Om de autoriteit van je site of webshop te vergroten is het belangrijk om backlinks te verkrijgen. Alle werkzaamheden die erop gericht zijn om deze links te verkrijgen, noemen wij ook wel linkbuilding. Hoe meer links je binnenkrijgt op je site, hoe beter de autoriteit wordt. Echter kan linkbuilding ook een negatief effect hebben. In dit artikel vertellen wij jou alles over backlinks wat je moet weten en geven wij je 5 tips om backlinks te verkrijgen.
Wat zijn backlinks?
Backlinks zijn links vanaf een andere site die naar jouw site verwijzen. In tegenstelling tot interne links, zijn dit dus links die een bezoeker vanaf een andere site naar jouw site toe stuurt. Deze link bevat een bepaalde ‘anchor text’ en verwijst naar een specifieke pagina. Dit kan je homepage zijn, maar het kan ook een andere pagina zijn.
Wanneer Google sites crawlt komt het deze links naar jouw site tegen. Voor een zoekmachine zeggen deze links iets over jouw relevantie en autoriteit. Dit kan enerzijds een autoriteit voor je gehele site (domein autoriteit) zijn, maar je kunt dus ook autoriteit opbouwen voor een bepaalde pagina of op een bepaald onderwerp.
Het aantal links en de sites die naar jouw site linken, noemen we ook wel het backlinkprofiel. Een goed backlinkprofiel heeft voornamelijk links vanuit relevante sites. Daarbij is niet per se het aantal links belangrijk, maar vooral de kwaliteit en relevantie van de link en de site waar de link vandaan komt, bepaald of het ook echt een goede backlink is. Voor SEO is linkbuilding één van de drie pijlers om beter vindbaar te worden.
Link penalty’s na Google Penguin
In 2012 werd de Google Penguin update uitgerold. Deze Google update richtte zich op het bestraffen van websites die zich niet houden aan de Richtlijnen voor webmasters van Google. Voor die tijd maakten veel sites gebruik van link uitwisselingsprogramma’s of zogenaamde ‘Private Blog Networks’, ook werden veel links simpelweg gekocht. Veel van de sites die zich hier aan schuldig maakten, zagen na de Penguin update een dramatische drop in hun organische posities. Vandaag de dag is Google Penguin ‘always on’, de link penalty’s komen niet veel meer voor. Om te voorkomen dat je deze penalty krijgt, doe je er goed om je zoveel mogelijk aan de Google guidelines te houden.
“Any links intended to manipulate PageRank or a site’s ranking in Google search results may be considered part of a link scheme and a violation of Google’s Webmaster Guidelines. This includes any behavior that manipulates links to your site or outgoing links from your site.” In other words, if the links are unnatural or intended solely to manipulate rankings, the strategies used to place or procure them are considered problematic, and may earn you a penalty.”
Kan je links kopen?
Ja, om eerlijk te zijn wel. Omdat linkbuilding kan zorgen voor spectaculaire resultaten in je organische posities is er een levendige handel in backlinks ontstaan en wordt er vaak veel geld gevraagd voor het plaatsen van een link. Echter gaat dit wel tegen de eerder genoemde Google Guidelines in. Het is dus niet geheel zonder risico wanneer je betaald voor je backlinks.
Wel zijn er onlangs meerdere link attributen toegevoegd, zodat de zoekmachine beter in staat is om te ontdekken hoe een site aan zijn backlinks komt. Vroeger had je alleen de mogelijkheid om het attribuut ‘follow’ of ‘nofollow’ toe te voegen. Simpel gezegd geef je aan de zoekmachine aan dat ze de link wel of niet moeten volgen.
Voor linkbuilding is vooral het ‘follow’ link attribuut belangrijk. Sinds enige tijd zijn hier nog twee attributen aan toegevoegd, namelijk ‘sponsored’ en ‘ugc’ (user generated content).
Hoogstwaarschijnlijk voegt Google deze link attributen toe om een beter inzicht te verkrijgen in de manier waarop een site zijn backlinks verkrijgt. Het is echter nog weinig voorgekomen dat Google een ‘link penalty’ heeft uitgedeeld op basis van deze link attributen.
5 manieren om links te verkrijgen
Linkbuilding is een arbeidsintensief en lastig proces, maar toch zijn er manieren om een link naar je site te krijgen die minder moeilijk is. Wij geven je 5 tips waarmee jij ervoor kunt zorgen dat het aantal links naar je site toeneemt, zonder dat je hoeft te betalen voor een link.
1. Startpagina’s en bedrijvengidsen
Iedereen die in de jaren ‘90 of daarvoor geboren is, heeft de opkomst van internet meegemaakt. In het begin was het nog niet makkelijk om de juiste sites te vinden, om toch op het internet je weg te vinden, werden startpagina’s opgericht. Dit zijn letterlijk linkpagina’s die ongeveer zo oud zijn als het internet zelf.
Het is dan ook niet gek als je site wat links vanaf een startpagina heeft. Het is mogelijk om hier linkjes te plaatsen. Ook bij bedrijvengidsen kan jij je bedrijfsgegevens opgeven, inclusief een link naar jouw website. Wij raden het niet aan om dit te doen als je website al een goed backlinkprofiel heeft, maar bestaat je site pas kort of kan jouw site wel wat backlinks gebruiken, dan kan het geen kwaad om wat links uit startpagina’s te verkrijgen. De impact van dit soort links is echter gering en wij raden dan ook aan om hier niet voor te betalen.
2. Ego baiting
Bloggers of online magazines zijn een ideale bron van links, zeker als ze qua content overeenkomen met jouw site. Met ‘ego baiting’ streel je letterlijk het ego van een blogger of magazine.
Heb je een kleding webshop, dan kan je bijvoorbeeld een blog schrijven over de leukste fashion bloggers van dit moment. Zodra bloggers dat zien zullen ze jouw nieuwsbericht snel delen op hun social media en misschien zelfs ongevraagd ‘linken’ naar jouw site. Dit kan hele waardevolle, goede links opleveren, echter kan het gewenste effect ook uitblijven.
3. Nieuws & persbrieven
Heb je nieuwswaardige informatie te delen of een primeur? Deel het dan met zoveel mogelijk nieuwsmedia. Denk daarbij aan lokale media, vakmedia, maar bijvoorbeeld ook grote, landelijke media. Met name in de ‘komkommertijd’ zijn journalisten op zoek naar nieuwtjes om te publiceren. Door ze zelf te benaderen kan je ervoor zorgen dat jouw bedrijf onder de aandacht komt. Een link vanuit deze media kan best een behoorlijke impact hebben. Vaak is de domein autoriteit van nieuwsmedia namelijk erg hoog.
4. Shareable content
Mensen delen natuurlijk alleen iets wat ze de moeite waard vinden. Dat doe je alleen met content die waardevol, leuk en mooi is. Daarom steken veel bedrijven tijd in het maken van video’s, infographics, GIF’s en andere uitingen, in de hoop dat het aanslaat en natuurlijk viral gaat. Content die de moeite waard is om te delen kan je een hoop links opleveren, echter kost het wel een hoop tijd, energie en natuurlijk geld om dergelijke content te maken.
Daarnaast is het maar de vraag of het viral gaat. Er is een risico dat het je slechts enkele of geen links oplevert. Bol.com deelt tal van gekke reviews, leuke opmerkingen van klanten en hebben een goed gevoel voor humor, wat ze altijd veel likes en shares oplevert. Dit kan je natuurlijk met een blog of afbeelding op je site doen.
5. Leveranciers & partners
Ben je aangesloten bij een ondernemersvereniging, verkoop je producten van bekende merken? Of heb je op enige manier een partnerschap met een partij? Vaak kan je met weinig moeite met link vermeldt worden op de site van dergelijke partners. Veel merken hebben op hun site een zogenaamde ‘store locators’, waar winkels met een link naar hun homepage vermeldt worden. Vrijwel al deze links zijn erg relevant, want het zegt iets over je assortiment of de verwantschap die je hebt met een andere site.
In de afbeelding hierboven zie je een voorbeeld van een merk dat een storelocator heeft. Dit kunnen hele goede backlinks zijn, denk bijvoorbeeld aan een link vanaf de site van Adidas. Backlinks van kleinere partijen zullen minder impact hebben. Aangezien je als webshop al snel een tiental merken in je assortiment hebt, zijn deze storelocators een mooie bron van waardevolle backlinks.
Wil jij weten hoe wij jou kunnen helpen met het verbeteren van de autoriteit van jouw website? Neem dan contact met ons op. In een gratis strategiesessie vertellen wij je hoe we relevante backlinks kunnen krijgen uit tal van domeinen, zodat jij de vindbaarheid van jouw site aanzienlijk kunt vergroten.