Om goed vindbaar te zijn voor zoekmachines, is het belangrijk dat jouw website een goede structuur heeft. Maar ook voor bezoekers van je site is het wel zo prettig dat jouw site gestructureerd in elkaar zit. Zo is een goede website structuur belangrijk voor je vindbaarheid, maar ook voor de uiteindelijke conversie van je klanten.
Vanaf de homepage moeten je klanten in zo min mogelijk kliks natuurlijk naar belangrijke pagina’s kunnen navigeren, maar moeten ook productpagina’s en andere onderliggende pagina’s gemakkelijk te bezoeken zijn door zowel gebruikers als zoekmachines. Om daarvoor te zorgen is het belangrijk dat alle pagina’s zoveel mogelijk in een duidelijke structuur worden gegoten. Of je nu een nieuwe site wilt maken of een bestaande site hebt, een goede sitestructuur kan een wereld van verschil betekenen voor jouw online business.
Wat is een sitestructuur precies?
Een sitestructuur is een opzet waarin je alle pagina’s van je site verwerkt. Hierin maak je een hiërarchie, zodat je een goed beeld krijgt van de belangrijke pagina’s op jouw site. Die hiërarchie is ook belangrijk voor de uiteindelijke manier waarop je onderliggende pagina’s gaat clusteren met jouw belangrijkste pagina’s, zodat er een logisch verband ontstaat. Je kunt dit in kaart brengen met een schematische weergave. Deze schematische weergave brengt in kaart hoe bezoekers en zoekmachines op de site terecht komen, hoe zij vervolgens kunnen navigeren door de site en hoe pagina’s onderling met elkaar gelinkt zijn.
Bij een bedrijf dat slechts enkele diensten heeft en vooral behoefte heeft aan leadgeneratie is dit een stuk makkelijker, dan wanneer je een webshop hebt met duizenden producten, een showroom en verschillende diensten waarvoor klanten bij jouw terecht kunnen. Daarom ziet de ideale site structuur er voor elke site anders uit.
Waarom is een goede site structuur zo belangrijk?
Een goede sitestructuur is erg belangrijk voor je vindbaarheid. Niet alleen kunnen zoekmachines je site goed begrijpen. Ook gebruikers hebben veel aan een goede sitestructuur, wat weer zorgt voor betere gebruikers signalen.
Een goed doordachte site structuur geeft je op het gebied van SEO een zee van mogelijkheden. Voor elke belangrijke term is een pagina ingericht, die je kunt optimaliseren en bovendien heb je geen problemen met duplicate content. Zo weet je ook zeker dat alle pagina’s vindbaar zijn. Soms zijn pagina’s namelijk niet intern gelinkt, waardoor ze wel bestaan maar zelden bezocht worden. Dit noemen we ook wel ‘orphan pages’, pagina’s die buiten de sitestructuur komen te vallen.
Zeker bij een nieuwe website is het aan te raden om een sitestructuur uit te werken, maar ook een nieuwe sitestructuur voor je bestaande site is ook zeker de moeite waard.
Stappen bij het uitwerken van je sitestructuur
Een goede site structuur uitwerken vereist wel wat research en analyse, maar de tijd en energie die jij hierin steekt is het zeker waard. Wij bespreken stap voor stap hoe je tot een goede sitestructuur komt.
1. Keyword research
Zoals zo vaak bij SEO, begin je met een uitgebreid keyword research. Stel je hebt een winkel voor sportkleding. Breng dan in kaart wat voor producten je hebt, welke merken je verkoopt en doe een uitvoerig keyword research op basis van jouw assortiment. Zo verkrijg je al gauw honderden of duizenden keywords om op in te haken.
Nu je weet wat het zoekvolume is, kan je prioriteiten gaan stellen. Zo wordt er bijvoorbeeld veel gezocht naar hardloopschoenen, maar niet naar ‘basketbalschoenen’. Bovendien heb je weinig basketbal schoenen in je assortiment. Deze term kan je dan laten vallen. Wanneer je de lijst met keywords doorloopt krijg je al snel een beeld van de termen waar jij op gevonden wilt worden.
Heb je al een bestaande website? Bekijk dan in Google Analytics welke pagina’s op dit moment belangrijk zijn voor jouw site en neem ze mee in je verbeterde sitestructuur.
2. Concept structuur uitwerken
Bepaal aan de hand van je keyword lijst welke pagina’s jij het belangrijkst vindt. Dergelijke termen wil je ook in je menustructuur verwerken, zodat klanten direct naar deze pagina’s kunnen navigeren. Bovendien hebben deze pagina’s altijd voldoende interne links. Bij een sportwinkel zou je bijvoorbeeld uitkomen op de volgende termen:
- Sportkleding
- Sportschoenen
- Voetbal
- Hockey
- Tennis
- Fietsen
- Wintersport
Je hebt nu al 7 categorieën, maar er zijn nog veel meer sporten, en categorieën die je kwijt zou willen. Om dan te zorgen voor een overzichtelijk geheel kan je al deze sporten onder één hoofdcategorie plaatsen. In de afbeelding hieronder zie je hoe de Daka Sports dit gedaan heeft.
Zo kan je ruimte creëren voor bijvoorbeeld een link naar je winkel of showroom. Houd daarbij ook je doelgroep in het achterhoofd. Klanten zijn vaak merkbewust en willen graag zien welke merken je voert in je assortiment. Door een hoofdcategorie met merken te maken, kan je ook je complete merkaanbod gestructureerd in kaart brengen.
3. Creëer topic clusters
Nu je weet welke pagina’s het belangrijkst zijn, kan je topic clusters gaan maken. Onder de categorie sportkleding, kan je specifieke subcategorieën hangen. Zo kan je bijvoorbeeld subcategorieën aanmaken op basis van een bepaald kledingstuk of een onderverdeling maken tussen dames, heren en kinderen. Op dit moment kan je ook gaan werken aan een goede url-structuur.
- Sportkleding
- www.mijnsportwinkel.nl/sportkleding/
- t-shirts
- www.mijnsportwinkel.nl/sportkleding/t-shirt/
- Vest
- www.mijnsportwinkel.nl/sportkleding/vest/
- Dames
- www.mijnsportwinkel.nl/sportkleding/dames/
- Heren
- www.mijnsportwinkel.nl/sportkleding/heren/
- Nike
- www.mijnsportwinkel.nl/sportkleding/nike/
Zo krijg je al een duidelijk beeld van de manier waarop door jouw site genavigeerd gaat worden. Je zult wel een aantal keuzes moeten maken. In het voorbeeld hierboven maken we het onderscheid tussen dames en heren pas na een hoofdcategorie. Je zou er ook voor kunnen kiezen om ‘dames’ en ‘heren’ als hoofdcategorie te maken, zodat je daaronder een onderverdeling kunt maken voor sportschoenen, kleding en meer. Een nadeel bij deze structuur is dat je dan geen goede pagina hebt voor de generieke term ‘sportkleding’. Het vereist dus wel wat denkwerk om een goede sitestructuur uit te werken.
4. Controleren, publiceren en redirecten
Bespreek jouw uitgewerkte sitestructuur met collega’s of laat hem aan enkele klanten zien, zodat je nog wat laatste aanpassingen kunt maken. Vervolgens kan je de pagina’s aanmaken en je menu publiceren. Soms zul je een developer nodig hebben om alles visueel in te richten. Bij een nieuwe website kan je direct aan de slag met seo teksten en andere werkzaamheden.
Bij een bestaande website is het belangrijk dat jij de oude pagina’s van je website redirect naar de pagina’s in je nieuwe structuur. Zo verlies je zo min mogelijk verkeer. Zorg er in ieder geval dat de pagina’s die het meeste bezoek of de meeste opbrengst hebben in Google Analytics zijn geredirect, zodra je live gaat met je nieuwe sitestructuur.
Tips en tricks voor een goede sitestructuur
Om te zorgen voor een ideale sitestructuur moet je nog wel rekening houden met een aantal zaken. We geven je een aantal tips en tricks om de meest voorkomende valkuilen te voorkomen.
Platte of diepe structuur
Idealiter, is je diepste pagina binnen 3 klikken te bezoeken. Voor sommige sites is dit onmogelijk. Lukt het bij jou site ook niet, probeer het aantal klikken dan zoveel mogelijk te beperken, zodat je sitestructuur niet te diep wordt.
Vergeet sortering & filterfuncties niet
Als mensen op zoek zijn naar producten met een bepaalde prijs of in een bepaalde kleur, zullen ze al vrij snel gebruik maken van de sortering- of filterfuncties. Het is dan ook niet altijd nodig om voor elke kleur of prijsklasse een pagina aan te maken in je sitestructuur.
Een sitestructuur afkijken
Sites als Fonq of Bol.com hebben een enorme structuur. Voor kleinere shops zit er een risico in dat klanten verdwalen in zo’n menu. Zorg er dus vooral voor dat jouw menu goed werkt voor jouw klanten. Je kunt de sitestructuur van de concurrentie namaken, maar dat wil niet zeggen dat deze ook werkt voor jouw website.
Interne linkstructuur
Interne links zijn belangrijk voor zowel zoekmachines als gebruikers. Hoe meer interne links een pagina heeft, hoe belangrijker deze lijkt voor een zoekmachine. Zorg er voor dat je aandacht houdt voor een goede interne linkstructuur. Helemaal niet linken pagina’s of altijd naar alle pagina’s linken is niet bevorderlijk voor de vindbaarheid en structuur van jouw site.
Maak gebruik van je footer
Heb je geen plek meer in je menu, maar wil je nog wel een aantal extra interne links plaatsen naar belangrijke pagina’s? Plaats deze dan in de footer. Klanten die bijvoorbeeld op zoek zijn naar contactinformatie zullen namelijk al snel geneigd zijn om naar de footer te scrollen. Zo kan jij je menu gebruiken voor alleen de belangrijkste pagina’s.