Als jij zelf aan de zoekmachine optimalisatie van jouw site werkt of als je eerder met een online marketing bureau hebt gewerkt, zul je het vast wel eens gehoord hebben: ‘content is king!’. Goede content is niet voor niets één van de belangrijkste SEO-pijlers. Maar hoe moet je SEO teksten schrijven? En hoe weet je of jouw SEO teksten goed zijn?
Met een SEO tekst bedoelen wij doorgaans een tekst die geschikt is voor zoekmachine optimalisatie. Er staat voldoende tekst op een pagina en er worden ook bepaalde keywords in de tekst gebruikt, waar voldoende naar wordt gezocht. Ook de kopteksten en metadata zijn voorzien van de juiste keywords. Met zo’n tekst zou het mogelijk moeten zijn om een toppositie in Google te verkrijgen. Maar een SEO tekst bestaat eigenlijk niet, het is beter om gewoon goede content te schrijven die voor zoekmachines geoptimaliseerd is.
Om de content op jouw site vindbaar te maken moet deze voldoen aan een bepaald aantal eisen. Wil je een goede SEO tekst schrijven? Dan moet je rekening houden met de volgende vereisten.
- 1. Goed gebruik van keywordsVoordat je een tekst gaat schrijven, moet je voor jezelf nagaan op welke term de SEO tekst moet gaan scoren. Er moet voldoende gezocht worden naar het keyword en het zoekwoord moet ook aansluiten op de producten die je verkoopt of de dienst die je verleend. Op keywords met een hoog zoekvolume kan je hevige concurrentie verwachten, maar bij een laag zoekvolume kan je ook minder bezoekers verwachten.
- 2. Onpage factorenNaast de tekst op je site, moet je ook oog hebben voor andere onpage factoren. Zo heb je een duidelijke koptekst nodig waar je zoekterm in naar voren komen. Ook je meta title en meta description moeten geoptimaliseerd zijn. Daarnaast moet jij je gebruikte afbeeldingen voorzien van een alternatieve tekst, zodat zoekmachines deze afbeeldingen kunnen interpreteren.
- 3. Relevant voor bezoekersGoede content moet ook informatief of relevant zijn voor bezoekers. Van een lap tekst waar het keyword meerdere malen in naar voren komt hoef je niet veel te verwachten, maar ga je echt in op vragen of interesses van jouw doelgroep? Dan zullen jouw bezoekers de content op je site ook echt lezen.
- 4. Interne linksMet interne links kun jij je bezoekers verwijzen naar belangrijke verwante pagina’s op je site. Maar een interne link kan ook een bepaalde waarde meegeven aan de pagina waar je naar verwijst. Maak je handig gebruik van interne links, dan kan dat een hogere positie in Google opleveren.
- 5. Call to actionsJe schrijft jouw SEO tekst niet alleen om bezoekers te trekken, ze moeten ook iets doen op je site. Zorg er dus voor dat jij in je tekst call-to-actions verwerkt. Vraag je bezoekers om zich op de nieuwsbrief in te schrijven via een handige button of herhaal nog eens de belangrijkste usp’s van jouw webshop.
- 6. FoutloosZoekmachines houden rekening met spelling en grammatica. Heb je een tekst met spelfouten of raar geformuleerde zinnen? Dan kan dat invloed hebben op de kwaliteit van jouw SEO tekst.
- 7. GestructureerdGoede content, die relevant is voor bezoekers, moet ook lekker leesbaar zijn. Zorg er dus voor dat je, naast een koptekst, ook gebruik maakt van verschillende subkoppen, afbeelding en maak ook gebruik van witruimtes. Houdt er ook rekening mee dat jouw SEO tekst ook goed leesbaar moet zijn op een mobiele telefoon. Heb je een recept? Of schrijf je ‘how-to’ artikel? Dan kan jij je content ook opmaken in structured data. Hiermee kan jij je recept of blog direct in de zoekresultaten van Google laten vertonen.
Wil jij zelf je SEO teksten schrijven? Let er dan dus op dat je rekening houdt met de bovenstaande punten, maar houd vooral jouw doelgroep ook in het achterhoofd bij het schrijven van je tekst. Zijn jouw bezoekers benieuwd naar de productspecificaties? Willen ze weten welke voorwaarden jij hanteert? Zijn ze benieuwd wat jouw producten of diensten kosten? Of willen ze vooral geïnformeerd worden?
Schrijf je echt een goede tekst? Dan zullen jouw bezoekers daar ook echt iets mee doen. Het kan zijn dat klanten je artikelen alleen lezen, maar misschien doen ze nog wel veel meer. Om te ontdekken of jouw content goed werkt kan je in Google Analytics kijken naar de gebruikersstatistieken op de url van jouw blog. Is het bouncepercentage hoog? Of blijven mensen korter dan een minuut op de website? Dan valt er waarschijnlijk nog wel wat te verbeteren. Zijn de gebruikers signalen erg goed op jouw site? Dan kan dat ook een positief effect op je vindbaarheid hebben. Voor gebruikers ben jij een belangrijk resultaat en dat ziet Google natuurlijk ook!Er zijn verschillende online tools en programma’s die jou kunnen helpen bij het schrijven van jouw eigen content. Gebruik deze 5 tools om jouw SEO teksten naar een hoger niveau te tillen.1. Answer the Public2. Keyword density checker3 . Ubersuggest4. Google Trends5. Yoast pluginHet schrijven van een goed stuk content op je site kan al knap lastig zijn. Bovendien is het schrijven van goede teksten ook een arbeidsintensief proces. Daarom kiezen veel website eigenaren en ondernemers ervoor om hun content werkzaamheden uit te besteden.
Nu kun je tekstschrijvers of copywriters inhuren om je SEO teksten te laten schrijven. Zij kunnen hele mooie teksten voor je schrijven, maar niet elke tekstschrijver is ook een SEO tekstschrijver. Een SEO specialist daarentegen kan een tekst SEO-technisch zo optimaliseren dat deze een goede positie verkrijgt, maar een echte ‘SEO tekst’ leest over het algemeen niet prettig. Wil jij er zeker van zijn dat je een goede SEO tekst op jouw website krijgt? Vraag dan of je een aantal teksten van tevoren kunt inzien.
Voordelen van SEO uitbesteden
– Jij kunt je tijd en energie in andere zaken steken
– Je loopt minder risico op keyword kannibalisatie.
– Je voorkomt duplicate content op jouw website.
Nadelen van SEO uitbesteden
– SEO uitbesteden kan erg duur worden
– Specialistische kennis kan ontbreken
– Nalezen en redigeren kan alsnog veel tijd kosten
SEO teksten laten schrijven door Yellowlab
Wil jij je SEO teksten laten schrijven? Neem dan contact op met één van onze SEO specialisten of plan een gratis strategiesessie met ons in! Onze SEO specialisten hebben ruime ervaring met het optimaliseren van teksten voor zoekmachines in verschillende branches.