Skip links

7 tips voor een pakkende advertentietekst

Je kent het wel. Na het uitvoeren van je Keyword research en het plannen van je campagne opbouw ben je toe aan de volgende stap. De juiste zoekwoorden maken en een pakkende advertentie tekst schrijven. Maar hoe schrijf jij nu een goede advertentietekst die opvalt tussen de concurrenten? En hoe krijg je de potentiële klant zover om door te klikken en jouw site te bekijken? Wij geven je 7 tips om de beste advertentietekst te schrijven voor jouw campagnes.

1. Noem het gekozen zoekwoord in de advertentietekst.

Deze tip ligt wat voor de hand, maar mag dan ook absoluut niet vergeten worden. De kwaliteitsscore van een zoekwoord wordt namelijk bepaald door twee onderdelen: de advertentierelevantie en de ervaring op de bestemmingspagina. Het is dus belangrijk dat de landingspagina bij je advertentie past, maar om een goede kwaliteitsscore te krijgen is het vermelden van de zoekterm dus een must. Heb jij een kwaliteitsscore van 10/10, dan profiteer je van vele voordelen.

Ten eerste zal de advertentie vaker vertoond worden aangezien Google een voorkeur heeft voor advertenties van goede kwaliteit. Daarbij krijg je korting op je CPC (cost per click). Dit kan oplopen tot wel 50%. Bij het schrijven van een goede advertentietekst is het dus belangrijk om na te denken over de zoekwoorden en deze in de advertentietekst te noemen.

advertentieteksten

2. Maak gebruik van keyword insertion

Met een Keyword Insertion krijgt je advertentietekst een dynamisch randje. Stel je gekozen zoekwoord is ‘zwarte hapjespan’. Dit zoekwoord heb je exact en als broad match modified zoekwoord toegevoegd. Je hebt deze zoekterm dus op de volgende manieren toegevoegd ‘[zwarte hapjespan]’ en ‘+zwarte +hapjespan’.

In je advertentietekst voeg je vervolgens bij Kop 1 het volgende in ‘{KeyWord:Zwarte Hapjespan}’. Dit zorgt ervoor dat de term ‘zwarte hapjespan’ genoemd wordt als men ernaar zoekt, maar zoekt een gebruiker op ‘zwarte hapjespan kopen’ dan kan Google deze exacte zoekterm ook vermelden in de kop van de advertentietekst.

Dankzij keyword insertion sluit jouw advertentie beter aan op de vraag van de gebruiker, wat de CTR (click-through-rate) zal verhogen. Bovendien speelt je met deze pakkende advertentietekst ook beter in op de intentie van gebruikers.

3. Gebruik jouw USP’s in je advertentie

advertentietekst met up's

In de koppen van een advertentietekst kun je 30 tekens kwijt. In de beschrijvingen zijn dit 90 tekens. Het is maar een kleine regel, dus hier wil jij klanten wel overtuigen van jouw uitstekende voorwaarden en goede services. Noem daarom altijd jouw usp’s in je advertentieteksten.
Hoewel ‘gratis retourneren’ natuurlijk een pluspunt is, werken dit soort teksten vaak minder goed dan bijvoorbeeld ‘het grootste assortiment’.

Voor elke klant zijn andere usp’s belangrijk. Dus probeer verschillende usp’s te vermelden in je advertentieteksten en ontdek waar jouw klanten het beste op reageren door hiermee te experimenteren. Maak meerdere advertenties aan met verschillende koppen of beschrijvingen en vergelijk de resultaten in Google Ads. Zo kun je zien wat het beste werkt om jouw klanten te overtuigen.

4. Maak de advertenties productspecifiek

Als je veel campagnes hebt met advertentiegroepen voor specifieke producten, maak dan je advertentieteksten ook productspecifiek. Adverteer je bijvoorbeeld voor een hapjespan met een diameter van 26cm van het merk Tefal dan is je zoekwoord waarschijnlijk [tefal hapjespan 26cm].

Dit zoekwoord laat je terugkomen in één van je koppen en een beschrijving. Probeer de tweede beschrijving ook productspecifiek te maken, zo zorg je ervoor dat gebruikers die klikken ook daadwerkelijk te zien krijgen waar ze naar op zoek waren. Denk bijvoorbeeld aan de volgende beschrijving. 

“Met deze hapjespan van Tefal zet jij de beste gerechten op tafel. Hapjespan met een diameter van 26cm.”

Een gebruiker weet zo dus heel goed wat hij of zij kan verwachten bij deze advertentietekst. De gebruikers die niet op zoek zijn naar deze pan, of bijvoorbeeld op zoek zijn naar een andere diameter, zullen waarschijnlijk ook niet klikken en hier zul je dus ook geen kosten op maken. De gebruikers die deze pan wel zoeken, zullen sneller klikken aangezien jij het product aanbiedt waar zij naar op zoek zijn. Zo maak je niet alleen je beschrijving beter, je verkrijgt ook relevanter verkeer op jouw site.

5. Noem altijd een Call-to-action in je tekst

Wat wil je dat gebruikers gaan ondernemen na het lezen van jouw tekst? Denk daar eens goed over na en vermeldt het op subtiele wijze in jouw tekst. Met een call-to-action zet je de gebruiker aan het werk en geef je hem de opdracht om jouw sales funnel te betreden. Denk bij een call-to-action aan teksten als ‘ontdek ons assortiment’, ‘bestel direct’ of ‘laat je inspireren’.

Wil jij dat jouw bezoekers direct een bestelling plaatsen? Een offerte opvragen? Of zich inschrijven voor de nieuwsbrief? Vermeld het dan in je kop of beschrijving om te zorgen voor om te zorgen voor een goede CTR en een hoger conversiepercentage met een pakkende advertentietekst.

call to actions

Elke advertentie gebruikt een CTA als ‘vind uw hotel’ of ‘boek online’

Coca cola

6. Verplaats je in jouw doelgroep

Het is misschien ingewikkeld om toe te passen omdat je niet precies weet waar jouw ideale klant naar op zoek is, maar het is zeker de moeite waard om hierover na te denken. Wat is jouw best verkochte product? Op welk zoekwoord wordt je vaak gevonden? Waar kennen jouw klanten je van? Dit zijn interessante vragen om te beantwoorden voordat je aan een pakkende advertentietekst begint.

Zo heeft Coca Cola bijvoorbeeld onder de naam ‘Share a coke with…’ een campagne gestart met gepersonaliseerde flessen. Natuurlijk waren er direct talloze mensen die naar de supermarkt of kiosk gingen op zoek naar een flesje met hun eigen naam.

Wat kun jij je klanten bieden wat concurrenten niet kunnen bieden? Verwerk dit in je tekst en probeer de tekst te richten aan je klant.

7. Experimenteer en vergelijk verschillende teksten

Heb je een pakkende advertentietekst geschreven en wil je weten of de advertentietekst inderdaad zo goed is, als jij denkt dat het is? Dan is er een makkelijke manier om dit te testen, namelijk door met verschillende teksten te experimenteren.

Schrijf voor elke advertentiegroep minimaal 2 uitgebreide tekstadvertenties. Zorg ervoor dat deze een klein beetje van elkaar verschillen. Na een aantal dagen of weken zul je verschillen zien in de prestaties van beide teksten. Bij de ene advertentie is bijvoorbeeld de CTR veel hoger of er volgen meer conversies uit de productspecifieke advertentietekst. Door verschillende advertentieteksten uit te proberen en te vergelijken, ontdek je vanzelf wat wel of niet werkt. Hierna kun je de slechtst presterende advertentie uitzetten en de pakkende advertentietekst inzetten om te zorgen voor de beste prestaties.

Responsive ad

Voeg naast de twee uitgebreide tekstadvertenties ook responsive tekstadvertenties toe. In dit advertentieformat kun je 15 koppen en 4 beschrijvingen invullen. Google gaat zelf experimenteren met deze verschillende koppen en beschrijvingen en laat advertenties die goed presteren vanzelf vaker zien.

Na een bepaald aantal vertoningen kun je makkelijk zien welke koppen en welke beschrijvingen het beste resultaat opleveren. Vervolgens kun je een uitgebreide tekstadvertentie vullen met deze koppen en beschrijvingen om zo je advertentiegroep steeds beter te laten presteren.

Met deze bruikbare tips moet het lukken om een pakkende advertentie tekst te schrijven. Blijf dus vooral proberen en experimenteren met verschillende teksten. Heb je nog vragen of wil je meer weten over het schrijven van advertentieteksten? Neem dan contact met ons op!

Door Maarten Den Heijer

Maarten laat als SEO en SEA specialist het betaalde en organische verkeer mooi hand in hand lopen. Hij kan als de beste het meeste uit beide werelden halen.

Neem contact op met Maarten