Skip links

1. DE UITDAGING

Een relevant aanbod

De uitdaging was voor Biker Outfit -een grote speler op de Nederlandse markt voor motorkleding en accessoires- om hun klanten nog beter te kunnen bedienen met een relevantere shopervaring.

2. DE OPLOSSING

Hoge relevantie tijdens de gehele customer journey

Doordat er dankzij personalisatie in elke fase van de customer journey gehandeld kan worden naar de wensen en behoeftes van een specifiek klantprofiel is de kans niet alleen groter dat deze gebruiker bij jou een bestelling plaatst, deze gebruiker heeft op deze manier een veel prettigere ervaring.

3. DE OPBRENGST

Binnen 3 maanden zagen wij het conversiepercentage met maar liefst 19% stijgen!

Meer conversie
19
Meer transacties
191
Stijging gemiddelde orderwaarde (euro)
3,8

Hoge relevantie tijdens de gehele customer journey

Doordat er dankzij personalisatie in elke fase van de customer journey gehandeld kan worden naar de wensen en behoeftes van een specifiek klantprofiel is de kans niet alleen groter dat deze gebruiker bij jou een bestelling plaatst, deze gebruiker heeft op deze manier een veel prettigere ervaring.
Wanneer je als gebruiker de site van Biker Outfit bezoekt zal je niet vermoeid worden met een aanbod dat niet aansluit bij jou als persoon.
Blijkt uit jouw klikgedrag dat je op zoek bent naar een motorhelm in een specifieke stijl? Dan zullen we jou op bepaalde punten een aanbeveling doen die ook écht speciaal voor jou is geselecteerd.

Naast vaste blokken op de website die een gepersonaliseerd productaanbod tonen, kunnen we ook op andere methodes de bezoeker bijstaan in hun zoektocht naar de perfecte motor outfit.

Zo laten wij bijvoorbeeld een bericht binnenvliegen wanneer zij binnen een straal van 10 km van de fysieke winkel zijn met de uitnodiging om langs te komen in de winkel wanneer zij nog in de vergelijking fase zitten.

Zo kunnen zij de producten daar op hun gemak passen en de kans dat ze een aankoop doen voordat zij de winkel verlaten is zo groter. Daarnaast kan het personeel van Biker Outfit in de winkel natuurlijk heel goed advies bieden.

De kracht van machine learning

Voor het tonen van dit gepersonaliseerde aanbod en het in kaart brengen van het volledige klantprofiel maken wij gebruik van het super intelligente algoritme van Datatrics. Dit algoritme maakt gebruik van machine learning om zo de meest relevante aanbevelingen op het juiste moment te doen. Het zelflerende algoritme van Datatrics wordt steeds slimmer en beter, waardoor het steeds beter begrijpt wat wel of niet werkt bij bepaalde klanten.

In deze eerste fase draaien de campagnes in principe als een soort A/B test waar 50% van de gebruikers de gepersonaliseerde content te zien krijgt en de andere 50% de standaard variant van de webshop. Op deze manier kan het algoritme beslissen welke gepersonaliseerde vertoningen beter scoren dan de standaard content. Op deze manier kunnen we ook het resultaat van de campagnes meten. Wanneer de campagnes goed draaien kunnen we deze verhouding opschalen om meer vruchten te plukken van deze personalisatie, maar het blijft belangrijk de controlegroep niet te klein te maken.

Don

Datatrics expert

Al vanaf dag 1 heeft Don zich bij Yellowlab gespecialiseerd in het inzetten van gepersonaliseerde content en overtuigingstechnieken met behulp van Datatrics. Wil je meer weten over Datatrics en de mogelijkheden die jij hebt met personalisatie? Jij kan met al je vragen bij Don terecht.