Wat zijn Google Ads extensies? Welke extensies kan je gebruiken bij je Google Ads campagnes? En hoe zet je ze het beste in? In dit blog leggen wij je precies uit hoe jij Google Ads extensies zelf kunt gebruiken om jouw advertenties te verbeteren.
Wat zijn Google Ads Extensies?
Google Ad extensies zijn gemaakt om extra informatie toe te voegen aan Google Search Advertenties. Een normale zoekadvertentie vanuit Google Ads heeft drie koppen die achter elkaar getoond worden. Onder deze koppen staan twee beschrijvingen die beide 90 tekens mogen bevatten. Voor vrijwel elke advertentie is dit standaard. Dus om op te vallen zul je meer uit de kast willen halen.Wil je meer informatie delen en mensen op jouw resultaat laten klikken om jouw diensten en producten te kunnen verkopen? Dan kan je Google Ads extensies toevoegen. In je Ads extensie kan jij jouw bedrijfslocatie, telefoonnummer of jouw USP’s delen en duidelijk tonen aan al jouw potentiële klanten. Zo houd je in je advertentietekst meer ruimte over om in te gaan op specifieke productinformatie.
Hoe meer Google Ads extensions je toevoegt aan je advertentie, hoe meer je advertentie opvalt tussen de andere advertenties en organische resultaten (SEO).

Omdat je met Google Ads extensies jouw advertentie zo opvallend kunt maken, wordt je advertentie aantrekkelijk wat uiteindelijk meer kliks en dus bezoekers zal gaan trekken.
Welke Extensies zijn er voor Google Ads?
Er zijn verschillende soorten Google Ad extensies die allemaal andere informatie delen met potentiële gebruikers. Wij vertellen je over de meest gebruikte Google Ads extensies.
Sitelink Extensies
Met een sitelink extensie kan je een bepaald deel van je site extra highlighten. Heb je bijvoorbeeld een kookwinkel en verkopen je stoofpannen erg goed? Voeg dan aan je algemene advertentie een sitelink extensie toe die linkt naar de categoriepagina Stoofpannen. Er worden per advertentieweergave 4 sitelink extensies weergegeven. Voeg wel minimaal 8 sitelink extensies toe. Google gaat automatisch de extensies die het meeste opleveren het vaakste vertonen. Door Google een keuze te geven komen de best presterende extensies vanzelf omhoog.
In dit voorbeeld zie je een bedrijf dat verschillende soorten tafelzeil weergeeft. Is een gebruiker op zoek naar een tafelkleed voor buiten? Dan kan hij of zij direct de juiste link aanklikken met het best aansluitende aanbod.
Dit maakt de klantreis voor een consument direct een stuk aangenamer en door direct het juiste aanbod te tonen heb je ook een hogere kans op conversie.

De Locatie- en oproepextensie
Zoals de naam doet vermoeden kunnen hier een aantal belangrijk bedrijfsgegevens toegevoegd worden aan je advertentie, zoals de locatie van je winkel of bedrijfspand en het telefoonnummer waarop je als bedrijf bereikbaar bent. Deze gegevens zijn voornamelijk interessant voor potentiële klanten in de buurt van jouw bedrijf.

Door deze gegevens in de advertentie te delen zijn klanten eerder geneigd om een tweede stap te ondernemen, namelijk bellen of een routebeschrijving opvragen. Ook ben je als bedrijf goed te benaderen via jouw advertenties. Doordat jij je locatie en telefoonnummer deelt straal je bovendien autoriteit uit.
Highlight extensies
Bij de highlight extensies kun je al je USP’s benoemen aan je potentiële klant. Lever je bijzonder snel of heb je het grootste aanbod wandelschoenen? Benoem dit in de Highlight extensies. Deze extensies worden weergegeven na de beschrijving in de tekstadvertenties en worden gescheiden door punten tussen de highlights. Denk goed na over je USP’s. Maak ze uniek en overtuigend. Voeg ook van je highlight extensies meer dan 8 verschillende toe zodat Google zelf de beste presterende naar boven haalt.

Website-informatie
Bij de Google Ad extensies voor Website-informatie kun je verschillende waardes toevoegen die meer vertellen over jouw dienstverlening. Zo kun je verschillende types, voorzieningen, modellen, cursussen en merken toevoegen. Deze worden automatisch gegroepeerd. Dan krijg je dus: ‘Merken: Adidas, Nike, Puma’ of zoals in het voorbeeld “Styles: Aviator, Clubmaster, Wayfarer, etc.”

Voeg zoveel mogelijk website -informatie toe, maar zorg wel dat ze relevant zijn. Bevat jouw webshop bijvoorbeeld maar één merk. Noem deze dan als Highlight en niet als Website-informatie.
Prijsextensie
Bij de prijsextensie kun je verschillende productcategorieën of producten noemen met daarbij de prijs. Bijvoorbeeld: Legpuzzels vanaf €6, Puzzelboekjes vanaf €0,50. Benoem hier altijd je laagste prijzen en noem ook alleen de producten die concurrerend zijn. Zo kun je jouw potentiële klant overtuigen om jouw site te bezoeken in plaats van de site van een concurrent.
Vooral als jouw klant al een product heeft gezien, maar toch even verder zoekt naar goedkopere alternatieven kan je hier goed op inspelen met de prijsextensie.

Promotie-extensie

Mocht je regelmatig gebruik maken van een promotie of kortingscode, dan kun je ook gebruik maken van de promotie-extensie. Deze extensie wordt toegevoegd naast een prijskaartje en de inhoud is aan te passen. Aan de promotie-extensie kun je een aantal onderdelen toevoegen. Zoals het type korting (geldkorting, percentagekorting, korting tot een bedrag of korting tot een bepaald percentage). Vervolgens kun je het kortingsbedrag of -percentage toevoegen. Je kunt ook het onderdeel toevoegen waar de korting over gaat en de link waar dit product of deze collectie te vinden is.Er is ook een kortingscode toe te voegen die gekoppeld kan worden aan je site zodat gebruikers alleen korting krijgen na het invoeren van deze code. Bij tijdelijke acties kun je aan de promotie-extensie een planning koppelen zodat deze extensie automatisch uitschakelt bij het beëindigen van de actie. Ideaal als je bijvoorbeeld het hele weekend van Black Friday kortingsacties hebt.
Wat zijn de voordelen van Google Ads Extensions?
Met advertentie extensies kun jij je tekstadvertentie extra lading en informatie geven. Je kunt de potentiële gebruiker op meerdere manieren overtuigen om door te klikken. Daarbij wordt de advertentie een waar visitekaartje met extra informatie over je bedrijf en de service die je levert.
De extensies voegen meer informatie toe die niet meer in je advertentietekst past maar wel belangrijk is voor potentiële klanten om te weten. Daarom zijn extensies ook een absolute must voor Search Ads.
Een ander voordeel van extensies is dat je deze maar één keer toe hoeft te voegen. Daarna zal Google automatisch de extensies die voor de meest kliks en conversies zorgen automatisch vaker vertonen. Het optimaliseren gaat dan vanzelf.
Hoe zet je Google Ad Extensies in?
Alle extensies zijn op dezelfde plaats in Google Ads in te stellen. Begin met het maken van een zoekadvertentie. Hier vind je tips voor het schrijven van een goede advertentietekst. Als je een mooie advertentietekst geschreven hebt, kun je links in het scherm je advertentiegroep of advertentiecampagne selecteren. Vervolgens klik je op advertenties en extensies en hierna op extenties. Door op het blauwe plusje te klikken kun je de verschillende extensies toevoegen. Super makkelijk dus!
Extensies zijn een absolute aanrader en creëren een visitekaartje voor je site en bedrijf. Stel de extensies één keer goed in en je hebt er de hele looptijd van je advertenties plezier van. Niet alleen zien Google Ads extensies er goed uit, je kunt er ook de resultaten van jouw Google Ads campagnes mee verbeteren