met bijvoorbeeld Google Tag Manager):

  • Klikken op een ‘lees meer’ knop
  • Doorklikken naar een andere pagina
  • Het invullen van een contactformulier
  • Afspelen van een video.

Deze bouncers krijgen tevens een sessieduur van 0 seconden mee. Analytics kan geen tijd bepalen doordat er geen laatste actie geregistreerd wordt.

Is een bounce altijd negatief?

Een bounce wordt in de meeste gevallen gezien als een negatief signaal. Als er iemand op jouw site komt, vervolgens niets doet en weer vertrekt, is dat geen goed signaal zou je zeggen. Dan zat deze bezoeker niet op de juiste plek, toch?

Dat hangt ervan af. In vele gevallen is de verwachting van de bezoeker inderdaad compleet anders dan in de werkelijkheid het geval is. Echter, als de bezoeker op zoek is naar informatie en deze op een uitgebreid blogartikel landt, dan kan hij deze volledig uitlezen en weer vertrekken zonder verdere actie te ondernemen. Een geslaagde ervaring voor de bezoeker, maar toch wordt er een bounce gemeten.

Kijk dus niet alleen naar het bouncepercentage, maar combineer dit met andere gebruikerssignalen, zoals ‘time on page’ om te kijken of dit een slecht teken is. Hoe kan het bijvoorbeeld komen dat iemand direct weggaat? Op welke pagina gebeurt dit? Sluit het zoekresultaat in Google wel aan met wat er op de pagina te vinden is?

In de afbeelding hiernaast, zie je dat het bouncepercentage hoger ligt dan 50%. Echter bekijkt de gemiddelde bezoeker zo’n 3 pagina’s en blijven ze ook maar liefst 2,5 minuten op de website. We kunnen dus stellen dat een groot deel van de bezoekers wel degelijk geïnteresseerd is.

gebruikerssignalen in Analytics

Wat is een ‘normaal’ bouncepercentage?

Dit is een vraag die we regelmatig van onze klanten krijgen. Wat is nou een ‘goed’ bouncepercentage en is die van ons niet te hoog?

De gemiddelde bounce rate is per sector erg verschillend, dus een eenvoudig antwoord is niet te geven. Een onderzoek uit 2018 van Digishuffle gaf bijvoorbeeld aan dat deze gemiddelden ongeveer tussen de 40% en de 70% liggen. De online shopping sector scoort over het algemeen het laagst met een gemiddelde rond de 47%. Dit is logisch, want hier zal men veel meer rondkijken en verschillende producten vergelijken. Daar tegenover staat dat nieuwssites vaak de meeste bouncers hebben. Dit komt doordat mensen vaak een nieuwsartikel vinden, deze lezen en dat de site weer verlaten.

Wil je weten wat een normaal bouncepercentage voor jou is? Vergelijk deze dan met het gemiddelde bouncepercentage van jouw sector, maar houd daarbij ook het doel van jouw pagina in het achterhoofd.

Met deze tips verbeter jij je bouncepercentage

Zijn het aantal bouncende bezoekers erg hoog op je site of wil je het bouncepercentage toch verlagen? Er zijn dan een aantal SEO optimalisaties die jij kunt uitvoeren om het bouncepercentage van jouw site te beïnvloeden.

Sluit aan op de verwachting van gebruikers

Hoe komen jouw gebruikers binnen? Als dit vanuit Google is dan hebben ze de keuze gemaakt om op jouw resultaat te klikken op basis van de titel en de omschrijving. Wanneer deze omschrijving niet overeenkomt met de inhoud van de landingspagina zal deze gebruiker vaak afhaken. Je kunt dit checken door jouw pagina te vergelijken met andere resultaten in de top van de zoekresultaten.

Laat vervolgens bovenaan je pagina duidelijk zien wat voor doel deze pagina heeft en wat voor informatie een bezoeker kan vinden. Zo krijgt deze bevestiging dat hij op de juiste plek geland is.

Creëer duidelijke call to actions

Met een goede call to action lok je interactie uit op je site en maak je duidelijk waar een gebruiker moet zijn om zijn producten te vinden of om meer informatie te vinden. Dit zou een interne link naar een andere pagina kunnen zijn, de ‘in winkelwagen’ knop op een webshop of een ‘lees meer’ button naar een ander artikel.

Het is wel belangrijk om deze call to actions alleen te gebruiken om jouw gebruikers ook echt te helpen. Uiteindelijk kan je een gebruikerssignaal wel verbeteren, maar als dat alleen is om het bouncepercentage te verlagen dan kan het ook een averechts effect hebben.

Call to action buttons

Denk aan de laadtijd van je pagina

Tijd is kostbaar en vele studies tonen aan dat bezoekers afhaken als een pagina meer dan 3 seconden nodig heeft om te laden. Zo kan een trage website een hoog bouncepercentage hebben.

Je kunt deze laadtijd, onder andere, verbeteren door gebruik te maken van het juiste formaat afbeeldingen met het juiste bestandstype. Een PNG zal bijvoorbeeld meer tijd nodig hebben om te laden dan een JPEG. Daarnaast kan het ook een hoop schelen om geen gebruik te maken van onnodige code of plugins.

Er bestaan een aantal tools om zelf je pagespeed in de gaten te houden. Een van deze tools is bijvoorbeeld Google Pagespeed Insights. Hier zul je direct een aantal verbeterpunten voor jouw pagina kunnen vinden.

Vergeet de mobiele weergave niet!

Ook vandaag de dag komen we het regelmatig tegen. Een prachtig ontwerp waar in een oogopslag direct duidelijk is waar de pagina over gaat. Direct een goede call to action waar de bezoeker verleidt wordt om verdere interactie met de site aan te gaan. Mooi toch!

Tot je de mobiele versie bekijkt… Doordat je een veel kleiner scherm hebt op mobiel, wordt content naar beneden geduwd en zal deze call to action halverwege de pagina komen te staan. Hierdoor kan het zijn dat jouw bezoekers eerst moeten scrollen, voordat ze vinden waar ze naar op zoek zijn.

Op kantoor zit je veel achter een laptop of pc, maar de meeste bezoekers zitten inmiddels op een mobiel te browsen. Het is dus extra belangrijk dat de mobiele weergave van een website een geweldige gebruikerservaring biedt en dat een bezoeker hier makkelijk kan vinden waar deze naar op zoek is.

Heb je vragen over het bouncepercentage van jouw site en ben je benieuwd hoe wij de gebruikerservaring beter kunnen maken voor jouw klanten? Neem dan contact op met onze specialisten voor een vrijblijvende strategiesessie.

Meer weten? Lees onze andere SEO artikelen

Don

Door Don Schinkel

Don is één van onze SEO-specialisten en werkt al enkele jaren met Datatrics. Hij is op de hoogte van alles wat je kunt doen met personalisatie om de conversie van jouw site te verhogen. Don kan je alles vertellen over overtuigingstechnieken en bereikt keer op keer succes met zijn personalisatie campagnes.

Neem contact op met Don