Skip links

SEO voor Lightspeed: waar moet je op letten?

Lightspeed staat bekend als een heel gebruiksvriendelijk en overzichtelijk systeem, dat goed te optimaliseren is voor zoekmachines. Niet lang geleden was het nog relatief gemakkelijk om een webshop goed te laten scoren in Google, maar dat is tegenwoordig wel anders. Wij geven je een aantal tips voor jouw Lightspeed shop om veelgemaakte fouten te voorkomen.

1. Maak gebruik van de basics

Als je bij het vullen van je productpagina’s of categoriepagina’s rekening houdt met een paar kleine dingen, kan je al een groot verschil maken in je online zichtbaarheid. Zeker als jij producten aanbiedt waar de concurrentie niet zo sterk is. Content is namelijk een van de belangrijkste pijlers als het gaat om zoekmachine optimalisatie (SEO).

  • H1 headingsEen H1 heading is de koptekst van je product of categorie pagina. In Lightspeed vul je deze in bij de ‘lange titel’. Vermeld hier altijd de naam van het product en voeg het merk toe aan de titel. Google weegt de termen in de H1 heading iets zwaarder mee. Je doet er dus goed aan om deze goed in te vullen.
  • MetadataMetadata bestaat uit een meta title en een meta description. Samen vormen ze het zoekresultaat van je site in Google. Je kunt dit dus vergelijken met de advertentieteksten in je SEA campagnes. In Lightspeed wordt er altijd een voorbeeld getoond van jouw zoekresultaten. Op een categoriepagina kan je deze omschrijving aanpassen onder het kopje ‘SEO preview’. Bij dit kopje zie je precies hoe je zoekresultaat eruit ziet. Hoe beter je deze metadata invult, hoe groter de kans dat iemand klikt op jouw resultaat. Vergeet ook niet het zoekwoord te vermelden in je meta omschrijving, deze wordt vetgedrukt door Google.
  • Minimale hoeveelheid contentNaast het invullen van deze velden, is het belangrijk dat jij een minimale hoeveelheid tekst op deze pagina’s zet. Zo kan je ervoor zorgen dat je site of webpagina klaar is voor een goede eerste indexatie door Google.

2. Internationale targeting

Wanneer jij je Lightspeed shop wilt gebruiken op de Nederlandse, Duitse, Franse en Engelse markt, heeft dat wel een nadeel. Op het moment ondersteund het Lightspeed systeem geen ‘hreflang-tags’. Met deze tag kan je aangeven dat jouw site voor verschillende landen en talen een variant heeft. Heb je dit niet, dan kunnen de verschillende taalvarianten van je sites met elkaar concurreren of belanden je Nederlandse bezoekers op de Engelse site. Het is wel mogelijk om dit aan te passen, maar dit vergt veel tijd en aandacht voor een goede implementatie.

Wat is een Href-lang tag?

Met de hreflang-tag kan jij Google duidelijk maken dat jouw site in meerdere talen te bezoeken is en dat de Nederlandse site ook een Duitse variant heeft voor consumenten uit Duitsland. Je kunt zelfs aangeven dat je een Duitse versie hebt voor Duitssprekende Zwitsers. In de broncode van je website zou dat er als volgt uitzien:

voorbeeld van Href lang tags

De eerste regel geeft de variant voor Duitse bezoekers in Duitsland weer, de tweede variant is voor Duitssprekende bezoekers uit Zwitserland. De laatste is een zogenaamde “x-default”. Dit is een speciale variant voor bijvoorbeeld Spaanse bezoekers. Als je site geen Spaanse variant heeft, dan wordt de Engelstalige site in dit geval als default variant gebruikt door Google. Zo help je een zoekmachine om altijd de juiste variant van jouw website te weergeven.

Googlebot duplicate content

3. Tags & Brands

Stel je verkoopt wijn van het merk ‘Chateau’. Dan maak je daar een merkpagina van aan en het is ook een verzameling van dezelfde producten dus je geeft deze wijnen ook een tag om ze in te groeperen. Zo kom je aan twee url’s:
www.lightspeedshop.nl/brands/chateau/ www.lightspeedshop.nl/tags/chateau/

Ziet er misschien goed uit, maar in de praktijk kan dit heel nadelig uitwerken. Omdat je twee pagina’s hebt met dezelfde producten, ziet een zoekmachine dit als duplicate content. Dat kan een reden zijn voor een slechte indexatie van jouw pagina’s. Bovendien zijn zowel de tags als de merkenpagina’s slecht te optimaliseren voor SEO. De metadata kan je niet zelf invullen en je kunt geen subcategorie onder deze pagina’s aanmaken.

Categoriepagina’s voor je merken

Stel je voor, van het merk Chateau verkoop je witte wijnen, rode wijnen en rosé wijnen. Dan is het erg lastig om voor elke term te ranken met de /brands pagina, die is namelijk te algemeen. Nu kan je wel tag pagina’s aanmaken, maar die kan je weer lastig optimaliseren. Bovendien zijn deze pagina’s moeilijk te verwerken in het hoofdmenu op je site. Daarom raden wij het altijd af om tags aan te maken. Voor een goede zichtbaarheid op verschillende ‘branded zoektermen’ maken wij voor veel klanten gebruik van een categorie om het merkenaanbod aan te bieden. Hierdoor is het wel mogelijk om specifieke pagina’s te creëren die zowel op ‘Chateau’ of ‘Rode Chateau wijn’ kunnen ranken en een specifiek aanbod aanbieden. Daarnaast kan je zo werken aan zogenaamde ‘topic clusters’ op je site.

4. Te veel landingspagina’s

Als je zelf veel bezig bent met SEO of als je eerder hebt samengewerkt met een SEO bureau, dan heb je ondertussen wel begrepen dat je een goede landingspagina moet hebben om een organische positie te hebben. Je wilt niet alleen een landingspagina voor ‘wijn’ maar ook een mooie pagina voor ‘rode wijn’, ‘witte wijn’ en misschien ook nog een landingspagina voor ‘prosecco’. Zo heb je eigenlijk al een landingspagina voor al je wijnen en een landingspagina voor specifieke soorten wijn. Heel goed voor SEO? Niet altijd. Vaak zien wij bij klanten dat ze voor elke actie, voor nieuwe producten of voor nieuwe leveringen, allemaal nieuwe landingspagina’s gaan aanmaken. Dit is zelden goed voor je SEO. Integendeel, het kan zelfs tegen je werken. Het zorgt ervoor dat het menu van je website onoverzichtelijk wordt, de gebruikerservaring van je klanten achteruitgaat en de linkstructuur van je website slechter wordt. Bovendien belast je Google met steeds meer pagina’s om te indexeren.

Zelf met Lightspeed aan de slag

Lightspeed is een heel gebruiksvriendelijk platform waarmee je gemakkelijk kunt werken aan de basis van zoekmachine optimalisatie. Ook mensen die geen of weinig verstand hebben van content management systemen, webdesign en zoekmachine optimalisatie kunnen vrij snel met Lightspeed aan de slag. Wil jij een Lightspeed webshop beginnen of verbeteren? Houd dan rekening met de bovenstaande zaken. Loop je nog steeds tegen dingen aan? Plan dan een gratis strategiesessie bij ons in om te ontdekken hoe wij jou kunnen helpen om verder te groeien.

Stefan

Door Stefan Stitselaar

Stefan is één van onze SEO specialisten en weet alles van de nieuwste SEO ontwikkelingen. Dagelijks werkt hij doordachte strategieën uit om onze klanten goed te laten scoren in Google. Een SEO traject kan je gerust aan hem overlaten.

Neem contact op met Stefan