Skip links

Hoe ziet de perfecte checkout-pagina er uit?

Schokkende cijfers: maar liefst 68% van alle bezoekers verlaten de checkout-pagina zonder de bestelling af te ronden. Je hebt als webwinkelier dus wel bezoekers weten te verleiden om jouw producten in hun winkelwagen te stoppen, maar op de checkout-pagina gebeurt er blijkbaar iets waardoor ruim twee derde van de bezoekers besluit niet bij jou te kopen. Als je je checkout-pagina verbetert, kun je van dit enorme percentage zo’n 63% overtuigen om de transactie wél af te ronden.

Redenen waarom mensen de checkout-pagina verlaten

Om bezoekers de bestelling alsnog te laten voltooien, moet je eerst weten waarom mensen de checkout-pagina verlaten. Volgens onderzoek van VWO voltooien bezoekers hun bestelling niet om de volgende redenen:

  • 28% onverwachte verzendkosten
  • 23% gedwongen een account aanmaken
  • 16% nog niet klaar voor de daadwerkelijke aankoop
  • 13% zorgen over de veiligheid van de betaalomgeving
  • 12% slechte gebruikersvriendelijkheid
  • 8% kan geen kortingscode vinden

redenen

Verbeterpunten voor de perfecte checkout-pagina

Als je naar de bovenstaande punten kijkt, zou je kritisch naar de combinatie van de volgende vier elementen van je checkout-pagina moeten kijken:

  1. Functionaliteit
  2. Ontwerp
  3. Gebruiksvriendelijkheid
  4. Veiligheid

Kan het zijn dat je mooie design de gebruikersvriendelijkheid in de weg zit? Heb je een betrouwbaar en veilig betaalsysteem en toon je dit ook aan? Is het voor mensen duidelijk wat er precies in hun winkelwagen zit en hoeveel verzendkosten ze moeten betalen? Is de volgorde van de invulvelden logisch?

Voor ieder onderdeel van de checkout-pagina kun je jezelf dit soort kritische vragen stellen.

4redenen

Inlog verplicht?

Moeten bezoekers zich verplicht aanmelden voor ze überhaupt kunnen betalen? Uit bovenstaande cijfers blijkt dat 23% van de bezoekers afhaakt als een account verplicht is. Geef je bezoekers daarom altijd drie keuzes: inloggen als bestaande klant, nieuw account aanmaken of afrekenen als gast.

login

Zijn je formulieren duidelijk?

De checkout-pagina is een ideale pagina om informatie te verzamelen over je klanten. Helaas kunnen potentiële kopers afhaken bij onduidelijke formulieren of als er te veel informatie gevraagd wordt. Beperk je daarom tot de essentiële informatie, presenteer de invulvelden op een logische volgorde en laat het adres automatisch ophalen nadat mensen hun postcode in hebben gevuld.

Hoe makkelijker je deze saaie maar noodzakelijke stap voor je bezoekers maakt, hoe groter de kans dat ze de bestelling afronden.

formulieren

Is het direct duidelijk wat de bezoeker afrekent?

Het lijkt een inkopper, maar veel winkelwagenoverzichten zijn onduidelijk. Een goed overzicht moet minimaal aan de volgende eisen voldoen:

  • Een foto van het product
  • Duidelijke productomschrijving (dus niet; artXYZ12321 maar wel: rood fotolijstje 10×13 cm.)
  • Mogelijkheid om producten te verwijderen
  • Mogelijkheid om de hoeveelheid producten en de maat aan te passen (bijvoorbeeld twee fotolijstjes wijzigen naar vier, en een broek maat M wijzigen naar maat S.)
  • Toon gelijk op deze pagina het complete bestelbedrag, inclusief eventuele extra kosten als verzendkosten of verpakkingskosten.

Door mensen een goed overzicht te bieden, weten ze exact waar ze aan toe zijn en zullen ze niet verrast worden door extra kosten. Door onaangename verrassingen te voorkomen, is de kans groter dat de bezoeker doorgaat met de aankoop.

details

Factuur-, afleveringsadres en verzendwijze

Ongeacht of mensen met een account inloggen of als gast af willen rekenen, het moet altijd mogelijk zijn om het factuur- of afleveradres aan te passen. Ook hier geldt weer dat je formulieren duidelijk een gebruiksvriendelijk moeten zijn. Als klanten kunnen kiezen uit verschillende verzendmethodes, moeten deze hier duidelijk gepresenteerd worden.

Kunnen klanten zelf een bezorgdatum kiezen of het product na bestellen afhalen in een winkel? Geef dan beknopt en duidelijk weer hoe dit geregeld kan worden en laat de klant altijd een keuze maken tussen verzenden of afhalen.

verzending

Is je betaalpagina duidelijk en veilig?

Online shoppers worden zich er steeds meer van bewust dat het mogelijk is om online opgelicht te worden. 13% van de mensen die de checkout-pagina verlaat zonder de bestelling af te ronden, doet dit omdat ze twijfels hebben over de veiligheid van de betaalopties.

Haast iedereen in Nederland is bekend met iDeal en vertrouwt het om daarmee online aankopen te doen. Geef daarom duidelijk en vroeg in het afrekenproces aan dat mensen met iDeal kunnen betalen. Gebruik je ook PayPal of andere methodes? Geef ook dit duidelijk aan en leg op de betaalpagina uit waarom deze systemen veilig zijn en plaats bijvoorbeeld een link naar de contactpagina als bezoekers meer informatie willen over wat er precies met hun betaalgegevens gebeurt. Hoe transparanter je bent, hoe meer betrouwbaarheid je uitstraalt.

betaling

Krijgen klanten een duidelijke afrondingspagina te zien?

Heeft je klant succesvol betaald? Gefeliciteerd, met je succesvolle conversie! Om de klanttevredenheid hoog te houden, is het belangrijk om een sterke afrondingspagina te tonen. Bevestig niet alleen dat de bestelling succesvol is afgerond, maar vat voor de klant samen waaruit de bestelling bestaat, wanneer deze wordt geleverd en wat de (aanvullende) voorwaarden zijn.

Laat klanten op de afrondingspagina ook weten dat er een bevestiging (met hetzelfde overzicht) naar hen gemaild wordt en hoe ze contact op kunnen nemen als ze vragen hebben over de bestelling.

bevestiging

Blijf doorlopend testen en analyseren om je checkout-pagina te perfectioneren

De perfecte checkout-pagina bestaat niet. De behoeftes van bezoekers veranderen, jouw webshop verandert en er wordt steeds meer onderzoek gedaan naar usability en online koopgedrag. Daarom is het van belang om geregeld te testen en te analyseren of jouw checkout-pagina optimaal presteert. A/B testen zijn bij uitstek geschikt om de effectiviteit van jouw checkout-pagina te testen en verbeteren. Want door doorlopend de ervaring van je klanten te verbeteren, garandeer je dat jouw webshop succesvol blijft.

testen

Hulp nodig?

Wil jij je checkout-pagina optimaliseren, maar weet je niet zo goed hoe je dit gestructureerd aan kunt pakken? Neem contact met ons op en we helpen je graag verder!

Bron: VWO
Don

Door Don Schinkel

Don is één van onze SEO-specialisten en werkt al enkele jaren met Datatrics. Hij is op de hoogte van alles wat je kunt doen met personalisatie om de conversie van jouw site te verhogen. Don kan je alles vertellen over overtuigingstechnieken en bereikt keer op keer succes met zijn personalisatie campagnes.

Neem contact op met Don