Gepersonaliseerde content is een topic waar je steeds meer over hoort. Vandaag de dag weten marketeers steeds meer over de voorkeuren en behoeftes van specifieke gebruikers, niet meer dan logisch om hier op in te spelen met gepersonaliseerde content, toch?
Gepersonaliseerde content is meer dan een marketingtruc. Je toont content die beter aansluit op jouw klant, met bijbehorende producten, zodat hij of zij een relevante shopervaring heeft en hoogstwaarschijnlijk ook sneller converteert. Een win-win situatie dus, want je geeft jouw klanten niet alleen wat zij willen, je verdient hier ook nog eens aan!
Relevantie is meer conversie
Als een bezoeker op je site terecht komt, ziet hij of zij alle producten, blogs en overtuigingstechnieken. Sommige klanten reageren goed op jouw online aanbod, maar voor andere potentiële klanten is jouw site weinig interessant. Met gepersonaliseerde content kan jij precies datgene tonen waar een gebruiker naar op zoek is. Zo kan je onderscheid maken tussen dames- en herenkleding in een kledingwebshop. Heb je een shop met sportartikelen? Dan hoef jij geen vechtsportartikelen te tonen aan de bezoeker die de vorige keer golfclubs heeft gekocht.
Zo kan je altijd op een effectieve manier de juiste producten tonen. Maar het stopt niet alleen bij producten, je kunt dit ook toepassen op overtuigingstechnieken.
Het tonen van de juiste producten alleen al zal erg effectief kunnen blijken. Maar deze strategie is nog verder uit te breiden door naast deze producten de juiste overtuigingstechniek te tonen. De één is bijvoorbeeld gevoelig voor schaarste. In dat geval kun je laten zien dat er nog maar één artikel op voorraad is, maar je kan ook een bezoeker de review van een product tonen wanneer hij of zij gevoelig is voor een goede beoordeling van het product.
Hoe begin je met gepersonaliseerde content?
In het tijdperk van big data, blijven veel kansen onbenut. Big data is natuurlijk niet direct inzichtelijk en het duurt lang om al deze data te analyseren. Maar wat als je al je databronnen koppelt aan een zelflerend algoritme? Pas dan wordt big data inzichtelijk en kunnen we voorspellen wat een bezoeker interessant vindt, welke voorkeuren hij of zij heeft en wat deze persoon gaat kopen.
Van al je klanten wordt data verzameld. Deze data wordt gebruikt om klantprofielen aan te maken. Op welke content reageren zij? wat kopen ze? Hoe komen ze in contact met je site. Al deze informatie wordt gebruikt om een 360° klantprofiel te maken. Afhankelijk van het klantprofiel worden andere producten, usp’s en soms zelfs gerichte boodschappen getoond om het conversiepercentage van deze groep klanten een boost te geven. En als zo’n klant zich totaal anders gaat gedragen? Dan wordt de gepersonaliseerde content voor die ene klant aangepast. Zo kunnen wij aan de hand van klantprofielen voorspellen welke interesses en voorkeuren een klant heeft.
Hoe kan jij beginnen met personalisatie
Het geheim zit hem in tools die big data kunnen vertalen naar gepersonaliseerde customer journeys. Datatrics is een tool met een zelflerend algoritme, dat je kunt koppelen aan al je databronnen. Denk aan kanalen zoals Google Analytics, Google Ads, Social Media, mailing software en uiteraard de backoffice van je eigen website. Zo komt al je data op een grote hoop bij een tool, zoals Datatrics, waarmee je gepersonaliseerde content kunt inzetten.
Al deze data wordt door Datatrics gebruikt om precies de juiste content aan elke gebruiker te tonen. Omdat het Algoritme van Datatrics zelflerend is, leert het al snel wat wel of niet werkt en past het algoritme zich hier op aan. Zo zorgt deze tool voor een boost in het aantal conversies. Natuurlijk moet je nog steeds zelf aan de slag met het instellen van verschillende customer journeys en kan je zelfs het algoritme bijsturen om alles uit je gepersonaliseerde webshop te halen voor een zo goed mogelijk resultaat!
Met Datatrics kan jij nu al de vruchten plukken van gepersonaliseerde content. Niet alleen zorg je voor meer omzet, je zorgt ook voor een betere klantervaring. En met behulp van een Datatrics Partner, zoals Yellowlab, kan jij nu al beginnen met de personalisatie van jouw webshop of site.