De gemiddelde conversie van webshops ligt rond de 2%. Dit betekent dat zo’n 98% van jouw bezoekers de webshop verlaat zonder een aankoop te doen. Dankzij retargeting kun je deze 98% eenvoudig bereiken en je conversie verhogen.
Wat is retargeting?
Zelfs als je nog nooit van de term retargeting hebt gehoord, is de kans groot dat je er al mee bekend bent. Stel je voor: je hebt in een webshop een winterjas bekeken en uiteindelijk toch niet gekocht. Als je een andere website bezoek, zie je een advertentie (van bv Google Ads) van deze webshop. Niet alleen wordt de jas getoond die je bekeken hebt, maar er worden ook andere jassen in dezelfde stijl getoond, en misschien krijg je zelfs een aanbieding in beeld. Als je de jas vandaag bestelt, krijg je 10% korting. Zo wordt het wel heel verleidelijk om de jas alsnog te bestellen!
Retargeting is dus het gericht adverteren op mensen die jouw webshop hebben bezocht, maar de site hebben verlaten zonder een aankoop te doen. Bij gewone retargeting krijgt iedereen dezelfde advertentie te zien, en bij dynamische retargeting worden de advertenties aangepast aan de interesses van de bezoeker. Ze krijgen dus alleen de product(groepen) te zien waar ze in de webshop op geklikt hebben.
Hoe werkt retargeting?
Op je eigen website plaats je eenmalig een code. Met behulp van deze code kun je je bezoekers groeperen op type en daar advertenties op afstemmen. Zo kun je een groep maken voor bezoekers die alleen de voorpagina hebben bezocht, maar ook een groep voor bezoekers die het winkelmandje hebben verlaten zonder door te klikken naar de afrekenmodule. Je kunt heel specifiek kijken naar de verschillende types bezoekers, wat handig is als je een breed productaanbod hebt.
Vervolgens kun je voor ieder type bezoeker gerichte advertenties maken. Een bezoeker die naar smartphonehoesjes heeft gekeken, haal je waarschijnlijk niet terug door advertenties van PC’s te laten zien. Met behulp van retargeting krijgt deze bezoeker te zien waar hij naar zoekt; in dit geval smartphonehoesjes.
Via het Remarketing platform in Google AdWords kun je vervolgens bieden op advertentieruimte en worden jouw advertenties getoond op alle websites met Google Ads, exclusief aan jouw uitverkoren bezoekerstypes.
Voor hoeveel extra conversie zorgt retargeting?
Exacte betrouwbare cijfers zijn er niet, maar uit verschillende bronnen blijkt dat het logisch is dat steeds meer online webshops investeren in retargeting; het werkt. Niet allen verhoog je via retargeting je conversie, ook voor je naamsbekendheid doet het wonderen. Bezoekersgroepen die geconfronteerd worden met retargeting, zijn 70% meer bereid over te gaan tot een aankoop, dan groepen die geen advertenties te zien krijgen.
Voor wie is retargeting interessant?
Op dit moment wordt retargeting voornamelijk door grote online retailers gebruikt, maar het is een krachtig instrument dat ook voor kleinere webshops erg geschikt is. Omdat het met een biedingensysteem werkt, zijn de kosten beheersbaar en inzichtelijk. Je kunt eenvoudig instellen welke bezoekerstypen je wilt bereiken, en hoe lang je een campagne wilt laten lopen.
De valkuil van retargeting
Het grote voordeel van retargeting is dat je bezoekers makkelijk kunt bereiken. Het nadeel van retargeting is dat je bezoekers makkelijk kunt bereiken. Door mensen op iedere website te confronteren met die ene jas die ze toch maar niet gekocht hebben, kun je zorgen voor een overkill wat alleen maar irritatie oplevert.
Gelukkig kun je bij de meeste platformen aangeven hoe vaak je een iemand wilt bereiken met dezelfde advertentie, en is overkill makkelijk te voorkomen en kun je op eenvoudige wijze je conversie verhogen.