Skip links

Google Ads Update februari 2021 – BMM en Phrase matching

Mogelijk heb je het zelf al gemerkt of heb je er wellicht een bericht vanuit Google gekregen. Begin februari heeft Google aangekondigd de weging van Phrase Match en de Broad Match Modifiers (BMM) aan te passen. Deze verandering zorgt ervoor dat de ingestelde zoekwoorden met BMM en Phrase Match gelijk getrokken worden en ingezet worden voor zo goed als dezelfde zoekopdrachten van gebruikers.

Deze update is 18 februari begonnen met uitrollen, maar het zal een aantal maanden duren voordat het wereldwijd geïmplementeerd is.

Wat verandert er met deze update?

Google brengt deze update uit om de keuze voor een zoekwoordtype wat makkelijker te maken voor de adverteerder. De laatste jaren is het algoritme van Google steeds beter geworden in het herkennen van de intentie van een zoekopdracht en dit maakt het mogelijk dat Phrase Match nu op deze manier ingezet kan worden. De verandering zal ervoor zorgen dat alle BMM zoekwoorden en Phrase Match zoekwoorden samen worden gevoegd.

Voor Phrase Matching is de volgorde van de keywords in de phrase erg belangrijk. In het voorbeeld hierboven zie je bijvoorbeeld dat de phrase “moving services NYC to Boston” wel getriggerd wordt in de nieuwe situatie waar iemand zoekt voor een verhuizing van New York naar Boston, maar andersom niet. In het geval van BMM zou je wel beide varianten pakken. Wat niet ideaal is als je deze service niet aanbiedt. Houd dus goed rekening met de wijze waarop je jouw phrase opbouwt. 

Waar moeten adverteerders vanaf nu rekening mee houden?

Vanaf 21 juli zal het niet meer mogelijk zijn om gebruik te maken van BMM bij het instellen van de zoekwoorden voor jouw campagnes. Wanneer je hier momenteel veel gebruik van maakt raden we aan om steeds vaker Phrase Matching in te zetten. Zo kun je er alvast aan wennen en is de verandering straks niet te groot. 

Wil je er zeker van zijn dat jouw campagnes goed blijven lopen wanneer deze update volledig van kracht gaat? Neem dan contact op met onze Ads specialisten. We helpen graag mee om jouw account nog succesvoller te maken.

Don

Door Don Schinkel

Don is één van onze SEO-specialisten en werkt al enkele jaren met Datatrics. Hij is op de hoogte van alles wat je kunt doen met personalisatie om de conversie van jouw site te verhogen. Don kan je alles vertellen over overtuigingstechnieken en bereikt keer op keer succes met zijn personalisatie campagnes.

Neem contact op met Don