Skip links

Hoera! Je staat op pagina 1 in Google. Maar waarom valt de traffic zo tegen?

Op het gebied van SEO (search engine optimization of zoekmachineoptimalisatie) hebben veel webwinkeliers één doel: op de eerste pagina van Google staan en dan nog het liefste bovenaan ook. Maar wat betekent dat in de praktijk precies? Wat heb je aan bovenaan staan als mensen niet doorklikken naar jouw site, maar wel naar die van de concurrenten op een lagere positie in de zoekresultaten? En hoe weet je nou hoeveel mensen op je link klikken? Hoe zorg je ervoor dat jouw Click Through Rate continu verbetert?

Search Console en Click Through Rate

Om je in deze problematiek te kunnen verdiepen en het aantal bezoekers aan jouw webshop via Google te verhogen, moet je met Search Console aan de slag. In Search Console (voorheen Google Webmaster Tools) vind je allerlei gratis informatie van Google over hoe jouw webshop presteert in de zoekmachine. Om deze informatie te kunnen verzamelen en inzien, moet je je eerst even aanmelden, een code op je website plaatsen en vervolgens kun je direct aan de slag.

In Search Console kun je veel informatie vinden, dit artikel beperkt zich tot het achterhalen, testen en verbeteren van je CTR (Click Through Rate-> Aantal mensen dat in de zoekresultaten op jouw link klikt.)

Waarom je CTR verbeteren als je al een hoge positie hebt?

Op pagina 1 staan in de zoekresultaten van Google is een must; onderzoek na onderzoek wijst uit dat mensen zelden doorbladeren naar de volgende pagina’s met zoekresultaten. Daarnaast klikken de meeste mensen zonder na te denken altijd op de eerste positie.

De eerste positie heeft dus altijd de hoogste CTR van de pagina, maar als een concurrent met een interessantere titel of omschrijving (snippet) op de tweede positie staat, is de kans groot dat jouw potentiële klant toch op de link van de concurrent klikt. Op deze manier heb je wel de hoogste CTR van de pagina, maar je verliest veel potentiële klanten aan je concurrenten. Zelfs als je dus al de felbegeerde eerste positie bezet, kan het zeker lonen om je CTR te verhogen. Een CTR van 40% kan een aanzienlijk grotere omzet opleveren dan een CTR van 30%.

Door je Click Through Rate met behulp van Search Console te verbeteren, verhoog je niet per se je positie, maar krijg je wel meer traffic binnen via Google.

De nulmeting

Om je CTR te verbeteren, moet je weten waar je nu staat en waar je heen wilt.

YL-SearchConsole-Afb1

In het menu aan de linkerkant klik je op Search Traffic -> Search Analytics om te zien hoe hoog jouw CTR op verschillende zoekwoorden nu is in Google. Voor een duidelijk beeld vink je in de bovenste balk de volgende opties aan:

  • Clicks
  • Impressions
  • CTR
  • Position

Vervolgens krijg je een overzicht van alle zoekwoorden die mensen gebruiken om op jouw site te komen (queries), hoe vaak jouw site wordt getoond in de zoekresultaten (Impressions), hoe vaak er op jouw link wordt geklikt (Clicks), op welke positie jouw website gemiddeld staat voor dat zoekwoord (Position) en voor nu het belangrijkste: het percentage mensen dat op jouw link klikt (CTR).

Onderaan deze pagina kun je dit rapport downloaden en openen met Excel, waardoor je vrij eenvoudig maandelijks je voortgang bij kunt houden. Hou jij je datasets graag schoon? Maak dan zelf een Excelbestand met daarin de belangrijkste zoekwoorden, de positie en de bijbehorende CTR. Werk deze maandelijks bij om te zien hoeveel resultaat je inspanningen hebben, en of je CTR inderdaad stijgt.

Hoe hoog moet je CTR zijn?

Google geeft weinig (gratis) data vrij over de organische zoekresultaten. Gelukkig hebben KeyLime Toolbox en MOZ uitgebreid onderzoek gedaan naar de gemiddelde CTR van organische resultaten.

Gemiddelde zoekresultaten:

YL-SearchConsole-Afb2

Uit beide onderzoeken blijkt echter dat deze gemiddelden weinig zeggen (daar zijn het immers gemiddelden voor!). Er zijn niet alleen grote verschillen tussen branded searches en gewone zoekopdrachten, ook per branche of onderwerp kunnen de CTR enorm verschillen.

YL-SearchConsole-Afb3

Het doel van de nulmeting is om te weten waar je nu staat. Of je CTR nu 32% of 3%, het doel is om volgende maand een hoger CTR te hebben. Er is immers altijd ruimte voor verbetering.

Welke onderdelen hebben invloed op je CTR?

Google is zo vriendelijk geweest om een handige spiekbrief toe te voegen aan Search Console. Zo zie je niet alleen hoe alle onderdelen in je zoekresultaat heten, maar krijg je ook direct tips hoe je deze kunt verbeteren.

YL-SearchConsole-Afb4
Klik op de i achter ‘Search Appearance’ om dit handige overzichtje te zien

YL-SearchConsole-Afb5
Je krijgt per onderdeel een korte uitleg en je kunt doorklikken naar Google Support voor meer informatie.

De basis van je SEO is de basis van je zoekresultaat. Controleer en verbeter voor al je belangrijkste pagina’s de volgende elementen:

  • Titel (max 65 karakters)
  • Meta omschrijving (max 160 karakters, zo aantrekkelijk mogelijk)
  • URL / Breadcrumbs (helpt je potentiële klant om vanuit Google naar de juiste pagina te navigeren)

Rich snippets

 Je flink onderscheiden van je concurrenten kun je via rich snippets doen. De gewone snippet is de meta omschrijving van je pagina. Rich snippets voegen hier extra informatie aan toe. Sta jij reviews toe op je productpagina’s? Dan kun je deze mee laten nemen in je zoekresultaten.

YL-SearchConsole-Afb6

Als jouw concurrenten hetzelfde product aanbieden, maar geen rich snippet tonen, valt jouw resultaat veel meer op en zullen mensen eerder op jouw link klikken, dan op die van je concurrent.

Testen en meten 

De meest effectieve manier om je organische CTR te verhogen is door eenvoudige A/B tests uit te voeren. Schrijf voor je belangrijkste landingspagina twee nieuwe ijzersterke titels, en kijk na een maand welke van de twee versies de hoogste CTR heeft. De winnaar wordt (voorlopig!) de vaste nieuwe titel van de landingspagina.

Doe hetzelfde voor je meta omschrijving en je rich snippets. Let echter wel op dat je per test slechts één onderdeel wijzigt. Als landingspagina A en landingspagina B exact hetzelfde zijn, op de titel na, weet je dat de pagina met de hoogste CTR succesvol is vanwege de titel. Maar als ze beide ook een andere meta omschrijving en rich snippets hebben, is het onmogelijk om te bepalen waarom de een succesvoller is dan de ander.

Meet maandelijks je resultaten in Search Console, download de data van Search Analytics en/of hou alles bij in je eigen Excelbestand. Door op deze manier te werken, zal je langzaam maar zeker je CTR verhogen, en meer bezoekers krijgen vanuit de organische zoekresultaten van Google.

Meer weten?

Is Search Console voor jou te onduidelijk? Raak je in de war van Schema.org en heb je geen idee wat voor rich snippets je kunt gebruiken om jouw CTR te verhogen? Neem vandaag nog contact met ons op en we helpen je graag verder!

Door Don Schinkel

Don is al 5+ jaar één van onze SEO en Google Ads specialisten en is daarnaast teamlead van onze online marketeers. Hij is op de hoogte van alles wat je kunt doen met personalisatie om de conversie van jouw site te verhogen. Don kan je alles vertellen over overtuigingstechnieken en bereikt keer op keer succes met zijn personalisatie campagnes.

Neem contact op met Don