Google Shopping campagnes

Met Google Shopping kan jij je producten gemakkelijk en snel verkopen. Met slechts een klein advertentiebudget kan jij een deel van je producten direct zichtbaar in de Shopping resultaten in Google.

Wat is Google Shopping?

Google Shopping is één van de diensten die Google aanbiedt om producten te promoten binnen de zoekresultaten van Google. Google Shopping is een combinatie van Google Ads en het Google Merchant Center. In tegenstelling tot Google Ads worden resultaten uit Google Shopping niet getoond op basis van een match met een bepaald zoekwoord, maar op basis van een zogenaamde ‘product feed’. Hierin staan jouw producten vermeldt met afbeeldingen, prijzen, een korte omschrijving en andere attributen zoals een uniek product ID, bijvoorbeeld een EAN code.

Op basis van jouw aangeboden producten, je advertentiebudget en je website bepaald Google of en wanneer een van jouw producten getoond wordt in de Shopping resultaten.

Naast een blok met Shopping advertenties in de zoekresultaten van Google, vindt je vaak ook een aparte tab met Shopping resultaten.

Google Shopping instellen

Om met Google Shopping aan de slag te gaan heb je een account nodig bij Google Merchant Center. Dit is een tool waarmee jij je winkel- en productgegevens kunt uploaden.

Om vervolgens je producten zichtbaar te maken in Google Shopping heb je een productfeed nodig. Deze productfeed is een lijst, meestal een XML file, met al jouw productinformatie. Zodra jij een complete productfeed hebt, kan je deze uploaden in Google Merchant Center. Heb jij deze stappen doorlopen? Dan hoef jij je Merchant Center alleen nog maar te koppelen aan Google Ads en je bent klaar om te adverteren in Google Shopping.

Wanneer een gebruiker zoekt naar een specifiek product in jouw productfeed en je hebt hier een goed bod ingesteld, dan wordt jouw product in de Google Shopping resultaten getoond.

Voordelen van Google Shopping

  • Google Shopping heeft een aantal voordelen. Allereerst is het natuurlijk zo dat jouw producten direct zichtbaar worden. Ten opzichte van standaard advertenties leidt een Google Shopping advertentie een bezoeker direct naar de productpagina, waardoor deze sneller kan converteren. Bovendien weet je vrijwel zeker dat de mensen die jouw advertentie zien, ook echt interesse hebben in jouw producten. Daardoor is de kans op conversie een stuk groter.
  • Voor klanten is Google Shopping daarnaast erg gemakkelijk om prijzen te vergelijken bij verschillende aanbieders. Hanteer jij scherpere prijzen dan de concurrentie? Dan kun je hier veel bezoekers krijgen uit een Shopping advertentie.
  • Natuurlijk zitten er ook wel enkele nadelen aan Google Shopping. Zo betaal je advertentiekosten per klik. Het is dus belangrijk om jouw Shopping campagnes rendabel te krijgen. Heb jij Google Shopping ingesteld als ‘Smart Shopping Campagne’? Dan laat jij alles aan Google over en kun je veel dingen niet zelf instellen. Ga jij Google Shopping instellen? Doe dit dan handmatig zodat jij zelf meer invloed kunt uitoefenen op je campagnes.
Wanneer wij Google Shopping instellen maken wij gebruik van verschillende campagnes. Net als bij Google Ads zijn er zoektermen waar je minder of helemaal niet vertoond wilt worden, maar zijn er ook producten die zo goed presteren dat je deze graag nog veel vaker in Google Shopping wilt vertonen. Bovendien moet jij uiteindelijk ook verdienen aan jouw Shopping campagnes, daarvoor is het ook erg belangrijk dat jij bodaanpassingen kunt doen waar nodig.

Daarom raden wij aan om Google Shopping altijd handmatig in te stellen. Zo kan je bijvoorbeeld op een merk wat jij aanbiedt voor een scherpe prijs extra adverteren en kan je lager bieden op producten die minder goed converteren. Zo kan je sturen op rendement en kan je op den duur gerust veel betalen voor een klik omdat je op deze term vrijwel zeker bent van conversie.

Om te zorgen voor optimale resultaten is het belangrijk dat je Shopping Campagnes regelmatig worden bijgesteld, zodat je zoveel mogelijk omzet verkrijgt uit je advertentiebudget. Wil jij Google Shopping uitbesteden aan een expert? Neem dan contact met ons op. Wij laten je graag zien wat er allemaal mogelijk is tijdens een strategiesessie bij ons op kantoor.

Ben jij benieuwd naar de mogelijkheden voor jouw eigen shopping campagnes?

Neem dan contact op met een van onze specialisten en ontdek hoe jij je Google Shopping campagnes kunt optimaliseren.

Vraag een gratis strategiesessie aan

Waar sta jij online? Klaar voor de volgende stap? Plan een gratis strategiesessie met onze specialisten en laten we samen onbenutte mogelijkheden ontdekken.

Dit levert de gratis strategiesessie je op:

  • lekkere koffie met m&m's
  • een sessie van 1 uur bij ons op kantoor
  • onze specialist kijkt direct met je naar verbeterpunten
  • je hoort welke resultaten je kunt verwachten
  • we geven aan waarmee wij kunnen helpen
  • uiteraard geheel vrijblijvend

Twijfel je over je huidige Google Ads campagne? Of ben je gewoon klaar voor de volgende stap? Plan een gratis strategiesessie met onze specialisten en laten we samen onbenutte mogelijkheden ontdekken.

Dit levert de gratis strategiesessie je op:

  • lekkere koffie met m&m's
  • een sessie van 1 uur bij ons op kantoor
  • je zit met een van onze Google Ads specialisten
  • onze specialist kijkt direct met je naar verbeterpunten
  • je hoort welke resultaten je kunt verwachten
  • we geven aan waarmee wij kunnen helpen
  • uiteraard geheel vrijblijvend

Twijfel je over de vindbaarheid van je webshop? Of ben je gewoon klaar voor de volgende stap? Plan een gratis strategiesessie met onze specialisten en laten we samen onbenutte mogelijkheden ontdekken.

Dit levert de gratis strategiesessie je op:

  • lekkere koffie met m&m's
  • een sessie van 1 uur bij ons op kantoor
  • je zit met een van onze SEO specialisten
  • onze specialist kijkt direct met je naar verbeterpunten
  • je hoort welke resultaten je kunt verwachten
  • we geven aan waarmee wij kunnen helpen
  • uiteraard geheel vrijblijvend

Kan jouw shop misschien wel een kleine update of compleet redesign gebruiken? Plan een gratis strategiesessie met onze specialisten en laten we samen onbenutte mogelijkheden ontdekken.

Dit levert de gratis strategiesessie je op:

  • lekkere koffie met m&m's
  • een sessie van 1 uur bij ons op kantoor
  • je zit met een van onze developers
  • onze specialist kijkt direct met je naar verbeterpunten
  • je hoort welke resultaten je kunt verwachten
  • we geven aan waarmee wij kunnen helpen
  • uiteraard geheel vrijblijvend

Blijft de conversie achter? Of ben je gewoon klaar voor de volgende stap? Plan een gratis strategiesessie met onze specialisten en laten we samen onbenutte mogelijkheden ontdekken.

Dit levert de gratis strategiesessie je op:

  • lekkere koffie met m&m's
  • een sessie van 1 uur bij ons op kantoor
  • je zit met een van onze conversie specialisaten
  • onze specialist kijkt direct met je naar verbeterpunten
  • je hoort welke resultaten je kunt verwachten
  • we geven aan waarmee wij kunnen helpen
  • uiteraard geheel vrijblijvend

Ken jij het effect van personalisatie al? Wij helpen je graag op weg! Plan een gratis strategiesessie met onze specialisten en laten we samen onbenutte mogelijkheden ontdekken.

Dit levert de gratis strategiesessie je op:

  • lekkere koffie met m&m's
  • een sessie van 1 uur bij ons op kantoor
  • je zit met een van onze personalisatie specialisten
  • onze specialist kijkt direct met je naar verbeterpunten
  • je hoort welke resultaten je kunt verwachten
  • we geven aan waarmee wij kunnen helpen
  • uiteraard geheel vrijblijvend

<500k500k-2 miljoen> 2 miljoen