Skip links

Zo krijg jij je bedrijf zichtbaar op Google Maps

Je hebt een prachtige winkel waar al je spullen mooi tentoongesteld zijn. Echter zijn er dagen dat het aantal bezoekers in je winkel flink terugloopt. De manier om potentiële gebruikers in de buurt van je winkel aan te spreken zijn Google Maps Ads. Maar hoe gebruik je deze en wat zijn de valkuilen?

Wat houdt Google Maps in?

Natuurlijk kennen we Google Maps allemaal als navigatie systeem. Perfect voor in de auto of onderweg in een onbekende regio. Maar Google Maps is ook een goed systeem om restaurants, winkels en activiteiten in de buurt te zoeken. Bij het invoeren van het woord Damesmode in Google Ads krijg je vele suggesties van winkel met Damesmode in de buurt. Vaak is dit op een afstand binnen ongeveer 15 km. Maar hoe kom je nu, in een concurrerende markt bovenaan de Google Maps resultaten te staan? 

Het is een optie om goed aan je Google My Business account te werken. Geef hier precies aan wat voor producten je aanbiedt en laat je gebruikers je winkel of producten zien met mooie foto’s. Zo kun je een mooie online visitekaartje maken en zichtbaarheid creëren in Google Maps.

Als je dit gedaan hebt kun je nog extra bereik genereren met Google Ads. Lees verder voor meer informatie hierover. 

Adverteren op Google Maps?

Als je een mooie winkel of showroom hebt, raden wij altijd aan om te adverteren in Google Maps. Het doel van een Google Maps campagne is mensen en dus potentiële klanten naar je winkel lokken. Dit doe je met een rijk gevuld Google My Business account en met relevante advertenties.

Het voordeel van Google Maps Ads is dat deze alleen vertoond worden wanneer klanten in de buurt zijn en zoeken op een product of dienst die door de adverteerder verkocht wordt. Zo wordt je advertentie alleen vertoond aan geïnteresseerde potentiële klanten. Bij deze zoekopdracht wordt je Maps resultaat bovenaan bij de bedrijven in Google Maps vertoond met als bijschrift advertentie.

Om de Google Maps Ads te vullen gebruik je zoekwoordthema’s waarvoor jouw producten relevant zijn. Let erop dat je dichtbij je productaanbod blijft om de juiste klanten op Google Maps te vinden.

Daarnaast dienen er teksten en foto’s als input in Google Maps Ads. 

Het is ook belangrijk om je belangrijkste gegevens te verwerken in je Google My Business account. Hiermee wordt een koppeling gemaakt in Google Ads zodat het adres en telefoonnummer van je bedrijf gecontroleerd is en gebruikt kan worden in de advertentie. 

Met al deze onderdelen wordt de advertentie gecreëerd waarmee je in Google Ads getoond wordt. Dit is een advertentie met veel foto’s en je bedrijfsgegevens. (Zie afbeelding).

Conversiemetingen in Google Maps

Eén van de voordelen aan Google Maps advertenties is dat er een route aanvraag als conversie geteld kan worden. We zien ook dat dit de meeste voorkomende conversies bij Maps Ads is. De gebruikers die klikken op een maps ads zijn eerder geneigd om naar de winkel in de buurt te lopen dan om een online aankoop te doen. 

De route aanvragen zijn een goede metric om een idee te krijgen van de doelgroep die via Google Ads een winkel locatie gezocht heeft. Daarom zijn de route aanvragen een goed cijfer om inzichtelijk te hebben. 

Naast de route aanvragen is het ook mogelijk om een ‘klikken om te bellen’-actie te meten in de Maps Ads en kunnen de zelf ingestelde doelen, zoals aankoop of bezoeken van contactpagina gemeten worden. 

De conversies in de Maps advertenties zijn dus in te stellen zoals dit het beste bij de marketingstrategie past. 

Voordelen van Google Maps Ads?

Zoals eerder genoemd zijn de vertoningen binnen een bepaalde straal van je winkel locatie een groot voordeel van de Maps advertentie. Daarnaast is het makkelijk om aandacht te creëren voor de winkel locatie naar keuze. 

Het is ook een voordeel dat je met Google Maps Ads vertoningen van het Business account kunt inkopen. Hiermee werk je ook aan de brand awareness van je merk of winkel. 

Daarnaast is het meten van route aanvragen een logische stap in de Maps Ads aangezien het krijgen van klanten in je winkel het hoofddoel van deze advertenties is. 

Ook de goedkope klikken kunnen als voordeel gezien worden. Veel van de conversies vinden al plaats binnen Google Maps (route opvragen). Hierdoor liggen de kosten voor deze campagne vaak laag, terwijl ze wel degelijk een verschil kunnen maken in winkelbezoekers.

Bij een negatieve spiraal of een dalend conversiepercentage is het mogelijk dat Google een hele lage CPC gaat bieden. Hierdoor zien we dat de producten niet meer meedoen in de veiling waardoor ook de vertoningen en klikken dalen. 

Het is goed om hier oog voor te houden bij het gebruik van Smart Shopping campagnes. Zo kun je bij zo’n negatieve daling beter overschakelen naar handmatige shopping campagnes en inzetten op de producten waar het conversiepercentage nog goed is.

Nadelen van Google Maps Ads?

Hoewel de route aanvragen kunnen oplopen genereert de Google Maps campagne vaak weinig conversies of aankopen in je webshop. De campagne is echt gemaakt om fysieke winkels te promoten. De campagne doet dus weinig voor je online webshop. 

Daarnaast is het moeilijk om de werkelijke winkelbezoeken te meten. Hoewel de route aanvragen inzichtelijk zijn, is het niet duidelijk hoeveel gebruikers er ook daadwerkelijk naar de winkel zullen vertrekken. Hoewel bij grote accounts het aantal Winkelbezoeken te meten is, is dit voor de kleinere accounts niet mogelijk. 

Hoewel ook deze advertentietype wat oefening nodig heeft, is het zeker een aanrader om gebruik te maken van Google Maps Ads bij het promoten van een winkel of showroom. Wil je meer informatie over dit advertentietype of wil jij je SEA uitbesteden? Neem dan gratis contact op met Yellowlab.

Meer weten? Lees onze andere artikelen

Door Maarten Den Heijer

Maarten laat als SEO en SEA specialist het betaalde en organische verkeer mooi hand in hand lopen. Hij kan als de beste het meeste uit beide werelden halen.

Neem contact op met Maarten