Google heeft het grootste aandeel als het gaat om het gebruik van zoekmachines. Zo’n 90% van de Nederlanders gebruikt Google als zoekmachine en op Europees niveau is dat marktaandeel niet veel kleiner. Om die positie te behouden blijft Google continu werken aan het algoritme en zijn zoekresultaten. Google voert regelmatig ‘algorithm updates’ door en die worden niet allemaal bekend gemaakt.
Maar soms wordt een Google update wel aangekondigd en meestal gaat het dan ook om een grote aanpassing van het algoritme die van invloed kan zijn op de posities van jouw site. In dit artikel behandelen we de ontwikkelingen van Google en vertellen wij jou wat je moet weten over de laatste updates!
De laatste updates!
Waarschijnlijk vraag jij je af of jouw site onlangs getroffen is door een recente update. Daarom beginnen wij bij de meest recente updates. Nu wordt Google doorlopend aangepast met kleine en grotere, echter worden de meeste niet eens meer genoemd. Toch kunnen sommige Google updates een flinke impact hebben, waardoor ze vaak wel worden aangekondigd. Op deze pagina vind je de belangrijkste Google updates sinds 2010.
Upcoming – Page Experience update
Al lange tijd ging men er van uit dat de laadtijden van een site een zogenaamde ‘ranking factor’ was. Google zelf heeft dat altijd ontkend, al is het natuurlijk zo dat een snelle site ook betere gebruikers signalen vertoond en gemakkelijker te crawlen is door een zoekmachine. Daarom is sitespeed natuurlijk altijd al belangrijk geweest voor een goede positie in Google.
Maar dit jaar heeft Google de ‘Page Experience update’ aangekondigd. In 2021 wordt deze update uitgerold en zal de zoekmachine op bepaalde onderdelen de sitespeed van een website beoordelen. Daarmee wordt sitespeed dus wel degelijk een ranking factor. Google hanteert hierbij drie verschillende ‘core web vitals’.
LCP – Largest contentful paint
De tijd die het kost om het grootste element in een scherm in te laden. Idealiter duurt dit niet langer dan 2,5 seconden.
CLS – Cumulative Lay-out shift
De mate waarin een lay-out van de te laden pagina verschuift. Dit kan voor gebruikers als zeer hinderlijk ervaren worden. Een site zou een maximale CLS moeten hebben van 0,1.
FID – First input delay
FID meet de responsiviteit van je website als deze nog moet laden. Als de site niet gereageerd op interacties van gebruikers moeten zij wachten tot deze pagina geladen wordt. Dat is natuurlijk niet prettig. De FID zou niet hoger moeten zijn dan 100 ms.
Met deze update wordt sitespeed nog belangrijker dan het al was.
1 maart 2020 – Link attributes
Sinds 1 maart behandeld Google het ‘nofollow’ linkattribuut alleen nog maar als een hint. Voorheen was het mogelijk om spammy links uit te sluiten door dit aan te geven met een nofollow attribuut (rel = nofollow). Nu dit als een hint wordt meegenomen door Google, kan het dus zo zijn dat links met een nofollow attribuut wel gevolgd gaan worden. Het is dus niet meer mogelijk om al je ongewenste links met een nofollow uit te sluiten voor Google. Dit is niet zozeer een update van Google, maar wel een grote wijziging van de manier waarop Google links gaat behandelen en evalueren.
“For crawling and indexing purposes, nofollow will become a hint as of March 1, 2020.” Google
Daarnaast zijn er twee nieuwe link attributen die Google meeneemt als hints voor indexatie.
rel=”sponsored”
Met sponsored links is het mogelijk om aan te geven of het om gesponsorde links gaat, een samenwerking of dat er betaald is voor het plaatsen van een link.
rel=”ugc”
Dit linkattribuut is met name belangrijk wanneer er links uit ‘user generated content’ komen, zoals bijvoorbeeld reacties op een blog of posts in een forum. Danny Sullivan en Gary Ilyes van Google hebben aangegeven dat deze nieuwe linkattributen zijn toegevoegd om het web beter te begrijpen en site eigenaren de mogelijkheid te geven om hun eigen linkprofiel in context te plaatsen.
Ook al ben je niet verplicht deze linkattributen te gebruiken als site eigenaar, kan deze grote verandering in het Google algoritme wel een impact hebben op de manier waarop een site wordt geïndexeerd. Google gebruikt deze linkattributen vanaf nu om een beter beeld te krijgen van de manier waarop gelinkt wordt.
“Links contain valuable information that can help us improve search, such as how the words within links describe content they point at. Looking at all the links we encounter can also help us better understand unnatural linking patterns. By shifting to a hint model, we no longer lose this important information, while still allowing site owners to indicate that some links shouldn’t be given the weight of a first-party endorsement.”
Oktober 2019 – Bert Update
In oktober 2019 vond de grootste Google update ooit plaats, aldus Google zelf! Deze update wordt ook wel ‘BERT’ genoemd. BERT staat voor ‘Bidirectional Encoder Representations from Transformers’ en is erop gericht om gebruikers nog beter te begrijpen. Met de BERT update van Google is de zoekmachine weer een stap verder om natuurlijke taal beter te begrijpen.
“These improvements are oriented around improving language understanding, particularly for more natural language/conversational queries, as BERT is able to help Search better understand the nuance and context of words in Searches and better match those queries with helpful results.”
Met de update kan Google taal en context beter begrijpen, wat ervoor zorgt dat de antwoorden en resultaten op gesproken vragen en opdrachten van hogere kwaliteit worden. Daarnaast wordt het voor Google ook makkelijker om de context te begrijpen.
“Particularly for longer, more conversational queries, or searches where prepositions like ‘for’ and ‘to’ matter a lot to the meaning, Search will be able to understand the context of the words in your query. You can search in a way that feels natural for you.”
Zo kan Google beter inspelen op verschillende zoekintenties door te kijken naar een woord en de relatie van dit woord met de woorden ervoor en erachter. Zo kunnen de zoekresultaten veel diverser zijn voor zoektermen die op elkaar lijken. Zo weet Google bijvoorbeeld dat verschillende zoekopdrachten dezelfde intentie kunnen hebben.
- Vakantie Italie
- Rondreis Italië
- Vakantie Italië of frankrijk
- Met de auto op vakantie naar Italië
Op deze update kunnen blogs en sites inspelen door antwoord te geven op specifieke vragen of door op een specifiek onderwerp te focussen. Zo zou de informatie van jouw site direct in Google vertoond kunnen worden in een ‘featured snippet’ of ‘knowledge graph’.
Augustus 2018 – EAT update
De Google E-A-T Update is eigenlijk langzaam maar zeker uitgerold. Al in augustus 2018 merkten verschillende SEO specialisten flinke schommelingen op in de zoekresultaten van Google. Rond die tijd kondigde Google ook een grote update aan. Iets wat ze niet vaak meer doen, aangezien Google doorlopend wordt geoptimaliseerd met kleinere en grotere updates. E-A-T staat voor ‘Expertise, Authority en Trustworthiness’ en richtte zich met name op zogenaamde ‘Your Money or Your Life’ pagina’s. Volgens Google gaat het hier om een type pagina dat op een of andere manier impact kan hebben op het leven van de gebruiker.
“Types of pages that could potentially impact the future happiness, health, financial stability, or safety of users.” — Google Quality Raters Guidelines
Websites die in deze categorie vielen zagen een enorm verlies aan organisch verkeer binnen enkele dagen, ook al waren dit sites met autoriteit. Het betrof met name sites die gericht waren op sport, gezondheid, voeding en medische informatie, zodoende wordt deze update ook wel ‘de medic update’ genoemd.
Waar richt de EAT update zich op?
Expertise
Hoeveel verstand of expertise heeft de site eigenaar of auteur over het onderwerp. Dit is met name belangrijk bij YMYL sites, voor een restaurant of webwinkel is dit wat minder belangrijk.
Authority
Het gaat erom in hoeverre de site een autoriteit is op gebied van het onderwerp. Heeft deze site reviews, links of wordt er op een andere manier naar deze site verwezen als autoriteit.
Trustworthiness
De betrouwbaarheid van een site is vrij algemeen. Hierbij wordt er gekeken naar de kwaliteit van de site, de content en zaken als ‘site security’ zijn hierbij erg belangrijk.
De oprichting en ontwikkeling van Google
Google is in 1997 opgericht door twee studenten van de Stanford universiteit, Larry Page en Sergey Brin. Page en Brin hadden jarenlang gewerkt aan een manier om informatie op het internet beter vindbaar te maken. De naam Google is een verbastering van ‘Googol’ waarmee een 1 met honderd nullen wordt aangegeven. Google was zeker niet de eerste zoekmachine op het web. Zoekmachines als Yahoo!, Altavista, Lycos en MSN Search bestonden ook al enige tijd en in Nederland hadden wij ook onze eigen zoekmachine, Ilse genaamd.
Maar al snel hadden de rustige pagina’s met relevante zoekresultaten van Google al snel de voorkeur bij de meeste internetgebruikers en werd Google in korte tijd de grootste zoekmachine ter wereld. Zo groot zelfs dat we de term ‘googelen’ gebruiken als we ergens naar op zoek zijn op het internet. Bovendien wordt de browser ‘Google Chrome’ ook steeds meer gebruikt op pc’s, laptops en telefoons.
Oudere Google updates
Sinds het begin van het internet zijn zoekmachines bezig geweest met het ordenen en structureren en presenteren van de enorme hoeveelheid informatie. Het achterliggende doel was natuurlijk om gebruikers de meest relevante resultaten en de meest prettige gebruikerservaring aan te bieden. Hieronder beschrijven we de belangrijkste ontwikkelingen in de afgelopen jaren.
2007 – Introductie Universal Search
In 2007 lanceerde Google Universal Search. De traditionele lijst met 10 organische resultaten en 3 advertenties werd aangepast. Naast linkjes kwam je na deze update ook afbeeldingen, locaties, filmpjes en afbeeldingen. Waar Google voorheen de meest relevante websites toonde, konden ook afbeeldingen, nieuwsberichten en video’s vertoond worden.
2011 – Schema.Org
Schema.org is een collectief initiatief van de 3 grootste zoekmachines Google, Bing en Yahoo. Het idee achter schema was een manier waarop data op het internet beter gestructureerd kan worden. Dankzij schema.org is het mogelijk om een webpagina van structured data te voorzien. In de HTML code van een site kunnen we bekende tags voorzien, zodat een zoekmachine de inhoud van een pagina beter kan interpreteren en ook kan weergeven in de SERP. Zo kan je afbeeldingen en sublinkjes in je zoekresultaat krijgen, maar bijvoorbeeld ook je content in een knowledge graph in Google vertonen.
Op 2 juni 2011 is dit voor alledrie de zoekmachines geïntroduceerd, later in dat jaar sloot de Russische zoekmachine Yandex zich aan bij het gebruik van schema.org. Schema.org is te implementeren met verschillende codes, waaronder RDFa, JSON-LD en Microdata.
2011 – Google Panda update
De Google Panda update zorgde voor een aardbeving in het SEO landschap. In februari 2011 rolde deze update uit. Het doel van Google Panda was het weren van pagina’s met lage kwaliteit content, zodat vooral pagina’s met goede, kwalitatieve content beter gingen scoren in de zoekresultaten van Google.
De Panda update raakte vooral sites die bijvoorbeeld door ‘cloaking’ (het verstoppen van content) of keyword stuffing op een keyword probeerde te ranken. Er zat voor deze partijen niets anders op dan het verwijderen van alle pagina’s met slechte content. Vandaag de dag is Google Panda verwerkt in het algoritme van Google.
Het is dus heel belangrijk om te zorgen voor een minimale hoeveelheid content en goede seo teksten om te voorkomen dat je op basis van slechte content niet goed geïndexeerd wordt of zelfs een penalty krijgt. Dat laatste is echter alleen het geval als je content in strijd is met de Google guidelines.
2012 – Google Penguin update
Niet veel later dan Google Panda, werd Google Penguin in 2012 uitgerold om sites die de zoekresultaten probeerden te beïnvloeden aan de hand van link netwerken of het kopen van links. Deze update werd ook wel de ’webspam update’ genoemd. Omdat dit in het verleden veel gedaan werd, kregen veel sites en bedrijven een penalty van Google. Het enige wat daartegen gedaan kon worden was het disavowen van alle ‘slechte’ links in Google Search Console.
Net als Google Panda, is Google Penguin ‘always one’. Tegenwoordig krijg je niet zo snel meer een link penalty, maar het komt van tijd tot tijd nog wel voor. Je kunt een link penalty voorkomen door je aan de Google richtlijnen te houden en geen betaalde links of links met een geoptimaliseerde anchor text te gebruiken.
2013 – Google Hummingbird
Met de Google Hummingbird update werd het voor Google een stuk makkelijker om zoekopdrachten te interpreteren en daar een resultaat aan te koppelen dat aansluit op de zoekintentie van een gebruiker.
Het gebruik van exacte keywords werd minder belangrijk dankzij de Hummingbird update. Omdat Google beter in staat is natuurlijke taal te begrijpen en de betekenis van content te interpreteren is het zelfs mogelijk om te scoren met een pagina die niet eens het zoekwoord bevat.Door Hummingbird heeft het meer zin om je bij content marketing te focussen op een bepaald topic dan op een routine.
Zo is bijvoorbeeld de betekenis van ‘workout schema’ of ‘workout programma’ hetzelfde. Omdat Google dit ook steeds beter begrijpt is het dankzij deze algoritme update niet nodig om hier verschillende pagina’s voor in te richten.
2015 – Mobilegeddon
Op 21 april 2015 rolde Google een nieuwe grote update uit die websites die goed vertoond werden op een mobiele variant beloonde. Chuck Price van ‘Search Engine Watch’ noemde deze update ook wel ‘Mobilegeddon’.
Omdat heel veel sites en ook grote bedrijven ouderwetse sites hadden die niet goed zichtbaar waren op een mobiel werd er gevreesd voor een enorme impact op de zoekresultaten. Om developers te helpen om sites ‘mobile-friendly’ te krijgen, werd de mobile-friendly testing tool gelanceerd.
Het doel achter deze update was om het steeds grotere aantal mobiele gebruikers te voorzien van zoekresultaten van sites die goed te bekijken en gebruiken waren op een mobiele telefoon. Vandaag de dag hanteert Google ‘Mobile-first indexing’, wat wil zeggen dat met name de mobiele site bekeken wordt. Ook developers gaan bij het design van een site uit van het mobiele ontwerp. Voor site eigenaren is het een must dat een site goed te gebruiken is op een mobiel apparaat. In Google Search Console kan je al enige tijd zien wat er beter kan op de mobiele variant van een site.
2015 – Rankbrain update
Met de Rankbrain update, werd ‘machine learning’ toegepast op de algoritmes van Google. Niet alleen is het exacte zoekwoord belangrijk, maar ook vervoegingen, voorzetsels, meervoud en enkelvoud worden zodoende steeds gemakkelijker voor Google om te begrijpen. Machine learning bij Google, noemen ze dus ook wel ‘Rankbrain’.
In plaats van dat de zoekmachine de honderden verschillende ranking factoren afgaat in een pagina te indexeren, worden dankzij Rankbrain al deze ranking samen bekeken, geëvalueerd en op basis daarvan wordt overwegen welke zoekresultaten geïndexeerd moeten worden. Omdat dit helemaal door Google zelf bepaald wordt, kunnen wij dus ook moeilijk achterhalen welke afwegingen of motivaties Rankbrain maakt bij het indexeren van url’s.
Door machine learning wordt het steeds moeilijker om aan de hand van trucjes of slimme SEO tactieken het algoritme van Google voor de gek te houden.
2016 – Opkomst Voice Search
Voice search als fenomeen bestaat al een tijdje. Maar het is nog niet zo lang geleden dat de Voice assistants van Apple, Microsoft, Google en Amazon hun intrede deden. Het was in eens mogelijk om via je telefoon zoekopdrachten in te spreken, wat zorgde voor een totaal andere manier van zoeken.
In plaats van één of enkele keywords intypen, kan je met voice search hele zinnen uitspreken. Dit zorgde ervoor dat de zoekopdrachten langer, specifieker en ook natuurlijker werden. Niet alleen ontstonden er veel meer langere queries, het was ook een stuk makkelijker om de zoekintentie achter zo’n zoekopdracht te achterhalen. Bovendien is Google dankzij de Bert Update ook beter in staat om de betekenis van een query te achterhalen.
In 2016 kondigde Google de Google Home aan als smart speaker, naast apparaten als de Amazon Echo zijn dit de speakers waarmee het ineens mogelijk was om ‘Smart Home’ toepassingen in huis aan te sturen, zoals het aan- en uitzetten van de lichten in huis. Ook al gaat het gebruik van Voice Search in Nederland nog niet heel hard, ziet het er naar uit dat steeds meer mensen een Voice assistant in huis halen, waarmee het zoekgedrag verschuift naar gesproken taal.
Om gevonden te worden met Voice Search is het belangrijk dat je op een natuurlijke wijze schrijft, gebruikt van veelgestelde vragen en met structured data jouw content inzetbaar maakt voor Smart Home apparaten.