Skip links

1. DE UITDAGING

75% minder bezoek

Ondanks het grote aanbod van de webshop, bleef het organische verkeer erg achter.

Begin 2018 trok de site maandelijks nog zo’n 4.000 sessies, maar vanaf maart liep het aantal bezoeken sterk terug tot amper 1.000 sessies per maand. Vanaf Oktober 2018 hebben wij gewerkt aan het verbeteren van de site, om zo weer voldoende organisch verkeer te verkrijgen.

2. DE OORZAAK

Onvoltooide Site migratie

De Franse variant van de site was verwijdert, maar deze url’s kwamen we nog wel in verschillende zoekresultaten tegen en leiden allemaal tot een bezoek aan de 404 pagina van Wereldwijn Online. Al snel werd ons duidelijk dat er, naast het verwijderen van de Franse variant, geen verdere stappen zijn genomen om de site technisch op orde te houden.

Om het grote aantal 404’s te verhelpen, hebben wij honderden verschillende url’s geredirect naar de meest relevante Nederlandse url’s. Zodoende leverde bezoek niet direct een 404 op. Daarnaast zagen wij dat zowel de Franse als de Nederlandse site gebruik maakte van een enorme hoeveelheid ‘tags’ die zich focuste op termen als ‘rode wijn’ of ‘Franse wijn’. Vaak denkt men dat het aanmaken en vullen van tags goed is voor SEO bij Lightspeed, echter zitten deze tags vaak eerder in de weg en kunnen ze zogenaamde ‘duplicate content’ veroorzaken.

Het is namelijk niet mogelijk om deze pagina’s goed in de menustructuur te verwerken of verder te optimaliseren met metadata of bijvoorbeeld te voorzien van een subcategorie. Wij raden het gebruik van tags eigenlijk altijd af en hebben de verschillende tags allemaal verwijdert en waar nodig geredirect naar de meest relevante pagina.

Met het opschonen van de site kregen wij een veel duidelijker beeld van de huidige posities van de site en het verkeer wat daaruit naar voren kwam. Daarnaast hebben wij het Google Analytics account flink opgeschoond zodat wij direct concrete, heldere data konden opbouwen.

3. DE OPLOSSING

Zichtbaarheid verkrijgen

Eigenlijk werden alleen de homepage, een aantal productpagina’s en enkele categorieën redelijk goed bezocht. Echter heeft Wereldwijn Online met tientallen categorieën, meerdere druivenrassen en uiteenlopende wijnhuizen, meer dan genoeg mogelijkheden om beter zichtbaar te worden.

In het enorme assortiment van Wereldwijn Online worden wijnen ingedeeld per land en zelfs per regio. Dit zorgde voor een wildgroei aan landingspagina’s die lang niet allemaal interessant waren. Daarom hebben wij per land gezocht naar populaire wijnsoorten en regio’s. De streken waar voldoende zoekvolume naar was hebben wij alleen behouden. Daarbij hebben wij aan de hand van linkbuilding gezorgd voor een goede positie op wijnlanden als Hongarije, Zuid-Afrika, Argentinië en Chili. Omdat de concurrentie stevig is op wijnlanden als Frankrijk en Italië, hebben wij juist ingespeeld op de niches binnen het assortiment van Wereldwijn Online. Na optimalisatie hebben de verschillende wijnlanden en regio’s bijna anderhalf keer zoveel organische sessies verkregen.

Vervolgens hebben wij de verschillende merken of wijnhuizen beter zichtbaar gemaakt door ze in de menustructuur te verwerken.Daarnaast hebben wij natuurlijk ook voor deze wijnhuizen een mooi SEO tekst geschreven, zodat deze voorzien was van de juiste zoektermen. Daarmee is het verkeer naar deze wijnhuizen met meer dan 160% toegenomen.

4. HET RESULTAAT

85% meer organisch verkeer

Aanvankelijk was het erg lastig om onze resultaten goed te meten. Omdat het SEO verkeer meer dan gehalveerd was, keken wij maandelijks naar rode cijfers. In maart 2019 konden we echter eindelijk conclusies trekken uit de data, omdat de Franse variant rond die tijd verwijderd was in het jaar daarvoor.

Die eerste maand zagen wij een stijging van maar liefst 164% in organische sessies. Bekijken wij de cijfers over het gehele jaar, dan zien wij maar liefst een stijging van 85% in organische sessies, met een omzetstijging van 117%. Een bijzondere prestatie in een online wereld met meerdere grote concurrenten.

Dit zijn natuurlijk fantastische cijfers, maar er zijn nog meer mogelijkheden om meer organisch verkeer te kunnen verkrijgen aan de hand van doorlopende SEO optimalisaties. Bovendien verkrijgt de website nu zoveel verkeer dat het interessant wordt om aan de slag te gaan met conversie optimalisatie door te A/B testen en Hotjar in te gaan zetten. Zo kunnen wij doorwerken aan de verdere groei in verkeer en omzet.

Wijn-spijscombinaties

Relevante wijn-spijs combinaties

Er was een overdaad aan pagina’s die een zoekmachine moet crawlen

De website van Wereldwijn Online had veel wijn-spijs combinaties met een aansluitend assortiment. Echter werd er weinig gezocht naar verschillende wijn-spijs combinaties en waren de pagina’s gevuld met honderden flessen, wat zorgde voor een overdaad aan pagina’s die een zoekmachine moet crawlen.

Op basis van een keyword research hebben wij gekeken naar wijn-spijscombinaties waar interesse in is. Vervolgens hebben we deze structuur helemaal opnieuw uitgewerkt en voorzien van informatieve content en een beperkt aansluitend aanbod, zodat klanten hun keuze goed kunnen maken zonder overweldigd te worden door het aanbod.

Ook al wordt er niet heel veel gezocht naar wijn-spijs combinaties, kunnen deze keywords uiteindelijk wel veel verkeer opleveren, met name wanneer je inspeelt op seizoensgevoelige keywords. Zo leverde de ‘wijn bij konijn’ pagina alleen in december al zo’n 500 sessies op. Dit is natuurlijk een gerecht dat veel rond de Kerst bereidt wordt en natuurlijk zijn mensen eerdere bereid om wat extra te betalen voor een goede, bijpassende wijn. In die ene maand heeft deze wijn-spijscombinatie bijna meer verkeer getrokken dan alle andere wijn-spijscombinaties gedurende het jaar.

In totaal hebben wij het verkeer uit wijn-spijscombinaties weten te verdubbelen voor Wereldwijn Online.

Het belang van interne en externe links

Het grote aanbod van Wereldwijn Online zorgde voor een heleboel landingspagina’s en een heleboel interne links. Door die grote hoeveelheid links, wordt het voor een zoekmachine lastig om in kaart te brengen welke pagina’s belangrijk zijn. Links worden namelijk verdeeld over honderden verschillende pagina’s.

landingspagina's

Om die reden hebben wij besloten een groot aantal pagina’s te verwijderen, zodat het aantal interne links op een pagina ook flink zou teruglopen. Vervolgens hebben wij een duidelijke focus gelegd op pagina’s die wel belangrijk zijn. Zo wordt er nog wel naar alle wijnregio’s gelinkt, maar niet meer naar alle wijnhuizen, wijnsoorten en druivenrassen.

Naast het optimaliseren van de interne linkstructuur, hebben wij natuurlijk ook de domein autoriteit weten te vergroten. Daarbij hebben we links verkregen op verschillende wijnlanden, wijnhuizen en wijn-spijs combinaties om precies te kunnen optimaliseren op de termen die voor Wereldwijn Online het verschil kunnen maken.

Stefan

SEO specialist

Met zo’n 5 jaar ervaring bij zowel grote als kleine klanten is Stefan een echte allround SEO-specialist. Voor onze klanten zorgt hij niet alleen voor meer verkeer naar de site, maar ook voor meer leads en een hogere omzet. Welke uitdaging jij ook hebt, Stefan weet als geen ander wat er voor nodig is om die toppositie in Google te krijgen.