Je houdt er al rekening mee dat veel potentiële klanten jouw webshop vinden door te googelen. Dankzij Google Shopping kun je nog meer potentiële klanten via de zoekmachine binnenlokken, én je kunt specifieke producten koppelen aan een AdWords-campagne. Met behulp van Google Shopping garandeer je dat je producten aantrekkelijk getoond worden in de zoekresultaten en vergroot je met vrij weinig inspanningen je conversie.
Hoe werkt Google shopping?
Let op: om gebruik te kunnen maken van Google Shopping, moet je sinds 2013 een AdWords-account hebben.
Google Shopping stuur je aan vanuit het Merchant Center, waar je op vrij eenvoudige wijze producten kunt importeren en koppelt aan een AdWords-campagne. Dankzij de koppeling met AdWords, weet je zeker dat de Google Shopping alleen bij relevante zoekopdrachten wordt getoond, waardoor je vrij eenvoudig je conversie verhoogt. Potentiële klanten zoeken een product, zien het product en de prijs, en als dit is wat ze zoeken, zijn ze met één klik op de productpagina in de webshop.
Om het webshopeigenaren nog makkelijker te maken, is het in Merchant Center mogelijk om een complete feed aan te maken. Zo kun je in één keer grote aantallen producten uploaden, zodat je niet ieder product handmatig hoeft toe te voegen. Dankzij deze automatisering kost het goed opzetten van een Google Shopping campagne vrij weinig tijd.
Tekstadvertenties versus Google Shopping
Ook al kun je meerdere producten tegelijk uploaden, het inrichten van Merchant Center en het aanmaken van een feed kan tijdrovend zijn. In AdWords maak je in een handomdraai een tekstcampagne aan, dus het lijkt alsof je beter die tijd kunt gebruiken voor verschillende tekstadvertenties.
Toch is het qua conversie verstandiger om je te focussen op Google Shopping:
- Goedkoper: uit onderzoek van Explore Consulting blijkt dat clicks bij een Google Shopping campagne goedkoper zijn dan bij een gewone tekstadvertentie.
- Effectiever: uit hetzelfde onderzoek blijkt dat de clicks niet alleen goedkoper zijn, maar dat de click through rate bij Google Shopping campagnes hoger ligt dan bij gewone campagnes.
- Lagere bouncerate: niet alleen krijg je via Google Shopping meer clicks, de bezoekers blijven langer op de site en hebben een hoger aantal pageviews, dan bezoekers die via gewone tekstadvertenties komen.
Omdat veel bedrijven zich focussen op de standaard AdWordscampagnes, kun je je vrij eenvoudig van je concurrenten onderscheiden door het gebruik van sterke Google Shopping campagnes.
Twijfel je waar je moet beginnen of wil je meer informatie? Neem contact met ons op en wij helpen je met de beste e-commerce strategie voor jouw bedrijf!