Skip links

SEO trends voor 2020: waar moet je rekening mee houden

Om ervoor te zorgen dat een website goed gevonden wordt in een search engine als Google, is het belangrijk om op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen op het gebied van SEO. In 2019 zijn er meerdere updates geweest die hun impact hadden op de organische zoekresultaten van verschillende sites.

Wij kijken terug naar de belangrijkste ontwikkelingen in 2019 en bespreken de SEO trends voor 2020.

In dit artikel

– SEO in 2020
– Wat blijft belangrijk in 2020
– De 9 SEO trends voor 2020
– Conclusie

online

SEO in 2020

In 2020 blijft organisch verkeer een van de prominente kanalen om verkeer naar een site te verkrijgen. Ook al veranderen de zoekresultaten in de search engine en komen partijen als Bol.com, Amazon en Fonq steeds vaker op een prominente positie te staan, met een goede SEO strategie is het nog altijd goed mogelijk om een top 3 positie te verkrijgen.

Het uiterlijk van de SERP van Google blijft veranderen, en het lijkt er ook op dat Google zich ook steeds verder gaat ontwikkelen richting een market place platform waarop merken en producenten hun producten direct kunnen verkopen. Maar wanneer je als webshop of ondernemer geheel afhankelijk bent van dergelijke kanalen, kan een foutmelding of een schending van bepaalde richtlijnen er voor zorgen dat de verkopen van een webshop direct terugvallen.

Wat blijft belangrijk voor SEO in 2020

Ook al is SEO een wereld die snel verandert, sommige dingen veranderen niet. Er zijn nog een aantal zaken die nog altijd kunnen zorgen voor hoge posities in de organische zoekresultaten. Sterker nog, ze zijn essentieel. Content, links en de techniek van je site blijven belangrijk voor een goede vindbaarheid.Organisch verkeer naar je site is en blijft een stabiel kanaal dat kan zorgen voor een betrouwbare bron van leads en sales. Daarnaast leven wij als mensheid steeds meer online. Vandaag de dag is alles vrijwel digitaal en dat brengt voor SEO ook veel mogelijkheden met zich mee. Online zoeken we informatie, kopen wij producten, we gamen en streamen er op los en wij laten ons ook steeds meer inspireren via online kanalen. Om een potentiële klant of lead op de juiste manier te bereiken met de juiste content, speelt SEO nog altijd een belangrijke rol.

  • Content is KingElke SEO-specialist zal het je nog altijd vertellen ‘content is king’. En dat blijft de komende jaren ook zeker zo. Sterker nog, goede content gaat alleen maar belangrijker worden. Vroeger was het genoeg om de juiste keywords enkele keren terug te laten komen, later kwamen daar synoniemen en gerelateerde keywords bij. Maar met de E-A-T update en de BERT update van Google is goede content nog belangrijker geworden.

    Dankzij de BERT update in november is Google nog beter in staat om de context van een keyword te achterhalen in een bepaalde zoekterm of vraag, waardoor het gemakkelijker wordt om bijvoorbeeld in ‘gesproken’ taal te Googelen. Bovendien is het ook belangrijk ‘wie’ de content plaatst en hoe betrouwbaar deze persoon of het platform is met betrekking tot een bepaald onderwerp.
  • BacklinksHet verkrijgen van links naar je site is misschien wel het moeilijkste wat er is. Het is arbeidsintensief en heeft niet altijd evenveel impact als gehoopt, maar toch blijft het in 2020 erg belangrijk om links te verkrijgen uit verschillende domeinen.

    Toch verandert de wijze van linkbuilding langzaam maar zeker wel. Waar men voorheen links kon ruilen of links op startpagina’s kon plaatsen, zien we dat de impact hiervan steeds kleiner wordt op de organische posities van een site.

    Bij het verkrijgen van nieuwe links is het vooral belangrijk geworden dat de links vanaf domeinen komen die een match hebben met jouw site, producten of diensten die jij levert. Niet alleen moet een domein een bepaalde relevantie hebben, het is ook belangrijk dat de informatie betrouwbaar is. Influencer marketing is een markt die sterk groeiende is, vermoedelijk gaan influencers ook een steeds grotere rol spelen bij linkbuilding.
  • Mobile firstMobile first is niets nieuws, maar is wel de nieuwe norm geworden. Niet alleen voor SEO, maar ook voor een goede gebruikservaring is het belangrijk dat een site vrijwel vlekkeloos werkt op elk mobiele apparaat. Bovendien is snelheid een factor van belang voor al dat mobiele verkeer.

    Met 5G op komst, zullen internetsnelheden exponentieel toenemen, wat de verwachtingen van klanten natuurlijk ook verhoogd. Bovendien zullen AR en VR steeds meer gebruikt worden om visuele elementen over te brengen op de bezoekers van een site.

Dit zijn de 9 SEO trends voor 2020

Alle SEO trends zijn slechts op één ding gericht wat zoekmachines betreft: ‘beter worden’. Zoekresultaten zullen daarom steeds beter aansluiten op de wens of behoefte van een gebruiker. Speel je goed in op deze SEO trends, dan zul je daar het komende jaar veel voordeel uit kunnen halen.

1. Zero click searches

Gebruikers zullen steeds minder vaak klikken op een resultaat. Answer boxes, local packs, lijstjes en recepten geven alle informatie in de SERP, maar ook vliegtickets en hotels boek je simpel via Google. In het laatste kwartaal van 2019 hebben SEO specialisten in Amerika ook al ontdekt dat het mogelijk is om de maximale hoogte van je hypotheek te berekenen. Al was dit vermoedelijk nog maar een test, het zal ongetwijfeld zijn impact hebben op bedrijven en hun online marketing activiteiten.

In 2020 zal het aantal featured snippets alleen maar toenemen. Het wordt voor webshops en bedrijven dus ook steeds interessanter om zichtbaarheid te verkrijgen met een featured snippet of een vermelding in een local pack.

2. Google waardeert experts

Met de Google E-A-T update is het nog belangrijker geworden dat je niet alleen betrouwbare, kwalitatieve content schrijft, maar ook je expertise wordt meegewogen. Des te belangrijker wordt het om reviews, blogs, faq’s en nog meer kwalitatieve content te schrijven. Met de E-A-T update wordt het ook belangrijker wie de content heeft geschreven.

De E-A-T update is halverwege 2019 uitgerold en is vooral gericht op zogenaamde ‘your money, your life’ (YMYL) pagina’s. Dit zijn pagina’s die impact kunnen hebben op de gezondheid, het geluk, de financiële situatie of veiligheid van gebruikers. De E-A-T update richt zich op de kwaliteit van de content en dan met name op basis van de bron of de auteur. Hierbij kijkt Google naar de volgende 3 zaken.

1. Expertise
Hoe deskundig is de informatie van de site of de auteur in de specifieke niche waar het over gaat.

2. Authority
Hoe geloofwaardig is het domein waar de content op staat? Zijn er veel reviews of links die naar dit domein verwijzen?

3. Trustworthiness
Hoe betrouwbaar is een site in brede zin. Het gaat dan om de kwaliteit en veiligheid van een specifieke site.

Bij deze SEO trend is het dus belangrijk om als shop of site bekend te staan binnen je branche of niche. Goede, betrouwbare content voor gebruikers geschreven door een expert of deskundige kan het verschil maken bij deze SEO trend.

3. Betere antwoorden op conversational queries

Voice search bestaat al eventjes, maar de BERT update van Google gaat de antwoorden op natuurlijke vragen aanzienlijk verbeteren. Met deze update zal niet alleen het aantal featured snippets flink toenemen, maar zal de kwaliteit van het antwoord dat vertoond wordt ook steeds beter worden.

Dit is ook een optimalisatie om apparaten als Google Home te verbeteren, zodat deze beter wordt in het beantwoorden van vragen en het verwerken van opdrachten.

Gebruik structured data en maak je content ‘conversational’. Speel in op vragen of geef uitleg over onduidelijkheden bij klanten om hier je voordeel uit te halen.

featured snippet

4. Influencer marketing wordt volwassen

Influencers zijn er al een tijdje, maar veel bedrijven weten influencers nog niet goed in te zetten voor hun SEO activiteiten. Het komende jaar zullen bedrijven en merken meer gaan werken met influencers en ‘brand ambassadors’. Door de E-A-T update kan een bijdrage van een bepaalde celebrity, influencer of expert een behoorlijke impact hebben op het verkeer naar een site.

De afgelopen tijd zag je vooral veel grote merken en bedrijven samenwerken met influencers, maar steeds meer kleine bedrijven werken ook samen met influencers om hun doelgroep te bereiken.

De budgetten die richting influencer marketing worden jaar over jaar hoger en daar zal 2020 geen uitzondering op zijn. Maar het komende jaar zullen steeds meer partijen het daadwerkelijke effect van influencer marketing ook meer en beter gaan meten.

5. Gebruikersgedrag verandert

Het is eigenlijk al een hele tijd geleden dat Google een lijstje met 10 blauwe linkjes liet zien. De drie bovenste links zijn de betaalde linkjes van Google Ads, wat volgt zijn 7 organische resultaten. Vandaag de dag zie je advertenties, van Google Ads, maar ook van Google Shopping. Maar ook afbeeldingen, video’s, knowledge panels en ‘people also ask’ boxen, zie je meer en meer terug. Dit heeft ook een impact op de manier waarop mensen naar de juiste informatie zoeken.
Waar men voorheen logischerwijs van boven naar beneden zocht, scannen gebruikers de zoekresultaten van Google steeds meer van links-naar rechts en zullen ze pas scrollen, wanneer ze het antwoord niet direct vinden. Dit wordt ook wel het ‘pinball pattern’ genoemd. De manier waarop mensen kijken lijkt dus op de manier waarop een bal door een flipperkast rolt.

Het gevolg van deze SEO trend is dat een toppositie niet altijd zaligmakend is. Zo kan een eerste organische resultaat minder clicks krijgen als een featured snippet al antwoord geeft op de vraag, maar jouw top 3 resultaat kan ook flink naar beneden gedrukt worden door een local pack.

pinball pattern

bron: https://www.nngroup.com

6. Verschillende soorten backlinks

Het verkrijgen van backlinks blijft belangrijk, maar we zien nog altijd dat ‘spammy’ backlinkprofielen of websites met veel gekochte links goed presteren, ook al zou je zeggen dat dit tegen de richtlijnen van Google in gaat. Voorheen was het alleen mogelijk om een link op te maken met een ‘rel=follow’ of ‘rel=nofollow’ link attribuut.

Google heeft daar nu verschillende regels aan toegevoegd, namelijk ‘ugc’ wat staat voor user generated content en ‘sponsored’ voor wanneer het om een gesponsord bericht gaat. Google heeft deze aanpassing een tijd geleden al aangekondigd, maar per 1 maart gaat Google dit hanteren.

Zodra deze update gehanteerd wordt, gaat Google deze links als ‘hints’ zien. Dat wil zeggen dat wanneer je een link een ‘nofollow’ attribuut meegeeft dat niet wil zeggen dat Google deze link ook daadwerkelijk niet volgt. Google gaat zelf bepalen welke links het wel of niet crawlt, maar met de link attributen is het dus mogelijk om Google bepaalde aanwijzingen te geven.

Het is aannemelijk dat de links met een ‘nofollow’ attribuut een grotere impact kunnen verkrijgen op de organische positie van een site. Door deze SEO trend, wordt het type backlink dat je verkrijgt waarschijnlijk belangrijker. De manier waarop links verkregen zal hierdoor waarschijnlijk sterk veranderen.

7. Minder keywords, meer voice en visuals

Vandaag de dag wordt Google nog grotendeels op een ouderwetse manier gebruikt. Je typt een zoekterm als ‘Nike schoenen’ of Zwarte Nike Air Max’ in, terwijl je in een winkel zou zeggen: ‘Ik zoek zwarte Nike Air Max schoenen in maat 42’.

Op dit moment is deze vraag nog veel te complex, maar Voice Search is desalniettemin behoorlijk aan het groeien. Bovendien kunnen wij er van uitgaan dat de Voice Search technologie een sprong gaat maken zodra er meer en meer huizen van Smart Home apparaten worden voorzien. Wanneer er meer gesproken wordt, leren de algoritmes van smart speakers, zoals de Google Home of Amazon Echo, ook sneller en wordt het ook steeds interessanter om een taal als Nederlands verder te optimaliseren.

Daarnaast gebruiken mensen steeds vaker reverse image search, de Google Lens of Pinterest om op zoek te gaan naar producten of bijvoorbeeld restaurants. Ook al is Voice Search nog lang niet zo groot als werd verwacht, kunnen wij er wel van uitgaan dat generieke zoektermen als ‘bank’, ‘schoenen’ en dergelijke in volume gaan afnemen omdat het steeds gemakkelijker wordt voor zoekmachines om complexe informatie te verwerken. Een voordeel van deze SEO trend is dat het zowel voor Google als marketeer makkelijk wordt om de zogenaamde ‘user intent’ te achterhalen.

Google Home

8. Betere local search resultaten

Eind 2019 heeft Google een update uitgerold die zich richt op de ‘local search’ resultaten, oftewel de zoekresultaten die gericht zijn op zoektermen als ‘in de buurt’ of ‘in Rotterdam’. Deze update maakt het voor Google makkelijker om synoniemen te begrijpen, maar ook de context van een vraag of zoekopdracht te herkennen. Zo hoef je dus niet per se de juiste naam van een zaak of winkel in te toetsen om het juiste resultaat te verkrijgen.

Voor deze update hoef je verder geen maatregelen te nemen. Google kijkt nog altijd naar hoe relevant en toonaangevend een winkel is binnen een bepaalde afstand om deze op te nemen in lokale zoekresultaten.

9. Privacy speelt een grotere rol

Google en Facebook zijn gratis om te gebruiken, maar ze verzamelen wel continu data van hun gebruikers om zo steeds beter advertenties te kunnen verkopen aan bedrijven. Maar ook andere kanalen, zoals Instagram, Twitter en Whatsapp verzamelen data van hun gebruikers. Steeds meer mensen worden zich hier bewust van en dankzij schandalen, zoals bij Facebook, maken steeds meer Nederlanders zich zorgen om de veiligheid van hun persoonsgegevens. Daarbij zijn ze vooral bang dat hun gegevens gebruikt worden voor identiteitsfraude, cybercrime of de imagoschade die opgelopen wordt wanneer gevoelige informatie op straat komt te liggen.

Ook worden persoonsgegevens meer en meer ingezet om politieke boodschappen te verspreiden onder een bepaalde doelgroep. Het Cambridge-Analytica schandaal heeft bijvoorbeeld de gegevens van 87 miljoen Facebook gebruikers ingezet om gericht campagne te voeren voor Donald Trump. Nog altijd kunnen politieke partijen bij Facebook terecht voor hun advertenties, maar op Google en Youtube zijn advertenties rondom verkiezingen of politieke partijen aan banden gelegd. Twitter-topman Jack Dorsey heeft eind 2019 aangegeven dat politieke advertenties zelfs volledig geweerd worden van het kanaal.

We zien ook dat de zoekmachine DuckDuckGo steeds meer gebruikers krijgt. Deze zoekmachine richt zich volledig op veiligheid, anonimiteit en slaat ook geen persoonsgegevens op. Al is het marktaandeel van DuckDuckGo klein (slechts 1% in Amerika), al sinds de oprichting in 2016 heeft deze zoekmachine flinke groeicijfers laten zien. Vandaag de dag verwerkt DuckDuckGo maar liefst 30 miljoen zoekopdrachten per dag.

Met lekkende persoonsgegevens, schandalen op sociale media en cybercrime is het te verwachten dat steeds meer mensen serieuzer met hun online privacy en persoonsgegevens om zullen gaan.

Conclusie

Dit zijn de 9 belangrijkste SEO trends voor 2020 volgens ons. Enerzijds wordt het lastiger om een goede positie te verkrijgen, maar anderzijds wordt het steeds makkelijker om op specifiekere termen te focussen om daar een voordeel uit te halen. Met deze SEO trends in het achterhoofd kan je nog steeds een groot deel van je sales en leads uit organisch verkeer verkrijgen. Houdt bij zoekmachine optimalisatie altijd de eindklant in het achterhoofd en blijf op de hoogte van de laatste Google updates om in te spelen op de laatste ontwikkelingen op het gebied van SEO.

Hoe denk jij dat SEO zich gaat ontwikkelen in 2020? Mis jij trends in ons artikel? Of heb je hele andere ideeën over SEO in 2020? Laat het ons weten.

Stefan

Door Stefan Stitselaar

Stefan is één van onze SEO specialisten en weet alles van de nieuwste SEO ontwikkelingen. Dagelijks werkt hij doordachte strategieën uit om onze klanten goed te laten scoren in Google. Een SEO traject kan je gerust aan hem overlaten.

Neem contact op met Stefan