Een landingspagina moet je zien als de voordeur van je website. Mensen komen hier binnen en worden vervolgens een bepaalde kant op geleid. Omdat je landingspagina niet per se gelijk is aan je homepage, is het belangrijk om al je landingspagina’s zo in te richten, dat bezoekers precies weten wat ze van je verwacht. Het zou immers zonde zijn als bezoekers verward op de drempel blijven staan, en vervolgens weer vertrekken.
Waar moet een goede landingspagina aan voldoen?
Iedere landingspagina moet de bezoeker ondubbelzinnig naar één punt leiden. Als een landingspagina meerdere call to actions heeft, is het onduidelijk voor de bezoeker wat hij of zij precies moet doen. Als jouw doel is dat bezoekers zich vanaf deze landingspagina inschrijven voor de nieuwsbrief, moet dat dat de enige call to action op de pagina zijn.
Bezoekers komen binnen, zien wat je van ze verwacht en vervolgens maken ze de keuze om te doen wat je vraagt, of om je site te verlaten.
Daarom is het belangrijk om je landingspagina altijd aan te passen aan de bron. Als je op Facebook een campagne aanmaakt voor kortingen op nieuwe fietszadels en je landingspagina gaat voornamelijk over de fietspomp-nieuwsbrief, zullen je bezoekers vanaf Facebook teleurgesteld afhaken. Zorg er dus altijd voor dat je voor iedere campagne een landingspagina hebt die exact aansluit bij je campagne. Link dus ook niet alleen maar naar je voorpagina, dan moeten bezoekers zelf op zoek naar de speciale actie.
Een sterke landingspagina moet dus duidelijk en relevant zijn.
Landingspagina staat ‘los’ van de rest van je site
Als het goed is, zijn al je pagina’s terug te vinden in je menustructuur, een landingspagina hoef je echter niet per se op te nemen. Als je met een sidebar werkt, zie je deze net als het menu op iedere pagina terug. Omdat een landingspagina maar één doel heeft, laat je hier het menu en de sidebar weg. Zo voorkom je dat bezoekers de landingspagina per ongeluk verlaten, doordat ze afgeleid worden door de sidebar of het menu.
Omdat de landingspagina los staat van de rest van de site, kun je deze dus vrij makkelijk optimaal inrichten, alles op de pagina heeft immers één doel.
Optimaliseren van de landingspagina
Als de landingspagina duidelijk en relevant is, maar de conversie blijft achter, is het tijd voor de volgende stap in het optimalisatieproces. Stel jezelf de volgende vragen;
- Is de call to action duidelijk?
- Staat er te veel informatie?
- Staat er te weinig informatie?
- Staan er te veel links?
- Is de lay-out professioneel en sluit deze aan bij je huisstijl?
- Sluit de landingspagina naadloos aan bij je campagne?
- Is de landingspagina visueel aantrekkelijk?
- Is het direct duidelijk voor welk product of dienst de landingspagina is?
- Is direct duidelijk welk bedrijf er bij de landingspagina hoort?
- Staan er social media knoppen op de landingspagina?
- Staan er (indien van toepassing) testimonials of reviews op de landingspagina?
- Wordt je landingspagina ook op tablets en smartphones goed getoond?