Door de uitbraak van Corona in Nederland zit het land al weken in een zogeheten ‘intelligente lockdown’. Door het sluiten van de horeca, het aflassen van evenementen en festivals en het sluiten van de scholen, is onze wereld ineens een stuk kleiner geworden.
Dit heeft zijn impact op vrijwel alle bedrijven, werknemers en freelancers. Voor sommige ondernemers, zoals restauranteigenaren of kroegbazen staat alles stil. Maar ook winkels die open mogen blijven hebben last van deze crisis, bezoek blijft simpelweg uit. Toch zijn er ook ondernemers die het bijzonder goed doen in deze tijd. Wij spraken met twee van onze klanten over hoe zij deze periode beleven.
Tafelbeschermers in strijd tegen Corona
Roy van Eeuwijk verkoopt met zijn onderneming TafelzeilOnline.com verschillende soorten tafelzeil, waaronder transparante tafelbeschermers. Toen Corona steeds meer het nieuws ging beheersen ging Roy ervan uit dat er een stuk minder vraag naar zijn producten zou zijn.
“Mensen hebben wel wat beters te doen dan zich druk te maken over een tafelzeil of placemat”
Op 17 maart kreeg Roy via zijn moeder een bericht van RTL Nieuws doorgestuurd. ”Albert Heijn zet caissières achter tafelzeil als bescherming tegen Corona.”, kopte het artikel. Roy had er nog niet eerder aan gedacht dat zijn product een oplossing kon bieden om de verspreiding van Corona tegen te gaan. Toen hij het artikel las zag hij een kans voor zijn eigen onderneming. Direct deelde hij dit bericht op zijn Facebook en Linkedin pagina. “Nooit gedacht dat een tafelzeil nog eens van levensbelang zou kunnen zijn” zette hij boven zijn posts.
Al snel werd hij benaderd door verschillende supermarkten. Ondertussen hangen zijn transparante tafelbeschermers in alle COOP supermarkten en verschillende Albert Heijn supermarkten. Iedereen bij TafelzeilOnline.com wordt nu ingezet om bestellingen te verwerken. Het is veel drukker. Dat zijn onderneming nu juist succesvol is, vind hij niet per se wrang: “Ik vind het heel klote voor iedereen, maar het loopt zoals het loopt. Ik voel me daar verder niet schuldig over of zo.”Waar hij kan probeert hij wel zijn naasten te helpen. Zo werken vrienden die tijdens de crisis zonder werk zitten, nu bij hem in de zaak en zijn vader die doorgaans op de markt staat, springt bij om de bestellingen af te leveren. Roy heeft natuurlijk wel te maken met de maatregelen die het Kabinet heeft opgelegd. Afstand houden, desinfectiemiddelen, handen wassen, overal is aan gedacht op de zaak. Toch geeft Roy ook toe dat het lastig is om daar altijd aan te voldoen. “Ik kan niet garanderen dat het niet af en toe minder dan anderhalve meter is, maar tot nu toe toont iedereen zijn inzet en is iedereen gezond. We doen wat we kunnen om het te voorkomen.”Het succes van TafelzeilOnline.com is volgens Roy wel van tijdelijke aard. “Ik denk dat het doorgaat tot het RIVM zegt: ‘We hebben alles onder controle’ of het virus is over, ik weet niet hoe lang dat duurt.” Zodoende verwacht Roy ook dat de beschermende regelen die in winkels genomen worden ook van tijdelijke aard zullen zijn:“Ik kan me niet voorstellen dat de rest van de tijd een zeiltje tussen jou en de caissière blijft hangen’.
Thuis aan de koffie
Tijdens een dag op kantoor wordt er natuurlijk nogal wat koffie gedronken. Nu al die koffiedrinkers thuis aan het werk zijn heeft Folkert Terpstra van De Koffiethuiswinkel het drukker dan ooit. Dat hij het druk zou krijgen in deze crisis had hij niet zien aankomen, zoals de meeste ondernemers maakte ook Folkert zich wel zorgen. Hij wist nog niet wat de Corona crisis en de opgelegde maatregelen vanwege het virus voor zijn onderneming zou betekenen. “Het kan natuurlijk ook voor mijzelf betekenen dat je eigen zaak stilgelegd wordt, want ik heb ook gewoon een winkel.” aldus Folkert.
Mensen blijven toch nog steeds naar de winkel komen en vooral online krijgt hij veel meer bestellingen binnen dan voorheen. Dat het ook heel anders had kunnen lopen voor DeKoffiethuiswinkel, daar is Folkert zich wel bewust van. Daarom prijst hij zich gelukkig dat het goed gaat met zijn zaak, al geeft het hem ook een dubbel gevoel.
Als ondernemer weet hij als geen ander hoe het is om een moeilijke periode te doorstaan. Daarom voelt hij zich wel op een bepaalde manier verbonden met ondernemers die het moeilijk hebben en leeft hij met ze mee: “Als je een eigen onderneming hebt en het overkomt je dat jij de helft van je omzet of nog meer, zoals bij de horeca, ziet verdwijnen: dat wil je niet meemaken.”
In de winkel heeft hij natuurlijk maatregelen moeten nemen. “De afstand is wat groter, maar het is niet onpersoonlijker.”, merkt Folkert op. Het deel van zijn winkel waarin hij verschillende soorten koffie serveert is momenteel gesloten, het is rustig in de zaak en de zaak is er helemaal op ingericht dat mensen op afstand van elkaar blijven. Folkert heeft ook bewuste maatregelen getroffen om zichzelf te beschermen: “Ik merk toch als je dat niet doet, dat mensen makkelijk dichtbij komen staan zonder dat zij zich ervan bewust zijn.”Of de Coronacrisis ook een blijvende impact zal hebben? Folkert denkt van niet. “Ik ben geen deskundige, maar ik verwacht wel dat het wel een jaar tot twee jaar kan duren voordat alles weer normaal is. Dan zal het weer ‘business as usual’ worden zoals we gewend zijn, want we zijn nu eenmaal gewoontedieren.” Bij De Koffiethuiswinkel brandt Folkert ook zijn eigen koffie. Daar wil hij mee doorgaan om onafhankelijker te kunnen zijn. “we hebben nu mazzel gehad dat koffie in Italië nog steeds één van de basisproducten is. Stel je voor dat de koffiebranderijen op slot waren gegaan, dan had ik wel op slot komen te zitten. Simpelweg omdat ik niet aan die voorraad had kunnen komen.”, aldus Folkert.