Skip links

Is jouw site geschikt voor Mobile First Indexing?

Mobile First Indexing is niet meer de toekomst, maar de nieuwe standaard. Veel website eigenaren waren huiverig toen Google de Mobile First Indexing aankondigde. In de volksmond ontstond al gauw de term ‘Mobilegeddon’. Maar wat betekent dit nou eigenlijk voor jou als webshop eigenaar en de ranking van jouw pagina’s in de zoekmachine? Wij zetten graag het een en ander voor jou op een rijtje zodat je niet achter blijft in het oude SEO tijdperk. Maar eerst even voor de nieuwkomers; Wat is Mobile First Indexing?

Het mobiele internetgebruik is de afgelopen jaren zo rap gestegen dat het op meerdere markten een grotere gebruikersbasis heeft dan het internetgebruik op desktop. Op basis van deze bevindingen heeft Google gezegd dat de mobiele website eigenlijk belangrijker is dan de desktop variant en dat alle Google Bots dan ook de prioriteit moeten leggen bij de mobiele versie van de website. De verschuiving van deze prioriteit heet ‘Mobile First Indexing’ ook wel afgekort tot MFI.

Google heeft in de afgelopen maanden al een hoop websites aangewezen waarbij MFI van kracht zal zijn en heeft onlangs aangegeven dat inmiddels de helft van alle pagina’s in de zoekresultaten betreft. Als dit voor jouw website/webshop het geval is, krijg je hiervan een melding in de Google Search Console. Is dit bij jou al het geval?

Bij Mobile First Indexing wordt de mobiele versie van de website dus als eerste gecrawld en geïndexeerd. Dat betekent dus dat de positie van de mobiele website in de zoekresultaten afhangt van, onder andere, de content op de mobiele variant. Niets meer, niets minder.

Welke mogelijkheden voor een mobiele webshop zijn er?

Het komt niet vaak voor dat een webshop geen geschikte mobiele variant heeft. Een website kan namelijk op meerdere manieren een mobiele variant hebben. Voor alle methodes heeft Google in een lijst met best practices aangegeven wat er verandert met de komst van MFI en welke variant van de content voorkeur heeft voor indexering.

De eerste methode die al snel te binnen schiet bij vele is een aparte mobiele website. Waar het gehele ontwerp en domein uniek is aan deze mobiele omgeving. Vaak draait deze dan op een variant van je eigen domein zoals ‘m.jouwdomein.nl’ of ‘www.jouwdomein.mobile’.
Bij deze methode is het makkelijk om de inhoud apart aan te passen voor mobiele gebruikers. Echter heb je vaak wel een apart content management systeem (cms) nodig om wijzigingen door te voeren etc. Ook is deze methode niet de beste optie met SEO-werkzaamheden in gedachten. Hiervoor moeten vaak lastige constructies geïmplementeerd worden.

Een andere optie is om de huidige website compleet responsive te maken, wat betekent dat er geen noodzaak is aan een aparte website. De content op een responsive website wordt automatisch aangepast aan de hand van het device van de gebruiker. Op deze manier heb je maar één website nodig en is de content van de desktop en mobiele variant in principe gelijk (tenzij dit anders geprogrammeerd wordt).

Mocht je op geen enkele wijze een mobiele website variant beschikbaar hebben, raden wij aan hier mee aan de slag te gaan. Google zal bij afwezigheid van een mobiele variant wel de desktop variant kunnen indexeren maar de kans is groot dat je dan wel minder goed rankt dan de mobielvriendelijke buren in het web.
Ga nu echter niet overhaast een mobiele versie ontwikkelen en live zetten voor dat deze compleet en goed getest is. Een goede desktop variant is alsnog beter dan een half ontwikkelde en slecht geoptimaliseerde mobiele variant!

Mobile SEO

Er zijn echter wel een paar punten om rekening mee te houden als je een mobiele variant voor zoekmachines gaat optimaliseren. Het is namelijk belangrijk dat de mobiele variant qua relevantie gelijk is aan de desktop variant. Houd dus rekening met onder andere de volgende punten in de SEO strategie:

  • Content: zorg dat de belangrijkste content op beide varianten gelijk is. Dus teksten, video’s en afbeeldingen (vergeet de alt-tags niet!)
  • Metadata: het is belangrijk dat de meta titels en omschrijvingen voor beide varianten ook gelijk aan elkaar zijn.
  • Structured data: als je gebruik maakt van structured data is het ook noodzakelijk deze gelijk te hebben op beide varianten van de website.

Een goede tool om te testen of de content gelijk is, is de Mobile First Index SEO page audit van Pure Oxygen Labs. Hierin zie je exact hoe de desktop- en mobiele variant van elkaar verschillen.


Natuurlijk is het wel mogelijk om een beetje verschil aan te brengen in beide varianten om bijvoorbeeld de mobiele site ook gebruiksvriendelijker te maken voor mobiele gebruikers. Zo is het bijvoorbeeld geen enkel probleem om een deel van de content te verschuilen onder een uitklapbaar blok voor de mobiele variant.

Verder is SEO voor mobiel niet veel anders dan ‘normale SEO’. Het blijft belangrijk om te zorgen voor natuurlijk geschreven content waar je per pagina de focus legt op een bepaalde term. Het is daarnaast wel van groot belang om ervoor te zorgen dat de bestemmingspagina’s een goede gebruiksvriendelijkheid hebben.


Wat verstaan we onder een Mobile-Friendly webshop?

Stel je voor: De belangrijke categorieën en producten ranken goed in de zoekresultaten en er wordt veel op jouw pagina geklikt. Perfect toch?

Helaas is dit niet de eindhalte. Als webshop wil je namelijk gevonden worden, maar het belangrijkste is gebruikers het zo makkelijk mogelijk te maken om voor jou te kiezen bij het vervullen van hun behoeftes.

Voor desktop bezoekers hebben marketeers al zo’n 15 jaar kunnen onderzoeken welke elementen op een desktop webshop een conversie verhogend effect heeft. Echter hebben we pas een aantal jaar ervaring op kunnen doen met mobiel. En dit wereldje werkt toch vaak anders dan we verwachten. We hebben nog een hoop te leren op dit gebied, maar een aantal dingen kunnen we toch met zekerheid zeggen.

Kies de juiste plek voor tekstuele content

Content in de vorm van tekst is onmisbaar op een webshop. Het is een manier voor de bezoeker om informatie op te doen zodat deze een weloverwogen beslissing kan maken. Daarnaast is tekstuele content de plek waar je op de pagina focus kan leggen op bepaalde keywords.

Het is voor een webshop echter funest om al deze content bovenaan de pagina te zetten. Hiermee zorg je ervoor dat de belangrijkste elementen, de producten, naar beneden gedrukt worden. Op een mobiele site resulteert dit er al snel in dat gebruikers eerst lang moeten scrollen voor ze bij een product uit komen. De beste oplossing is dus om bovenaan de pagina een korte sfeer tekst te plaatsen, en vervolgens meer de producten in de schijnwerpers te zetten.

Content blokken zouden eventueel ook (deels) verborgen kunnen worden onder een uitklap menu. Het is hierbij wel belangrijk om hier de juiste methode voor te gebruiken. Als deze content bijvoorbeeld met een Javascript element ingeladen wordt kan een zoekmachine moeite hebben om deze content te crawlen en wordt deze mogelijk niet geïndexeerd.

Als je daarnaast klik elementen op de pagina gebruikt (knoppen, linkjes etc.) zorg er dan voor dat deze niet te dicht op elkaar zitten. Bedenk bij jezelf dat een mobiele gebruiker moet klikken met een duim die, als het goed is, dikker is dan een pointer.

Er is vaak een directe correlatie te zien tussen de stijging van de laadtijden van een pagina, en de bouncepercentages van diezelfde pagina. In onderstaande bron zie je hoe verschillende laadtijden in verhouding liggen met een stijging van het bouncepercentage. Let wel op, dit is het gemiddelde van meerdere sectoren in meerdere locaties.


Laadtijden verminderen op mobiel

Probeer ervoor te zorgen dat de webshop niet te zwaar beladen is met grote afbeeldingen, lokale video’s of javascript elementen. Dit zal er mede voor zorgen dat de laadtijd van een pagina aanzienlijk langer wordt. Mobiele apparaten doen er vaak al langer over om een pagina te laden. Dit komt bijvoorbeeld door de manier waarop er contact wordt gemaakt met het internet. Het merendeel van Nederland gebruikt al 4G, maar wereldwijd wordt er nog veel gebruik gemaakt van het 3G netwerk waarop alles net wat langzamer gaat.


Leer te denken voor mobiel

“Verplaats je in de gebruikers”, deze tip heb je hoogstwaarschijnlijk al een keer gehoord. Maar de ervaring leert dat hier te weinig bij stilgestaan wordt. Dat is ook niet heel gek, want de meeste marketing wordt uitgevoerd vanaf een desktop, dus baseren we vaak het ontwerp en SEO werkzaamheden op deze variant. Het is belangrijk om daar te zijn waar de doelgroep is en dat is ook op mobiel. Als je als bedrijf, ondernemer of marketeer hier geen rekening mee houdt dan laat je kansen liggen.

Tip: Gebruik eens een hele dag enkel de mobiele variant van het internet en schrijf alle punten op die tot ergernis leiden. Doe jij het beter met jouw website?

Zit je nog met onbeantwoorde vragen, of ben je benieuwd hoe jouw shop presteert op mobiel? Neem dan contact op met een van onze specialisten!

Don

Door Don Schinkel

Don is één van onze SEO-specialisten en werkt al enkele jaren met Datatrics. Hij is op de hoogte van alles wat je kunt doen met personalisatie om de conversie van jouw site te verhogen. Don kan je alles vertellen over overtuigingstechnieken en bereikt keer op keer succes met zijn personalisatie campagnes.

Neem contact op met Don