Skip links

SEO trends voor 2021: waar moet je rekening mee houden

Om ervoor te zorgen dat een website goed gevonden wordt in een search engine als Google, is het belangrijk om op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen op het gebied van SEO. In 2020 zijn er meerdere updates geweest die hun impact hadden op de organische zoekresultaten van verschillende sites.

In dit artikel kijken wij vooruit naar SEO trends die in 2021 een rol gaan spelen, maar natuurlijk vertellen wij je ook wat belangrijk blijft om goed zichtbaar te blijven in zoekmachines als Google.

Google zoekmachine

SEO in 2021

Ook in 2021 blijft organisch verkeer een van de prominente kanalen voor een website. Ook al vertoont Google steeds meer advertenties en content binnen de search engine zelf en komen grote partijen als Bol.com, Amazon en Fonq steeds vaker op een prominente positie te staan, met een goede SEO strategie is het nog altijd goed mogelijk om een top 3 positie te verkrijgen.

Zou je terug in de tijd gaan, dan is de SERP (Search Engine Results Page) van Google vrijwel niet meer te herkennen. Ondertussen ziet de SERP er ook vrijwel altijd anders uit. Dit kan per zoekwoord of per persoon verschillen. Desalniettemin blijft een organische top 3 positie in een zoekmachine een bron van bezoekers en potentiële klanten voor elke site. Daarnaast kan je door handig in te spelen op Google updates ervoor zorgen dat jij je goede posities behoudt of de concurrentie voorbijstreeft. Organisch verkeer naar je site is en blijft een stabiel kanaal dat kan zorgen voor een betrouwbare bron van leads en sales.

In 2020 werd de wereld opgeschrikt door de Corona pandemie. In Nederland werd thuiswerken de norm en tijdens de lockdown bleven winkels en horecagelegenheden dicht. Dit maakte de online wereld nog belangrijker. Streamingdiensten als Netflix zagen een enorme toename in gebruikers, net als supermarkten zoals Picnic en zowel werken als studeren gaat tegenwoordig grotendeels online. Ook al is deze pandemie een wereldwijde ramp, voor de online wereld biedt het veel kansen. Niet alleen wordt er meer en meer online gezocht, geshopt en ontmoet, ook een oudere doelgroep weet online steeds beter de weg.

Om ervoor te zorgen dat jij ook in 2021 een goede organische positie in Google kunt krijgen, vertellen wij je alles wat je moet weten over de belangrijkste SEO trends.

1. De Page Experience update: Core Web Vitals worden een ranking factor

Al lange tijd gingen SEO-specialisten ervan uit dat sitespeed een ranking factor was. Google heeft dit altijd ontkend. Echter was het natuurlijk wel belangrijk om een snelle site te hebben, al ging dat eerder over UX dan over SEO. Een snelle site zorgt voor een fijne gebruikerservaring en die user signals pikt Google ook op. Echter heeft Google dit jaar de Page Experience update aangekondigd. Deze gaat ergens in 2021 uitgerold worden en maakt van de zogenaamde Core Web Vitals een ranking factor. De Core Web Vitals omvatten 3 belangrijke metrics.

LCP: Largest Contentful Paint
De tijd die het kost om het grootste element in je viewport in te laden. Idealiter is dit voor een pagina niet langer dan 2,5 seconden.

Largest Contentful Paint

CLS: Cumulative Lay-Out shift
De CLS is de mate waarin content en elementen verschuiven tijdens het laden, waardoor gebruikers mis kunnen klikken op je site. Deze waarde zou idealiter onder de 0,1 moeten vallen.

Cumulative Lay-out Shift

FID: First Input delay
FID is de tijd die het kost voor een pagina om interactief te zijn. Een goede FID zit onder de 100ms, dat komt er op neer dat een site eigenlijk altijd reageert op de interactie van een gebruiker.

First Input Delay

In 2021 zullen de werkzaamheden van SEO specialisten zich meer gaan richten op deze 3 core web vitals. Wat de impact is bij slechte prestaties is moeilijk te voorspellen, daarom is het beter om te voorkomen dan te genezen. Een optimale sitespeed die voldoet aan de Core Web Vitals kan er in 2021 voor zorgen dat jouw site een toppositie in Google inneemt.

2. Google’s monetizing machine

De search engine resultaten laten steeds meer Ads zien. Het is al een tijdje gaande, maar ook dit jaar zijn er weer tal van toepassingen die er voor Google op gericht zijn om zoveel mogelijk geld te verdienen. Zo wordt het verschil tussen een organisch resultaat en een advertentie steeds kleiner en wordt er meer en meer geadverteerd in lokale map resultaten.

Om te voldoen aan de GDPR, zo stelt Google, worden zoektermen met weinig kliks niet meer weergegeven in het zoekterm rapport van Google Ads. Dit betekent dat je niet precies kunt achterhalen of je hele dure kliks betaalt aan zoekopdrachten met weinig volume. ‘alleen termen met voldoende gebruikers’ worden volgens Google meegenomen in het rapport, echter is het niet duidelijk hoeveel een ‘significant’ aantal is.

Volgens Google heeft dit te maken met de steeds scherpere privacy regels, maar als we nagaan hoeveel geld er in deze markt omgaat, kunnen we wel stellen dat Google er niet slechter op wordt. Tijdens de pandemie is er ook aanzienlijk minder geadverteerd, Google zelf heeft daar natuurlijk last van gehad. Het gaat om kleine zoekvolumes, maar er kunnen flinke budgetten uitgegeven worden aan al deze termen. SEA specialisten kunnen straks niet meer precies achterhalen waar hun budget aan opgegaan is.

Search term report update

Het grote voordeel van SEA ten opzichte van SEO is natuurlijk dat je kunt aantonen of het iets oplevert. Nu Google zelf minder transparant wordt in de manier waarop Ads budgetten besteed worden, wordt het voor marketeers ook lastiger om hier op bij te sturen. Dat maakt SEO in vergelijking met SEA een stukje aantrekkelijker, al blijft het voorspellen van de impact van SEO vrijwel onmogelijk.

3. Rem op gepersonaliseerde ads

De EU wil gepersonaliseerde advertenties aan banden gaan leggen. Daarmee zitten ze natuurlijk aan het verdienmodel van grote bedrijven als Google en Facebook. Het is een poging om de enorme hoeveelheden data over ons, die deze bedrijven gebruiken, te beperken en zo de privacy van consumenten te beschermen. Dit kan betekenen dat het targeten van specifieke doelgroepen of retargeten een stuk lastiger wordt, wat natuurlijk de rendabiliteit van advertenties kan verminderen.

Dat biedt weer kansen voor SEO verkeer. Je kunt de bezoekers van je site namelijk wel gewoon overtuigen met gepersonaliseerde content. Jouw organisch verkeer kan je dus blijven verleiden met gepersonaliseerde boodschappen en e-mails.

4. Autoriteit om fake news tegen te gaan

Ook bij Google zien ze desinformatie als een groot probleem. Om te voorkomen dat fake news, complottheorieën en andere vormen van desinformatie de boventoon gaan voeren in de zoekresultaten, wil Google meer waarde hechten aan ‘autoriteit’.

“We’ve learned that sites that demonstrate authoritativeness and expertise on a topic are less likely to publish false or misleading information……so if we can build our systems to identify signals of those characteristics, we can continue to provide reliable information.”
Google

De EAT update (Expertise, Authority, Trustworthiness) richtte zich in 2019 al op de betrouwbaarheid van de informatie op een site en richtte zich met name op zogenaamde ‘your money, your life’ (YMYL) pagina’s, oftewel pagina’s die een impact kunnen hebben op de gezondheid, het geluk of de financiële situatie van een persoon. Maar het blog waar dit citaat uit komt is op 10 september 2020 gepubliceerd.

Dus wat is hier de trend? Het begint erop te lijken dat Google van autoriteit een bepaald profiel gaat maken. Zo zou je als foodblogger bijvoorbeeld vergeleken kunnen worden met een autoritaire bron als het Voedingscentrum of als je een huidkliniek hebt, met een website als thuisarts.nl.

Kom je binnen een bepaald topic niet goed overeen met een site met autoriteit, dan zou het kunnen dat je ook geen toppositie krijgt omdat er een kans is dat je verkeerde of misleidende informatie zou kunnen tonen.

Ook bij het gebruik van structured data is het mogelijk om aan te geven dat je een feit claimt. Door dit te gebruiken zou je als factchecker kunnen werken aan je eigen autoriteit.

Factcheck structured data

5. Content van een hoger niveau

Een trend die zich doorzet in 2021 is het belang van content van hoge kwaliteit. Google wordt steeds beter in het begrijpen van de content die ze indexeren en een gevolg daarvan is dat losse keywords steeds minder belangrijk worden, maar de gehele context van de tekst meer prioriteit krijgt.

In 2020 zijn er twee grotere algoritme updates uitgerold en ondertussen wordt de BERT update van Google voor vrijwel alle Engelse zoekterm gebruikt. Deze update is gericht op drie punten: Expertise, Authority en Trustworthiness, ook wel samengevat als E-A-T. Daarmee wordt de kwaliteit van content belangrijker, maar kan ook de auteur of het bedrijf achter de content van impact zijn op je rankings.

Blijf ervoor zorgen dat je de content schrijft voor de gebruiker en niet voor Google. Content is King en Google begint steeds beter te begrijpen welke content daarvoor echt in aanmerking komt. Met alleen een “SEO tekst” kom je er niet. Zo is Google ook al goed in staat om uit een complete tekst, de meest relevante passages te halen. Ga dus vooral uit van wat belangrijk is voor jouw gebruikers en geef antwoord op vragen die jouw klanten hebben. Zo verrijk jij je content en kan jij ook inspelen op voice search.

6. Aandacht voor link attributen

Waar ‘rel=nofollow’ altijd werd nageleefd, beschouwd de zoekmachine dit nu als een hint. In maart 2020 heeft Google naast ‘rel=follow’ en ‘rel=nofollow’ nog twee andere attributen toegevoegd om duidelijk te maken waar een link voor is. De nieuwe link attributen zijn de volgende:

rel=”sponsored”

Het sponsored attribuut geeft aan of er voor een link betaald is of wanneer er sprake is van een andere vorm van samenwerking. Google heeft in het verleden meerdere keren duidelijk gemaakt dat het niet de bedoeling is om links te kopen voor een betere positie in de zoekresultaten. Echter zijn er veel partijen succesvol door links op grote schaal in te kopen. Je kunt nu dus aangeven of de link ‘gesponsord’ is. Hoe Google zo’n link weegt, is nog niet bekend.

rel=”ugc” (User generated content):

Dit attribuut geeft aan dat een link geplaatst is door de gebruiker van een site, en niet de eigenaar zelf. Hieronder vallen dan bijvoorbeeld comments op een blogpost of berichten op een forum.

Het aangeven van deze link relaties is niet verplicht. Echter kan Google hiermee wel een beter beeld krijgen van het linkprofiel van een site. De tijden van linkpenalty’s lijken voorbij, maar met deze twee nieuwe link attributen kan Google de oorsprong van verschillende links wel beter in kaart brengen. Heb je links gekocht, maar niet het link attribuut ‘sponsored’ gebruikt, dan lijkt dat vooralsnog geen probleem. Maar deze nieuwe link attributen lijken er wel op gericht te zijn om meer grip te krijgen op de manier waarop een site autoriteit is opgebouwd.

Twitterbericht van Gary Illyes

7. Toename van VR, AR en Smart apparaten

‘Mobile first’ is niets nieuws. In de meeste sectoren is het al zo dat zo’n tweederde deel van het verkeer vanaf een mobiele telefoon komt. Maar nu 5g zijn intrede doet in Nederland komen er een hoop nieuwe mogelijkheden bij voor jouw site die een impuls kunnen zijn voor jouw business. Met hogere internetsnelheden kunnen we gemakkelijker veel data versturen en ontvangen.

Dat biedt meerdere mogelijkheden om op een nieuwe manier verkeer te verkrijgen. Zo zou je als interieur webshop, je klanten de mogelijkheid kunnen bieden om jouw meubels aan de hand van augmented reality binnen hun huidige interieur te plaatsen. Maar ook VR biedt kansen, zo zou je als makelaar online bezichtigingen van een woning kunnen aanbieden. Daarnaast kunnen smart apparaten ervoor zorgen dat je een afspraak met de dokter vanuit huis kunt doen. Dergelijke toepassingen zorgen ook weer voor een bron van nieuwe zoekopdrachten van potentiële klanten, waar je met SEO goed op kunt inspelen.

Wat blijft belangrijk voor SEO in 2021

Ook al is SEO een wereld die snel verandert, sommige dingen veranderen niet. Er zijn nog een aantal zaken die nog altijd kunnen zorgen voor hoge posities in de organische zoekresultaten. Sterker nog, ze zijn essentieel. Content, links en de techniek van je site blijven belangrijk voor een goede vindbaarheid.

De domein autoriteit

‘Content is king’, maar met alleen content kom je er niet. Linkbuilding blijft voorlopig een belangrijk onderdeel van elke SEO strategie. Voor een toppositie is het verkrijgen van backlinks bij de meeste sites een vereiste. Blijf dus ook in 2021 werken aan je backlink profiel en zorg voor nieuwe, relevante links vanuit verschillende domeinen.

Zero click searches

Een featured snippet met een voetbaluitslag of een recept binnen Google zelf kennen wij ondertussen wel, maar Google breidt het aantal ‘zero click searches’ flink uit. Zo kan je vliegtickets boeken, hotels reserveren en met ‘Google for Jobs’ kan je zelfs op zoek naar een nieuwe baan, zonder ooit een andere site te hoeven bezoeken. Dit kan natuurlijk zorgen voor een daling in organisch verkeer, maar door handig in te spelen op dergelijke resultaten kan het ook weer een boost voor je business zijn.

Pagina 1 positie

Een SEO grapje luidt: ‘The best place to hide a dead body, is on page 2 of Google’s search results’.

Dit is natuurlijk een knipoog naar het feit dat vrijwel niemand verder kijkt dan de eerste pagina met zoekresultaten. Dat is nog steeds zo, maar vandaag de dag hoef je niet altijd een toppositie te hebben.

Omdat er steeds vaker ads, snippets en afbeeldingen vertoond worden, zijn mensen steeds vaker geneigd om verder te scrollen om zo doelbewust advertenties te vermijden. Waar men vroeger scrollde, kijkt men nu op een heel andere manier naar de zoekresultaten. Dit noemen we ook wel het ‘pinball pattern’. Toch komen de meeste gebruikers niet verder dan pagina 1 van de zoekresultaten. Dus met een positie 6 of 7, kan je ook nog altijd relevant verkeer naar je site verkrijgen.

pinball pattern

Structured data, Afbeeldingen & local search

Nog altijd zien wij dat veel klanten geen of weinig structured data gebruiken, afbeeldingen niet optimaliseren en niet inspelen op lokale zoekopdrachten. Erg jammer, want daarmee kan je de zichtbaarheid van jouw site vergroten, de laadtijden verbeteren en veel relevant verkeer verkrijgen. Voor veel sites valt er nog genoeg te verbeteren op deze gebieden om meer en relevant verkeer te verkrijgen dat ook echt converteert.

Wil jij in 2021 met SEO naar een hoger niveau? Vraag dan een gratis strategiesessie met één van onze specialisten. Wij analyseren jouw site en vertellen je precies wat je kunt doen voor een betere positie, meer verkeer en sales.

Meer weten? Lees onze andere artikelen

Stefan

Door Stefan Stitselaar

Stefan is één van onze SEO specialisten en weet alles van de nieuwste SEO ontwikkelingen. Dagelijks werkt hij doordachte strategieën uit om onze klanten goed te laten scoren in Google. Een SEO traject kan je gerust aan hem overlaten.

Neem contact op met Stefan