Skip links

Een goede kwaliteitsscore: Wat is het? En hoe krijg je een goede score

De kwaliteitsscore in Google Ads is bedoeld om de kwaliteit van jouw advertenties en zoekwoorden te beoordelen. Deze score loopt van 1 tot 10, waarbij 10 de best mogelijk score is. Een hoge score levert verschillende voordelen op, daarom is het altijd belangrijk om goed te kijken naar de kwaliteitsscore van jouw verschillende advertenties. Wij vertellen je wat de kwaliteitsscore inhoud en hoe jij kunt zorgen voor een goede score.

website informatie extensie

De kwaliteitsscore heeft een grote invloed op de prestaties van jouw search campagnes. Hoe hoger de kwaliteitsscore, hoe hoger jouw Advertentierangschikking (AdRank) is. Deze waarde wordt gebruikt om jouw advertentiepositie te bepalen. Bij een lage score krijgt jouw advertentie geen goede positie en zul je meer moeten betalen om de concurrentie te verslaan.

Dit heeft impact op het rendement, of de ROAS (return on ad spend) van jouw campagnes. Hebben jouw advertenties een 10/10 score? Dan kan je er op rekenen dat je weinig hoeft te betalen voor jouw advertenties. Heb je een score van 3/10, dan zul je juist veel meer moeten betalen voor jouw campagnes, soms wel twee keer zo veel. Het kan zelfs zo zijn dat jouw advertenties überhaupt niet getoond worden vanwege een lage kwaliteitsscore. Een goede score is dus essentieel voor succesvolle Google Ads campagnes.

Hoe haal je een goede kwaliteitsscore?

De kwaliteitsscore is opgebouwd uit 3 onderdelen: verwachte klikfrequentie (CTR), advertentierelevantie en ervaring op de bestemmingspagina. Op elk van deze drie vlakken wordt je beoordeeld met een lager dan gemiddelde, gemiddelde of hoger dan gemiddelde score. De combinatie van deze uitkomsten worden uitgedrukt in een cijfer, de kwaliteitsscore. 

De kwaliteitsscore kun je bekijken door in Google Ads te kijken naar jouw ingestelde zoekwoorden, en daar de bijbehorende kolommen op te roepen: 

  • Kwaliteitsscore
  • Ervaring op bestemmingspagina
  • Verwachte CTR 
  • Advertentierelevantie
kwaliteitsscore kolommen

Met deze kolommen krijg je per zoekwoord inzicht in de afzonderlijke scores. In de afbeelding hieronder zie je dat je een 10/10 score krijgt wanneer je op elk onderdeel ‘hoger dan gemiddeld’ scoort. Scoor je op één of meer onderdelen ‘lager dan het gemiddelde’, dan kan je al snel een score van 5/10 of lager krijgen.

onderdelen kwaliteitsscore

De advertentierelevantie verbeteren

Het is erg belangrijk voor een goede advertentierelevantie dat de zoekwoorden waar jij op adverteert ook terugkomen in je advertentietekst. Idealiter komt het zoekwoord zowel terug in de kop als in de beschrijving.

Heb je verschillende zoekwoorden in een advertentiegroep staan en kan je deze niet allemaal verwerken in je advertentietekst, dan wil je de zoekwoorden verder verdelen in nieuwe advertentiegroepen, zodat jij je tekst beter kan afstemmen op de zoektermen waar je op wilt adverteren.

Het verbeteren van de ervaring op de bestemmingspagina

Een belangrijk onderdeel voor het verbeteren van de ervaring op de bestemmingspagina is dat de ingestelde zoektermen ook terug te vinden zijn op de pagina. Komt de term niet voor op deze pagina, dan kan je deze zoekwoorden toevoegen aan je pagina om een hogere score te krijgen. Verder is het belangrijk dat de bestemmingspagina goed aansluit op de verwachtingen en behoeftes van jouw potentiële klanten. Adverteer je op de term ‘Nike sneakers’, dan wil je geen pagina tonen waarin alle Nike kleding in je assortiment wordt vertoond.

Daarnaast is een snelle laadtijd belangrijk en moet de site goed te gebruiken zijn voor jouw bezoekers. Ze moeten dus gemakkelijk kunnen vinden waar ze naar op zoek zijn en eenvoudig door je site kunnen navigeren.

De verwachte klikfrequentie verhogen

Voor een betere verwachte klikfrequentie kan je verschillende verbeteringen doorvoeren bij je advertentie. Zo kan je 3 koppen invullen, zorg ervoor dat je deze ook alledrie gebruikt en voeg call to actions toe om mensen te verleiden om op jouw advertentie te klikken.

Je kunt ook gebruik maken van verschillende Google Ads extensies, zoals highlights, sitelinks, promoties en meer. Verder kan het ook helpen om toegestane symbolen te gebruiken, zoals een vraag- of uitroepteken. Als laatste kan je ook gebruik maken van jouw onderscheidend vermogen ten opzichte van jouw concurrenten. Overtuig je klanten door in je advertentietekst te vermelden wat jou uniek maakt. Denk daarbij aan termen als ‘grootste collectie’ zodat jij kunt laten zien dat je een echte autoriteit bent (de specialist, klantbeoordeling, kortingen t/m bepaalde datum, gratis verzending met een timer).

Wil je een hoger rendement uit je Google Ads Campagnes? Neem contact op met onze specialisten of lees onze andere SEA blogs voor meer tips & tricks.

Meer weten? Lees onze andere SEA artikelen

Door Don Schinkel

Don is al 5+ jaar één van onze SEO en Google Ads specialisten en is daarnaast teamlead van onze online marketeers. Hij is op de hoogte van alles wat je kunt doen met personalisatie om de conversie van jouw site te verhogen. Don kan je alles vertellen over overtuigingstechnieken en bereikt keer op keer succes met zijn personalisatie campagnes.

Neem contact op met Don