Skip links

1. DE UITDAGING

Een relevant aanbod

Baby- en kinderkleding is net zo divers als fashion voor volwassenen.

Met maar liefst 50 verschillende merken en een hoge omloopsnelheid van het assortiment, kan het voor klanten lastig worden om leuke items te vinden in de juiste maat. Om die reden is het voor klanten vaak lastig om in het grote assortiment de producten te vinden waar ze naar op zoek zijn, wat natuurlijk de conversie in de weg zit.

2. DE OPLOSSING

Persoonlijk en overtuigend

Met behulp van de tool Datatrics is het mogelijk om gepersonaliseerde content en overtuigingstechnieken te tonen waarbij wij op elke fase in de klantreis kunnen inspelen op de wensen en behoeftes van klanten.

Datatrics verzamelt data van klanten en koppelt hun gedrag aan een specifiek klantprofiel. Binnen dit klantprofiel passen bepaalde producten en boodschappen die leiden tot een hogere conversie. Uiteindelijk leidt dit tot een persoonlijkere en relevante klantreis wat zorgt voor een hogere conversie.

Zo kunnen wij aan klanten bijvoorbeeld precies de producten laten zien die in de juiste maat op voorraad zijn, maar bijvoorbeeld ook items van het favoriete merk van een klant kunnen wij prominent naar voren brengen. Vervolgens kunnen wij op basis van verschillende overtuigingsprincipes klanten overtuigen om snel een bestelling te plaatsen.

We kunnen bijvoorbeeld inspelen op de schaarste van een bepaald product. Een klant die dit item echt wil hebben, zal direct bestellen om te voorkomen dat ze dat leuke boxpakje misloopt.

3. DE OPBRENGST

Grote groei in conversiepercentage

I am text block. Click edit button to change this text. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Meer conversie
41
Meer transacties
36
Gemiddelde orderwaarde
12
Abandoned cart mail

Abandoned cart mail

Een andere mooie mogelijkheid met Datatrics in combinatie met een Lightspeed webshop, is het versturen van ‘abandoned cart emails’.

Lightspeed wist een verlaten winkelwagentje na 30 minuten, maar Datatrics bewaart deze gegevens om klanten later te herinneren aan de bestelling die niet voltooid is. Met veel bezoekers die de checkout niet voltooien, was de abandoned cart mail een enorme conversieboost voor Schattige Babykleertjes.

Live a/b testen

Het zelflerende algoritme is afgelopen jaar maart begonnen met het verzamelen van data. Op basis van de verzamelde data startte Datatrics met het tonen van gepersonaliseerde content, zoals pop-ups, productaanbevelingen en overtuigingstechnieken (let op, nog maar 2 op voorraad!). Omdat de helft van de bezoekers de Datatrics variant te zien krijgt, kunnen we de effecten van Datatrics goed a/b testen en het algoritme optimaliseren.

De bezoekers op de site met gepersonaliseerde content converteerden al na enkele maanden veel beter. converteren. Vervolgens hebben wij de verhouding opgeschaald naar 70/30 om nog meer conversie te kunnen verkrijgen. Zo kunnen we de prestaties van Datatrics live a/b testen en optimaliseren.

Naast een flinke groei in bezoekersaantallen, zien wij ook dat de gebruikerssignalen erg goed zijn. Zo is het bouncepercentage met 27% laag gebleven en blijven bezoekers gemiddeld langer dan 4 minuten op de site aanwezig.

41% meer conversie

Uiteindelijk was het conversiepercentage van Datatrics maar liefst 40% hoger dan de controlegroep. Een enorme stijging die aanzienlijk heeft bijgedragen aan de uiteindelijke omzet.

Met Datatrics kunnen wij verschillende doelgroepen steeds verder segmenteren op basis van data. Hierdoor kunnen wij steeds specifiekere en relevantere producten vertonen aan een selecte doelgroep. Ook via bijvoorbeeld gepersonaliseerde mailings, waarbij klanten op basis van interesse in een specifiek merk in combinatie met geslacht zeer relevante mails ontvangen.

Don

Datatrics expert

Al vanaf dag 1 heeft Don zich bij Yellowlab gespecialiseerd in het inzetten van gepersonaliseerde content en overtuigingstechnieken met behulp van Datatrics. Wil je meer weten over Datatrics en de mogelijkheden die jij hebt met personalisatie? Jij kan met al je vragen bij Don terecht.