Skip links

Sitelinks gebruiken voor betere zichtbaarheid

Waarschijnlijk ben je het regelmatig tegengekomen, een Google resultaat of advertentie met daaronder links naar diverse pagina’s op de website. Deze links zijn in feite snelkoppelingen binnen de site die bij het zoekresultaat horen. Ben je op zoek naar de website van Zalando? Bij het zoeken op Google vind je een resultaat naar de homepagina. Hieronder zijn verschillende links te zien naar onderdelen van deze site; dameskleding, herenkleding, damesschoenen en schoenen.

sitelinks bij Zalando

Al deze kopjes linken naar een ander deel van de website. Op deze manier wordt de advertentie of het organisch resultaat aangevuld met pagina’s die gebruikers ook interessant zouden kunnen vinden.

Door gebruikers en potentiële klanten direct door te sturen naar de juiste pagina worden de kliks per bezoek verlaagd en wordt het conversiepercentage verhoogd.

Zowel organische resultaten als advertenties kunnen sitelinks vertonen. Wij gaan in deze blog verder in op beide soorten.

Hoe werken de organische sitelinkextensies?

De sitelinks bij organische resultaten zijn alleen zichtbaar bij het bovenste resultaat op Google. Als je op deze eerste positie staat wordt jouw resultaat duidelijker en blijft er minder ruimte over voor de concurrentie. In plaats van de 10 resultaten die Google normaal vertoont, worden er onder het zoekresultaat met sitelinks nog maar 6 resultaten weergegeven. Het is dus wenselijk om als organisch resultaat met sitelink extensies weergegeven te worden.

Hoe kunnen we deze sitelinks toevoegen aan de zoekresultaten? Helaas is het niet volledig duidelijk hoe Google de sitelinks bepaald voor organische resultaten. Google probeert in te schatten wat de beste pagina’s van de site zijn en deze pagina’s worden vervolgens toegevoegd als sitelink. Maar je kunt wel een aantal dingen doen om Google aanwijzingen te geven.

Hoe pas je organische sitelinks toe?

Zorg ervoor dat je site goed gestructureerd is en dat het voor Google duidelijk is wat de hoofdpagina’s zijn op je site en wat de subpagina’s zijn. Zo kan Google automatisch de belangrijkste pagina’s toevoegen als sitelink extensies. Zorg ervoor dat Google makkelijk door de pagina’s kan crawlen. Voeg veel interne links toe en maak de sitemap simpel en duidelijk. Je kunt ook gebruik maken van structured data zodat Google goed kan zien welke pagina’s verwant zijn aan elkaar. Denk bijvoorbeeld aan een breadcrumb structuur die de hiërarchie van jouw website kan verduidelijken.

Let op: De sitelinks zijn bij organische resultaten pas zichtbaar als je site al geruime tijd online staat. Dit kan enkele maanden, maar soms zelfs jaren. Reken er dus op dat je met een nieuwe site niet direct zichtbaar bent als organisch resultaat met sitelinkextensies.

Bij organische resultaten zullen de sitelinks voornamelijk vertoond worden op de bedrijfsnaam. Dit komt omdat hier vaak weinig concurrentie op de zoekwoorden zit.

Hoe werken de sitelinksextensies in advertenties?

Het voordeel van sitelink extensies in Google Ads is dat je deze wel zelf kunt instellen. Je kunt zelfs bepalen naar welke pagina’s er een link moet gaan onderaan de advertentie. Deze kan je makkelijk instellen in Google Ads. Zorg dat de advertentiegroep waarin je de extensies wilt toevoegen links in het menu geselecteerd staat.

Vervolgens selecteer je in het menu hiernaast advertenties en extensies en hieronder klik je de extensies aan. Hier kun je op het blauwe plusje klikken en de sitelink extensies toevoegen.

Sitelinks in ads

Waar moet je op letten bij het aanmaken van sitelink extensies?

  • Maak minimaal 8 sitelink extensies bij elke advertentiegroep. Op deze manier kan Google de beste sitelink extensies zoeken. Zodra de best presterende sitelinks gevonden zijn worden deze automatisch vaker getoond door Google.
  • Verwerk je hoofdpagina’s als sitelink. Maar zorg er wel voor dat ze relevant zijn voor de advertenties die je gemaakt heb. Ben je advertenties aan het maken voor een Adidas schoenen. Noem dan in je sitelink extensies de categorieën: Adidas, schoenen en Nike schoenen maar selecteer niet een categorie als ‘Michael Kors handtas’. De advertenties worden geladen bij het zoeken op bepaalde zoektermen die je zelf ingesteld hebt, denk erover na welke categorieën nog meer interessant zijn voor de klanten die je bereikt met je advertenties. 
  • Voeg zowel categorieën, merkpagina’s als de productpagina’s van je beste producten toe als sitelink. In Google Ads kun je zoals eerder genoemd testen met Sitelinks. Zo kom je er vanzelf achter welke sitelinks de beste resultaten opleveren.  

Wat zijn de voordelen van een sitelink extensie?

Met sitelink extensies kun je nieuwe delen van je site in de spotlight zetten. Word je organisch goed gevonden op je homepagina, dan kun je andere delen van de site laten zien met de sitelinks. In je advertenties zorg je er met sitelink extensies voor je advertentie beter aansluit bij wat de potentiële klant zoekt. Word je ‘Zwarte broek’ advertentie geladen bij een zoekterm als ‘zwarte spijkerbroek’ dan bestaat de kans dat de gebruiker niet op de advertentie klikt, maar wel op de sitelink extensies ‘spijkerbroeken in verschillende kleuren’.

Met sitelink extensies kun je gebruikers dus op meerdere manieren triggeren. Daarbij zorg je ervoor dat de gebruikers direct op de juiste pagina belanden. Omdat de gebruikers minder vaak klikken is de kans dat je klanten halverwege het aankoopproces kwijtraakt kleiner. Hierdoor zal het conversiepercentage op je site stijgen.

Meerdere delen van je site worden zichtbaar in Google. Klanten krijgen een completer beeld van je aanbod of je dienstverlening. Wie ben je en wat doe je? Klanten zullen eerder klikken op een resultaat met Sitelinks.

Er zitten dus vele voordelen aan het gebruik van sitelinks. Ga hier eens mee experimenteren en kijk goed of jij je klant op de juiste manier bereikt.

Meer weten? Lees onze andere artikelen

Iris Timmermans

Door Iris Timmermans

Iris is een van onze online marketing specialist. Zij weet alles van Google Ads en Social marketing. Zij zet samen met onze klanten een duidelijke strategie uit om de ideale klant te blijven triggeren.

Neem contact op met Iris