Skip links

5 manieren om backlinks te krijgen

Om de autoriteit van je site of webshop te vergroten is het belangrijk om backlinks te verkrijgen. Alle werkzaamheden die erop gericht zijn om deze links te verkrijgen, noemen wij ook wel linkbuilding. Hoe meer links je binnenkrijgt op je site, hoe beter de autoriteit wordt. Echter kan linkbuilding ook een negatief effect hebben. In dit artikel vertellen wij jou alles over backlinks wat je moet weten en geven wij je 5 tips om backlinks te verkrijgen.

SEO-linkbuilding

Wat zijn backlinks?

Backlinks zijn links vanaf een andere site die naar jouw site verwijzen. In tegenstelling tot interne links, zijn dit dus links die een bezoeker vanaf een andere site naar jouw site toe stuurt. Deze link bevat een bepaalde ‘anchor text’ en verwijst naar een specifieke pagina. Dit kan je homepage zijn, maar het kan ook een andere pagina zijn.

Wanneer Google sites crawlt komt het deze links naar jouw site tegen. Voor een zoekmachine zeggen deze links iets over jouw relevantie en autoriteit. Dit kan enerzijds een autoriteit voor je gehele site (domein autoriteit) zijn, maar je kunt dus ook autoriteit opbouwen voor een bepaalde pagina of op een bepaald onderwerp.

Het aantal links en de sites die naar jouw site linken, noemen we ook wel het backlinkprofiel. Een goed backlinkprofiel heeft voornamelijk links vanuit relevante sites. Daarbij is niet per se het aantal links belangrijk, maar vooral de kwaliteit en relevantie van de link en de site waar de link vandaan komt, bepaald of het ook echt een goede backlink is. Voor SEO is linkbuilding één van de drie pijlers om beter vindbaar te worden.

1. Startpagina’s en bedrijvengidsen

Iedereen die in de jaren ‘90 of daarvoor geboren is, heeft de opkomst van internet meegemaakt. In het begin was het nog niet makkelijk om de juiste sites te vinden, om toch op het internet je weg te vinden, werden startpagina’s opgericht. Dit zijn letterlijk linkpagina’s die ongeveer zo oud zijn als het internet zelf.

Links op startpagina

Het is dan ook niet gek als je site wat links vanaf een startpagina heeft. Het is mogelijk om hier linkjes te plaatsen. Ook bij bedrijvengidsen kan jij je bedrijfsgegevens opgeven, inclusief een link naar jouw website. Wij raden het niet aan om dit te doen als je website al een goed backlinkprofiel heeft, maar bestaat je site pas kort of kan jouw site wel wat backlinks gebruiken, dan kan het geen kwaad om wat links uit startpagina’s te verkrijgen. De impact van dit soort links is echter gering en wij raden dan ook aan om hier niet voor te betalen.

Ego baiting voor links

2. Ego baiting

Bloggers of online magazines zijn een ideale bron van links, zeker als ze qua content overeenkomen met jouw site. Met ‘ego baiting’ streel je letterlijk het ego van een blogger of magazine.

Heb je een kleding webshop, dan kan je bijvoorbeeld een blog schrijven over de leukste fashion bloggers van dit moment. Zodra bloggers dat zien zullen ze jouw nieuwsbericht snel delen op hun social media en misschien zelfs ongevraagd ‘linken’ naar jouw site. Dit kan hele waardevolle, goede links opleveren, echter kan het gewenste effect ook uitblijven.

3. Nieuws & persbrieven

Heb je nieuwswaardige informatie te delen of een primeur? Deel het dan met zoveel mogelijk nieuwsmedia. Denk daarbij aan lokale media, vakmedia, maar bijvoorbeeld ook grote, landelijke media. Met name in de ‘komkommertijd’ zijn journalisten op zoek naar nieuwtjes om te publiceren. Door ze zelf te benaderen kan je ervoor zorgen dat jouw bedrijf onder de aandacht komt. Een link vanuit deze media kan best een behoorlijke impact hebben. Vaak is de domein autoriteit van nieuwsmedia namelijk erg hoog.

4. Shareable content

Mensen delen natuurlijk alleen iets wat ze de moeite waard vinden. Dat doe je alleen met content die waardevol, leuk en mooi is. Daarom steken veel bedrijven tijd in het maken van video’s, infographics, GIF’s en andere uitingen, in de hoop dat het aanslaat en natuurlijk viral gaat. Content die de moeite waard is om te delen kan je een hoop links opleveren, echter kost het wel een hoop tijd, energie en natuurlijk geld om dergelijke content te maken.

Shareable content

Daarnaast is het maar de vraag of het viral gaat. Er is een risico dat het je slechts enkele of geen links oplevert. Bol.com deelt tal van gekke reviews, leuke opmerkingen van klanten en hebben een goed gevoel voor humor, wat ze altijd veel likes en shares oplevert. Dit kan je natuurlijk met een blog of afbeelding op je site doen.

5. Leveranciers & partners

Ben je aangesloten bij een ondernemersvereniging, verkoop je producten van bekende merken? Of heb je op enige manier een partnerschap met een partij? Vaak kan je met weinig moeite met link vermeldt worden op de site van dergelijke partners. Veel merken hebben op hun site een zogenaamde ‘store locators’, waar winkels met een link naar hun homepage vermeldt worden. Vrijwel al deze links zijn erg relevant, want het zegt iets over je assortiment of de verwantschap die je hebt met een andere site. 

links uit storelocator

In de afbeelding hierboven zie je een voorbeeld van een merk dat een storelocator heeft. Dit kunnen hele goede backlinks zijn, denk bijvoorbeeld aan een link vanaf de site van Adidas. Backlinks van kleinere partijen zullen minder impact hebben. Aangezien je als webshop al snel een tiental merken in je assortiment hebt, zijn deze storelocators een mooie bron van waardevolle backlinks.

Wil jij weten hoe wij jou kunnen helpen met het verbeteren van de autoriteit van jouw website? Neem dan contact met ons op. In een gratis strategiesessie vertellen wij je hoe we relevante backlinks kunnen krijgen uit tal van domeinen, zodat jij de vindbaarheid van jouw site aanzienlijk kunt vergroten.

Meer weten? Lees onze andere artikelen

Stefan

Door Stefan Stitselaar

Stefan is één van onze SEO specialisten en weet alles van de nieuwste SEO ontwikkelingen. Dagelijks werkt hij doordachte strategieën uit om onze klanten goed te laten scoren in Google. Een SEO traject kan je gerust aan hem overlaten.

Neem contact op met Stefan