Om je bedrijf optimaal te laten functioneren is het belangrijk om meerdere marketingkanalen te gebruiken. Een combinatie van Google Ads, SEO, e-mailmarketing en offline marketing, zoals bijvoorbeeld het sponsoren van een voetbalteam zorgt ervoor dat je altijd en overal zichtbaar bent voor jouw klanten. Maar in sommige gevallen zijn jouw meest waardevolle klanten, mensen in de buurt. Dan is het zeker de moeite waard om te starten met lokaal adverteren in Google Ads.

Wanneer lokaal adverteren?
Bij Google Ads heb je altijd veel mogelijkheden voor advertenties. Zo kan je gebruik maken van Search campagnes, Display campagnes of Shopping campagnes, maar heb je ook talloze mogelijkheden om je advertenties te targeten. Zo kan je op al je producten adverteren, maar je kunt ook op de producten adverteren die voor jou het meest belangrijk zijn.
Daarnaast kan je ook targeten op bijvoorbeeld ‘huiseigenaren’ of ‘huurders’. Een belangrijke vraag die jij jezelf kan stellen is: Wil ik heel Nederland bereiken of wil ik mijn advertenties alleen tonen aan mensen uit de buurt of een bepaalde regio? En natuurlijk ook belangrijk, waar zijn jouw klanten te vinden? Je zult er al snel achter komen dat lokaal adverteren, altijd wel interessant is voor jouw bedrijf.
Waarom lokaal adverteren?
Zeker voor lokale ondernemers is het heel belangrijk om de potentiële doelgroep in de buurt te bereiken. Je bent namelijk veel beter in staat om goede service te verlenen aan je lokale doelgroep. Zo is het voor mensen in de buurt, makkelijk om een keer de showroom te bezoeken. Bovendien kan je deze lokale doelgroep ook nog benaderen met extra voordeel, zoals ‘geen voorrijkosten’ of bijvoorbeeld ‘gratis inmeten op locatie’. Zo kan je unieke services verlenen aan potentiële klanten, die de concurrentie uit een andere regio niet kan leveren.
Maar ook als je gewoon een webshop of onderneming met één of meerdere winkels hebt, kan jij jouw klanten binnen een bepaalde regio verleiden om een keer de winkel te bezoeken. En voor cateringbedrijven is het natuurlijk ook handig om lokaal te adverteren, zo voorkom je namelijk dat je opdrachten krijgt die ver van huis zijn. Dat zorgt natuurlijk ook altijd voor meer kosten. Zo kan je in Google Ads heel gemakkelijk in een straal van 5 of 25 kilometer adverteren.
Een ander voordeel aan lokaal adverteren is dat je de kosten gemakkelijker kunt beheren. Een lokale doelgroep is veel kleiner, waardoor je met een beperkt budget al heel goed zichtbaar kunt worden. Zo kan je er voor kiezen om alleen lokaal te adverteren of een specifiek budget te besteden aan een lokale campagne.
Hoe kan je lokaal adverteren?
Er zijn meer dan genoeg redenen om aan de slag te gaan met lokale advertenties. In Google Ads kan je verschillende onderdelen gebruiken om je lokale advertenties in te zetten en er voor zorgen dat je in een bepaalde straal of regio nog beter vertoond wordt.
Locatie-extensie
Het is slim om aan elke Search advertentie een locatie-extensie toe te voegen. Met deze Google ads extensie kun je bij een advertentie direct je adres meegeven. Zeker voor mogelijke klanten in de omgeving van je bedrijf of winkel kan dit een extra stimulans zijn om een aankoop, reservering of bezoek te stimuleren. Zij zullen direct zien dat jouw bedrijf zich in de buurt bevindt.
Deze locatie-extensie kun je instellen op Account niveau. Op deze manier wordt de extensie automatisch aan alle Search campagne toegevoegd.
Straal aanpassen
Wil je een bepaalde advertentie of al je advertenties in een bepaalde omgeving vertonen, dan kan je bij de instellingen van je advertentiecampagne de locatie aanpassen naar een bepaalde straal vanaf jouw bedrijfslocatie. Op deze manier wordt het bereik van je advertentie natuurlijk kleiner maar zullen je Ads ook veel minder kosten maken. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat de gebruikers binnen een straal van 15 kilometer meer interesse hebben in je product of sneller zullen converteren.

Mensen die een abonnement willen bij een sportschool zullen zich eerder inschrijven bij een bedrijf in de buurt dan bij een sportschool dat een heel eind uit de buurt is. Daarentegen willen mensen best een stukje reizen als ze op zoek naar een nieuwe bank of auto.
Maar het kan natuurlijk ook zo zijn dat jouw bedrijf al bekend is in de regio, waardoor je lokale doelgroep beter converteert. Zo kan je met Google Ads een mooi aantal conversies kunnen krijgen voor relatief lage kosten.
Maps ad
Om in je omgeving beter gevonden te worden door potentiële klanten kun je ook adverteren in Google Maps. Deze advertentie verschijnt zodra gebruikers zoeken naar producten of diensten die aansluiten op jouw aanbod. Met een advertentie zul je sneller bovenaan verschijnen ook al is de gebruiker verder van jou vandaan dan van een concurrent.
Een mooi voordeel van deze advertentie is dat het aantal opgevraagde routes in Google wordt gemeten als een conversie. Zo krijg je makkelijk inzicht in het aantal gebruikers dat ook daadwerkelijk jouw winkel wilde bezoeken. Ook het aantal contactmomenten wordt bij deze advertentie gemeten. Google Maps Ads zijn dus niet alleen een goede manier om meer bezoekers naar je winkel te krijgen, het is ook een manier om meer contact te krijgen met je doelgroep.

Shopping Showcase ads

Wil je gebruikers inspireren om ook eens een kijkje in jouw winkel te nemen door gebruik te maken van Shopping Ads? Kies dan voor Google Shopping Showcase advertenties. Deze advertenties verschijnen boven in beeld bij Google Search of worden vertoond tussen de Google Shopping resultaten in Google. Bij deze advertenties zijn meerdere foto’s te zien, daarom zullen deze ads meer inspireren dan de gewone shopping ads. Het is dus mogelijk dat deze ads gebruikers inspireren om een kijkje te nemen in jouw winkel.
Lokaal adverteren kan hele mooie resultaten opleveren om het bezoek bij winkels of showrooms te vergroten. Daarbij kan het de interesse in de buurt van je bedrijf flink stimuleren. Als je in gaat zetten op lokaal adverteren, probeer dan alle voorbeelden die we zojuist gegeven hebben eens uit om te testen wat het voor jouw bedrijf kan betekenen.