Skip links

De voor- en nadelen van Smart Shopping

Google Smart Shopping-campagnes of slimme Shopping-campagnes zijn volgens Google de manier om je shopping campagnes volledig automatisch door Google te laten beheren, zodat het jou geen tijd kost. Door middel van machine learning verwacht Google ook nog dat je met gebruik van smart shopping betere resultaten kunt behalen. Ook al raad Google het aan, wil dat nog niet zeggen dat je campagnes ook echt optimaal presteren. Natuurlijk heeft Smart Shopping voordelen, maar er kleven ook een aantal nadelen aan. In dit artikel vertellen wij je wat je moet weten over Smart Shopping en behandelen we de voor- en nadelen.

Wat is Smart Shopping?

Smart shopping campagnes

Binnen Google Ads, kan je kiezen voor het campagne-type ‘Smart Shopping’. Google Smart Shopping campagnes zijn online advertentie campagnes die jouw producten in de shopping resultaten tonen in de resultatenpagina van Google. Naast deze plek, worden de resultaten door middel van Smart Shopping ook getoond in het Google Display Network, waar YouTube en Gmail bijvoorbeeld onder vallen. Door gebruik van machine-learning probeert Google zelf de resultaten van deze campagnes te verbeteren.

Hoe werkt Smart Shopping?

Net als bij de gewone shopping campagnes in Google Ads gebruikt Google jouw product feed die de informatie van alle producten doorstuurt naar het Google Merchant Center. Op basis van de gevulde velden per product, kan Google jouw producten dan matchen aan zoektermen, en wordt jouw product, met afbeelding en prijs, getoond in de resultaten.

Nadat de bezoeker jouw webshop heeft bezocht, wordt hij daarna getarget in YouTube, in Gmail of binnen het Google Display Netwerk, hier vallen heel veel sites onder. Bij het aanmaken van een Google Smart Shopping campagne, moet je wat extra informatie invullen, zoals kopteksten en Logo’s. Zo geef je Google voldoende informatie om zelf advertenties te maken binnen deze extra netwerken. Daarnaast moet je ook een biedstrategie kiezen, hierbij kan je niet kiezen voor de zogenaamde ‘handmatige cpc’.

Wat zijn de voordelen van Smart shopping campagnes?

  • TijdbesparendHet beheren, analyseren en bijsturen van jouw Google Ads campagnes is een arbeidsintensief proces. Bovendien weet je niet altijd of jouw aanpassingen het gewenste effect hebben. Dus je moet de prestaties van campagnes altijd monitoren. Omdat Google bij Smart Shopping de campagnes volledig beheert, ben je zelf minder tijd kwijt aan het analyseren en optimaliseren van jouw campagne. Omdat Google dit allemaal voor jou doet, bespaart het jou een hoop tijd.
  • Geen kennis nodigHet opzetten en beheren van Google Ads is niet gemakkelijk. Zeker als je een beperkte kennis hebt, kan er nogal wat misgaan waardoor je veel geld kwijt raakt aan advertenties of advertenties überhaupt niet vertoond worden. Heb je weinig kennis, maar wil je toch aan de slag met Ads en Google Shopping? Dan kan je vrij gemakkelijk starten met adverteren met gebruik van Smart Shopping.
  • Automatische displayadvertenties en re-targetingWanneer jij je advertenties door Google zelf laat beheren worden zogenaamde display advertenties, automatisch ingezet. Je kunt je advertenties dan tegenkomen op sites binnen het Displaynetwerk van Google. Daarnaast maakt Google ook automatisch gebruik van re-targeting.
  • Meer bereikGoogle ads advertenties worden vertoond in de zoekresultaten of shopping resultaten in de zoekmachine van Google. Maar bij Smart Shopping worden de advertenties ook vertoond in het display netwerk, Youtube en Gmail. Zodoende kan je met Smart Shopping een veel groter bereik krijgen, dan bij de standaard Google Ads campagne.

Wat zijn de nadelen van smart shopping campagnes?

  • Geen planning mogelijkOmdat je campagnes geheel door Google beheert worden, is het niet mogelijk om een planning in te stellen voor deze campagnes. Deze lopen dus 24 uur per dag, 7 dagen per week. Hierdoor kan je bijvoorbeeld geen bodaanpassing doen op de dagen dat de conversie hoger ligt. Als uit jouw data bijvoorbeeld blijkt dat de meeste conversies in het weekend plaatsvinden, zou het logisch zijn om extra budget te reserveren voor de zaterdag en zondag. Helaas is dat met Smart Shopping niet mogelijk.
  • Bijsturen niet mogelijkZijn er zoektermen waar je liever niet op adverteert? Presteert een bepaalde dag erg slecht? Zijn de resultaten op mobiel minder? Met Smart Shopping kan je hier niet op bijsturen. Zo kan het bijvoorbeeld ook voorkomen dat je goed verdient aan een paar producten, maar net zo veel advertentiebudget steekt in artikelen die bijna niet converteren. Je kunt Smart Shopping campagnes dus niet zelf nog bijsturen.
  • Handmatige cpc niet mogelijkHeb je producten waar je weinig op verdient of zou je wel extra willen bieden op de producten waar je een goede marge op hebt? Dan kan je bij standaard campagnes gebruik maken van de handmatige cpc. Bij Smart Shopping is deze biedstrategie helaas niet beschikbaar.
  • Beperkt inzicht in je campagnesGoogle geeft je weinig inzicht in je eigen campagnes. Je weet bijvoorbeeld niet op welke zoektermen jouw advertenties vertoond worden, hoeveel je uitgeeft aan een bepaalde zoekterm of bijvoorbeeld in welk netwerk je vertoond wordt. Zo weet je bijvoorbeeld ook niet hoe de conversies tot stand komen. Ook al kunnen smart shopping campagnes voor goede resultaten zorgen, krijg je geen inzichten in de prestaties van jouw campagnes. Besluit je zelf aan de slag te gaan met Google Ads, dan zul je dus min of meer opnieuw moeten beginnen om deze inzichten te krijgen.

Is Google Smart Shopping iets voor jou?

Ben je net een webshop begonnen? En wil je starten met adverteren? Dan kan Smart Shopping een goed begin zijn. Maar ook als je weinig kennis hebt of niet teveel tijd wilt besteden aan het beheren van je campagnes kan Smart Shopping een uitkomst bieden. Daarnaast kan Smart Shopping erg goed bijdragen aan het vergroten van je bereik.

Heb jij te maken met uiteenlopende marges, een groot productassortiment of wil je graag invloed hebben op het bod van jouw advertentie? Dan is een Smart Shopping campagne minder geschikt voor jou. Wil je bovendien graag inzicht hebben in de prestaties van jouw campagnes om er meer van te leren en campagnes verder te optimaliseren? Ook dan raden wij je aan om niet zomaar Smart Shopping campagnes te laten draaien. Wij raden wel aan om Smart Shopping eens uit te proberen om te ontdekken wat het voor jouw business kan betekenen.

Hulp nodig bij het opzetten van een Google Shopping campagne? Twijfel je tussen een Smart shopping campagne of een ‘standaard’ campagne? Of vallen de resultaten van jouw shopping campagnes erg tegen? Zou je graag meer advies willen hebben of hulp willen hebben bij het uitvoeren van jouw campagnes? Neem dan contact op met één van onze SEA specialisten of maak een afspraak voor een gratis strategiesessie.

Erik

Door Erik Nesselaar

Erik werkt inmiddels 7 jaar bij Yellowlab als Google ads specialist. Hij weet alles over Smart Google Ads campagnes en wanneer je deze wel of niet moet inzetten. Samen met jou bepaalt hij de beste strategie en zorgt hij voor optimaal rendement.

Neem contact op met Erik