Skip links

Meer bezoekers via Google? Verbeter zélf je CTR!

Voor veel klanten verzorgen wij maandelijks SEO activiteiten, die met name gericht zijn om een hogere positie in Google te verkrijgen. Want iedereen weet: hoe hoger in Google, hoe meer bezoekers op een site. Een hoge positie in Google is dan ook cruciaal. Daar zijn we het wel allemaal over eens.

Maar een hoge positie in Google nastreven is niet het enige waar het om draait. Want hoe kun je iemand verleiden om ook daadwerkelijk op de link te klikken? Hoe effectief de inspanningen zijn om meer bezoekers via Google te verkrijgen, wordt in percentages uitgedrukt : via de click-through rate (CTR).

muisklikWat is CTR?

De CTR is niks meer en minder dan het percentage mensen dat in Google je site ziet in de zoekresultaten op de zoekresultatenpagina (ook wel Search Engine Results Page, kortweg SERP genoemd) én die vervolgens ook doorklikken naar je site. De rekensom is eenvoudig:  als je CTR 2% is, wil dat zeggen dat 2 van de 100 mensen ook daadwerkelijk geklikt hebben op het zoekresultaat.

Te weinig aandacht voor CTR is zonde

Het is echt zonde dat er zo weinig aandacht is voor een hogere CTR. Want hier valt vaak veel winst te behalen. Stel je voor, je hebt een webshop met veel verkeer en vanuit Google landen er met een CTR van 2% op een bepaalde pagina 1000 mensen. Als je die CTR kunt verhogen naar 10% zijn dat er meteen 5000. Moet je eens nagaan hoeveel extra omzet dat zou betekenen.

Hoe pak je het verhogen van je CTR aan

Het toverwoord op Google is ‘verleiden’. Je moet de bezoekers verleiden om juist op jóuw site te klikken. En dat doe je door de juiste titel en omschrijving mee te geven. De meeste webshops bestaan natuurlijk uit duizenden producten. Dus waar begin je? Kijk allereerst in Google Search Console naar wat de landingspagina’s zijn die het het meeste verkeer mislopen. Dus die op wel een goede positie staan, waar veel vertoningen zijn maar waar de CTR lager is dan op andere pagina’s. Zo weet je waar de grootste verbeteringen te behalen zijn.

Meer verleidende teksten

Kijk vervolgens of de titels en teksten die in Google terugkomen (de meta title en descripton) van die pagina’s/producten aantrekkelijker  geschreven kunnen worden. En hoe pak je dat aan? Door je in de potentiële bezoeker van je site te verplaatsen.

Als je bijvoorbeeld schoenen verkoopt, zullen potentiële bezoekers twijfels hebben over bijvoorbeeld de maat. Het noemen van de mogelijkheid tot gratis retourneren verhoogt dan al de kans dat iemand zal doorklikken. Benut de 70 karakters voor de titel en  de 156 karakters voor de tekst dan ook zo goed mogelijk én laat de zoekterm altijd terugkomen in de titel en tekst. Dat is namelijk óók weer belangrijk voor de positie in Google.

Zoals te zien in onderstaand voorbeeld van Foot Locker, bij zoeken op ‘Adidas Flux gold’ in Google, mist bijvoorbeeld de tekst om te retourneren.

Schermafbeelding 2017-03-02 om 11.15.19
Zij zouden bijvoorbeeld kunnen gaan testen met de volgende tekst:

Schermafbeelding 2017-03-02 om 11.15.25
En dan na verloop van tijd kijken of dat ook daadwerkelijk een hogere CTR oplevert.

Door eerst te identificeren wat de belangrijkste pagina’s zijn om te verbeteren qua CTR en daar structureel mee te gaan testen kun je al snel veel meer bezoekers krijgen.

Wil je meer weten over dit onderwerp? Of wellicht een SEO training volgen zodat je zelf aan de slag kunt? We kunnen je op alle mogelijke manieren helpen!

Don

Door Don Schinkel

Don is één van onze SEO-specialisten en werkt al enkele jaren met Datatrics. Hij is op de hoogte van alles wat je kunt doen met personalisatie om de conversie van jouw site te verhogen. Don kan je alles vertellen over overtuigingstechnieken en bereikt keer op keer succes met zijn personalisatie campagnes.

Neem contact op met Don