De advertentiewereld van Google is constant aan het veranderen. Waar het vroeger voornamelijk ging om het inkopen van klikken voor een bepaalde maximale prijs, is het algoritme van Google de afgelopen jaren steeds slimmer geworden. Een van de manieren om van deze kunstmatige intelligentie gebruik te maken zijn de Smart Shopping campagnes van Google Ads. Maar hoe werken deze campagnes precies en moet je jouw klassieke handmatige CPC campagnes omzetten naar Smart Shopping?
Hoe werken Smart Shopping campagnes?
Smart Shopping is een campagnetype binnen Google Ads gebaseerd op het Algoritme van Google. Met Smart Shopping campagnes kun je weergaven inkopen binnen de Shopping plaatsingen in Google.
Het voordeel van Shopping campagnes is dat gebruikers een afbeelding van het product, de prijs van het product en de aanbieder al zien voordat er op een advertentie geklikt wordt.
Hierdoor worden er pas kosten gemaakt als de gebruiker geïnteresseerd is in het product en niet schrikt van de prijs. Hierdoor is een klik waardevol en is de kans op conversie na een klik groot.
Wat is het verschil met Handmatige shopping campagnes?
Waar in een handmatige shopping campagne bodaanpassingen gedaan kunnen worden op de planning, locatie en apparaattype, is dit bij een Smart Shopping campagne in handen van het Google Algoritme. Hoewel er bij handmatige campagnes per product een juiste CPC (cost per click) gekozen kan worden, wordt er bij Smart Shopping campagnes gekeken naar de CTR, conversiewaarde en het conversiepercentage van de producten. Zo wordt er een hogere CPC geboden op producten die makkelijk converteren en een hoge conversiewaarde hebben. Hierbij wordt er door Google uiteraard niet gekeken naar de marge op de verschillende producten. Daarnaast is het bij Smart Shopping mogelijk om producten mee te nemen in de Shopping advertenties of ze uit te zetten. Helaas is het niet meer mogelijk om de producten met een lage marge mee te nemen in de veiling maar een lage CPC te bieden.
Nadelen van Smart Shopping
Helaas zitten er ook een aantal nadelen aan de Smart Shopping campagnes.
Bij het instellen van de Smart Shopping campagne wordt gevraagd naar je doel-ROAS (zodra je bijstuurt op conversiewaarde). Stel je Doel-ROAS is 500%, dan raad Google vaak aan om te starten met een doel-ROAS van 200% omdat dit een haalbaarder doel is. Vaak kun je dit snel ophogen. Maar helaas gebeurt het ook dat deze doel-ROAS van 200% maar net behaald wordt. Vervolgens kan het erg moeilijk zijn om deze doel-ROAS op te hogen.
Zoals eerder genoemd kun je bij Smart Shopping campagne geen CPC per product of productgroep instellen. Hierdoor zul je vergelijkbare kosten maken in verschillende margegroepen. Het enige wat je hieraan kunt doen is producten met een lagere marge niet meenemen in de feed of uitzetten in de campagne, waardoor deze producten helemaal niet meer meedoen in de veiling voor Google Shopping.
Bij een negatieve spiraal of een dalend conversiepercentage is het mogelijk dat Google een hele lage CPC gaat bieden. Hierdoor zien we dat de producten niet meer meedoen in de veiling waardoor ook de vertoningen en klikken dalen.
Het is goed om hier oog voor te houden bij het gebruik van Smart Shopping campagnes. Zo kun je bij zo’n negatieve daling beter overschakelen naar handmatige shopping campagnes en inzetten op de producten waar het conversiepercentage nog goed is.
Wat heb je nodig voor Smart Shopping?
Dan ten slotte. Wat heb je nodig om te starten met Smart Shopping campagnes.
Om gebruik te maken van de shopping campagne moet je natuurlijk toegang hebben tot een shopping feed. Deze kun je vaak als URL uit je webshop downloaden. Vervolgens kun je deze toevoegen in het Merchants center. Dit Merchants center kun je koppelen aan je ads account. zo kun je in het Ads account je producten inladen.
Daarnaast is het goed om te checken of je conversies correct in Ads gemeten worden. Importeer je de conversies uit Google Analytics. Controleer dan hier of het aantal conversies overeenkomt met de bestellingen die je in je webshopsysteem binnenkrijgt. Het is normaal dat Analytics altijd iets minder meet, maar zorg dat dit gat niet te groot is.
Om de Smart Shopping campagnes goed in te stellen is het ook de bedoeling dat je een remarketinglijst of doelgroep segment toevoegt aan de shopping campagne. Dit kun je doen in het Doelgroepbeheer binnen Google Ads. Hier kun je kiezen om alle website bezoekers toe te voegen als observatie doelgroep. Je kunt er ook voor kiezen om de doelgroep nog beter te maken en bijvoorbeeld alleen gebruikers toe te voegen die meer dan twee pagina’s bekeken hebben of producten aan hun winkelwagen toegevoegd hebben naar geen converteerders zijn.
Let op! vanaf juli tot en met september worden de Smart Shopping campagnes vervangen door Performance Max. Meer weten over dat campagnetype? Eerder schreven wij al over onze eerste ervaringen met Performance Max.
Voordelen van Smart Shopping
Het grootste voordeel van de Smart Shopping campagnes is dat, zodra het zoekvolume er is, de vertoningen van de producten in de shopping campagne verveelvoudigd worden. We zien dat de vertoningen en dus automatisch ook de klikken stijgen bij het overschakelen naar een Smart Shopping campagne. Als het conversiepercentage gelijk blijft zien we hierdoor ook veel meer conversies uit de shopping campagnes komen.
Daarnaast het je bij Smart Shopping campagnes profijt van het Google Algoritme. Waar wij als marketeers vaak na of tijdens een trend de campagnes bijsturen. Zien we bij Smart Shopping campagnes dat deze trend snel gezien wordt en dat hier aan de voorkant op bijgestuurd wordt. Hierdoor heb je snel profijt van een stijging in het zoekvolume.